Vyberte stránku

Možná to také znáte. Máte skvělý, co skvělý – přímo geniální nápad, který byste rádi zrealizovali, ale bohužel nemáte počáteční investici, díky které byste ho mohli zhmotnit do reálného světa. Půjčovat finance se vám nechce, a tak na něj buď můžete s lítostí zapomenout anebo se ho pokusit zrealizovat prostřednictvím crowdfundingu (dále jen CF).

Smyslem tohoto článku není podrobně popsat všechny aspekty tohoto typu financování, spíše se pokusím předat střípky zkušeností z nedávno ukončené kampaně ke knize Ostrov, která mi přinesla více, než jsem si na jejím začátku vůbec mohla pomyslet. Vykročila jsem do ní s heslem Pipi Dlouhé punčochy: To jsem ještě nedělala, to mi určitě půjde 😉.

Kéž Vám následující řádky pomohou na vaší cestě za vysněným snem. Takže s chutí do toho: tři, dva, jedna…

 

A) LETEM SVĚTEM CROWDFUNDINGEM

1) CO JE TO TEN CROWDFUNDING?

Jedná se o způsob financování, kdy se větší počet lidí složí po menších částkách na určitý projekt. Proto se mu říká davové (z anglického crowd) nebo také skupinové financování (funding). Podle typu odměny, kterou za své peníze přispěvatelé získají, jej můžeme rozdělit na tři základní typy:

  • odměnový
  • charitativní (darovací)
  • investiční

My se zde budeme zabývat pouze prvním typem, ale informace z něj můžete využít i v ostatních dvou. Pro ty z vás, kdož se zabývají investováním, velice doporučuji zjistit si více o investičním typu, v rámci něhož můžete narazit na zajímavé startupy a projekty.

 

2) JAKÉ PROJEKTY LZE FINANCOVAT?

Pravdu říci – téměř cokoli, co vás napadne – fantazii se meze nekladou. Opravdu. Knihu, film, CD, keramickou pec, teepee do lesní školky, cestu na druhý konec světa, módní kolekci, zázemí pro komunitní klub nebo novou dílnu, motivační karty, kryptoaplikace, hry, online programy, záchodové stoličky, venkovní posilovnu a tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Jediné, co musíte „JEN“ udělat, je přesvědčit dostatek lidí k tomu, aby váš „výstup“ chtěli a zaplatili za něj ještě před tím, než bude na světě. A také vědět, že ho s vybranými financemi nakonec dokážete zrealizovat.

 

3) KDE KAMPAŇ ZREALIZOVAT?

V ČR je několik platforem, přes které se můžete do CF pustit. Zde zmíním pouze tři nejznámější:

 

Z těch zahraničních je to například Kickstarter anebo na trochu jiném principu Patreon, kde fanoušci platí umělcům za přístup k jimi vytvářenému obsahu.

 

Na Hithitu se můžete rozhodnout, zda kampaň potrvá 45 dní či jeden měsíc. Na Doniu trvá kampaň tři měsíce. Všechny finanční transakce se realizují přes CF portál – v případě, že se konečná částka podaří vybrat, budou vám peníze zaslány na účet. V opačném případě je portál rozešle nazpět všem přispěvatelům.

Osobní zkušenost a doporučení: Pro svou kampaň knihy Ostrov jsem vybrala platformu Hithit. Byla to hurá akce, nějak podrobněji jsem platformy tehdy nezkoumala. Zkušenost s ní byla skvělá, ale dnes už bych kampaň realizovala přes Donio.cz. A to z mnoha důvodů: předá vám 100% vybrané částky, nebere si z ní žádné provize a vyplatí vám finance již při dosažení milníku 25% ze stanovené finální částky. Pozdě bycha honiti 😉 Bližší srovnání jednotlivých platforem najdete zde.

4) VÝHODY CROWDFUNDINGU

Z mého pohledu vám CF přinese pět nejdůležitějších „výher“:

1) Vstupní investice z vlastních zdrojů není potřeba (jen ta časová)

2) Zjistíte, zda je váš „projekt“ životaschopný a zda je po něm poptávka. Není nic horšího, než když zainvestujete 100 000 z vlastní kapsy a pak zjistíte, že prodáte sotva 10 kusů (čehokoli)

3) Vybudování komunity – ano, budete-li dělat kampaň poctivě, dozví se o vás opravdu hodně lidí

4) Navázání spolupráce s potenciálními partnery – díky kampani jsem začala spolupracovat s dalšími skvělými podnikateli(kami) a je to čirá radost!

5) je to obrovská zkušenost, a když se to podaří, vyrostete (nejen) ve svých očích

5) NEVÝHODY CROWDFUNDINGU

Opravdu velká časová a emoční investice. Počítejte s tím, že se v rámci kampaně budete vznášet hlavou v oblacích, stejně jako „potit krev“ v nejhlubších peklech vlastního sebevědomí. Podle toho, jak budou zrovna dosažená procenta u vašeho projektu narůstat. A zároveň, když v tom „nepojedete“ s celým týmem, se z vás stane marketér, grafik, copywriter, psycholog a správce sociálních sítí v jedné osobě. V jednom to určitě není bokovka, která se dá zvládnout levou zadní při běžném chodu života – práce, děti, atd. Nejraději bych toto třikrát – nebo pětkrát podtrhla. Je to zápřah. Ale stojí za to!

 

B) LETEM SVĚTEM KAMPANÍ

Takže, rozhodli jste se, že jdete do toho. Skvělá zpráva! Adrenalin stoupá, svět se roztočil o něco rychleji. Pojďme se v rychlosti podívat na kroky a fáze, kterými je nutné projít.

1) PŘÍPRAVNÁ FÁZE

Tuto fázi nelze podcenit, je minimálně stejně důležitá, jako kampaň samotná. Je určená k přípravě projektu, jeho vyplnění na stránkách platformy, stanovení rozpočtu, definování darů, navázání spolupráce s těmi, kdo budou dále váš projekt podporovat a první medializaci a marketingu. Mně trvala přesně jeden měsíc a bylo to žalostně málo. Chodila jsem spát k ránu a před samotným spuštěním kampaně jsem byla vyčerpaná jak tři králíci najednou. Níže přikládám několik doporučení:

  • vyčlenit si na tuto fázi minimálně 2-3 měsíce, abyste jí mohli projít v lehkosti a plynutí
  • správně načasovat začátek – aby se kampaň nekryla např. s prázdninami, Vánoci atd. Také leden není nejlepší čas, lidé mají po Vánocích méně peněz.
  • s předstihem domluvit spolupráci s lidmi, kteří poskytnou do vaší kampaně dary – a vy jim za to na oplátku poskytnete širokou medializaci.
  • vytvořit webové stránky, kam postupně budete umísťovat veškeré aktuální informace, založit FB skupinu kampaně, začít psát blog, připravovat si „podhoubí“, až se kampaň odstartuje
  • zajistit recenze na váš produkt (u mě to byli betačtenáři), mohou to být ale také lidé, kteří jen napíší, jak moc se na váš produkt těší.
  • oslovit média, influencery, či organizace, které jsou s vaším projektem nějak tematicky spojeny
  • nechat si mezi přípravnou fází a dnem, kdy bude spuštěn projekt minimálně týden oddechu k nabrání nových sil!

Ač se to nezdá, samotné sepsání projektu, včetně přípravy všech materiálů vám zabere opravdu hodně času. A ve chvíli, kdy odklepnete projekt ke schválení a zhluboka si oddychnete, rovnou počítejte s tím, že nejpozději do druhého dne vám přijde zpětný mail s mnoha odrážkami, co vše je třeba ještě v projektu upravit – od velikosti fotografií, přes faktické poznámky, úpravy u odměn a samotným obsahem konče. Ale pojďme na to bod po bodu – na co je třeba se zaměřit?

a) Rozpočetv první řadě!

S rozvahou si naceňte opravdu vše, co s výrobou a další distribucí samotného produktu souvisí (u knihy např: korektury, redakce, grafika, tisk – to je jen základ), medializaci, propagaci i poštovné, které se při rozesílání odměn vyšvihne do celkem závratných výšin. Odečtěte případné provize a náklady, které si vezme platforma samotná, a přičtěte minimálně 10% celkové částky na neočekávané výdaje. Opravdu si tuto položku pečlivě promyslete – zpětně se nedá měnit!   

 

b) Název, anotace a popis projektu

Znáte to – stručně, jasně, lákavě a hlavně nezapomenout na to, že lidé milují příběhy. Udělejte z vašeho projektu příběh, který ostatní mohou s vámi prožívat. Do popisu napište, co chcete vytvořit, jak jste k tomu přišli, jaký máte plán, proč by vás ostatní měli chtít podpořit, jak použijete finance a také nezapomeňte zmínit, kdo jste. A pak také samozřejmě přidejte co nejlákavější popis produktu.

 

c) Fotky a video

Jedna z nejdůležitějších věcí (dalších – ach). Dejte si na výběru fotek záležet. A určitě doporučuji vytvořit k produktu video. Uvidíte, že ho nakonec použijete (při propagaci) tolikrát, že to ani na prstech obou rukou nespočítáte. Když to nezvládnete sami, tak v katalogu rebelek naleznete spoustu skvělých žen, co vám s ním pomohou. Úvodní video bude výstavní skříní vašeho projektu. Dejte si na něm záležet.

d) Odměny

Krom odměn produktu samotného, oslovte vaší komunitu, zda by do kampaně nechtěl někdo poskytnout svůj vlastní produkt/službu. Já spolupracovala se skvělými 14 lidmi, kteří mi dali jako odměny své kurzy, konzultace, webináře, fotky, deníky, obrazy, náušnice, CD, hrnečky, hry, šátky atd. Za to jim patří nesmírné díky! Máte tak šanci, že oslovíte mnohem širší publikum – nesmírnou výhodou je, že následně nebudete na propagaci sami. A zároveň si vybudujete úžasnou komunitu lidí, se kterými následně můžete dále spolupracovat. Sama jsem kampaň propagovala jako první networkingovou crowdfundingovou kampaň v ČR.

  • Můžete zpropagovat i své další služby (u mě to byly např. individuální lesní poutě a PoBytí).
  • Nezapomeňte rovněž uvést kolonku – jen tak, pro dobrý pocit.
  • Nebojte se dát odměny s částkou, která téměř přesahuje vaše chápání. Já dala kolonku Mecenáš Ostrova za desítky tisíc a světe div se – klaplo to a ještě z toho vzniklo jedno skvělé přátelství)

 

e) Odkazy

Nezapomeňte zmínit všechny mediální kanály, kde se o vás a vašich partnerech mohou lidé dozvědět více (FB, www, IG atd.)

 

Vše vyplňte, odešlete a pak si dejte dobrý čaj nebo sklenku vína a minimálně týden oraz, kdy si opravdu vydechnete! Věřte mi, budete to potřebovat. Já měla oddych jen jeden den a bylo to jako přejít z jedné kampaně rovnou bez oddechu do druhé. Vzalo mi to spoustu sil. A přitom stačilo jen pár dní navíc.

2) ALEA IACTA EST! PROJEKT SPUŠTĚN! 

A je to tady! Od této chvíle nebude nic jako dříve. Každé ráno se budete probouzet a ještě se zalepenýma očima mžourat na monitor, kolik procent z konečné částky přibylo. S tím stejným pohledem budete v noci i uléhat. I obědvat. A večeřet. Ale tudy cesta nevede!

Nažhavte sítě a začněte propagovat. Hledejte různé způsoby propagačních příspěvků – entuziastické, informační, vtipné, jakékoli, jen abyste svou komunitu udrželi v informovaném stavu vědomí. A neberte si k srdci – nic! Během této doby zjistíte o sobě i svém okolí mnoho, mnoho věcí. V první řadě dostanete jasnou zpětnou vazbu, kdo vám opravdu fandí! Tito lidé vás podpoří téměř okamžitě anebo budou nadšeně sdílet vaši práci dál. U mnoha lidí, o nichž jste si mysleli, že je přeci úplně jasné, že vás podpoří, se vám otevřou oči – znova opakuji – nic si neberte osobně! A pak také poznáte mnoho lidí, u nichž byste ani neočekávali, že vás podpoří a najednou vám od nich chodí slova podpory.

Tato fáze je emocionálně velice náročná. Budete mít pocity entuziasmu i zmaru. Budete se zmítat ve vlnách pochybností o svém produktu i sobě samých, aby vás vzápětí někdo vynesl až do oblak. Jedinou radu, kterou mám, je udělat si z celé kampaně HRU, která bude především bavit vás. Když bude bavit vás, je velká pravděpodobnost, že bude bavit i ostatní. Důležité je udělat si z této hry návyk a hrát ji pravidelně – ideálně každodenně. A i když budete mít pocit, že o vašem produktu slyšel každý minimálně už milionkrát, tak do toho šlapejte, pořád a dokola. Je to jen krátké období, které se nebude opakovat. Nezapomínejte, že nevybíráte „pouze“ finance, ale již propagujete svůj produkt.

Vyzkoušejte si na něm všechny možnosti propagace, to, co jste si kdy přáli zkusit, ale nikdy se k tomu neodvážili. Je to hájené období, kdy můžete téměř vše. Oslovte časopisy, vaše parťáky (já během kampaně natočila podcast Srdeční záležitosti s Janou Jánovou – díky, díky Jani), kamarády, rodinu. Vydržte a informujte i ty, kteří vám již přispěli, a poděkujte jim. Buďte kreativní, představujte dárce odměn. Udržujte stránku projektu i svůj web aktuální. Nejdůležitější je první a obzvláště poslední týden kampaně. A hlavně – nezapomínejte na to, že klávesy Ctrl-R se nemusí mačkat co čtvrt hodinu ;). Když budete v pohodě vy, vaše obecenstvo to vycítí – stejně tak tomu bude i v opačném případě. A věřte tomu, že to dokážete! Protože, když máte aspoň minimální komunitu a dobrý projekt, tak věřím, že se to prostě dá dát – a načerpat z toho jako bonus tu kopu zkušeností!

3) FINITO CABALLEROS – PROJEKT UKONČEN!

Výdech, nádech, je to za vámi. Sklenka vína, koupel, procházka a frčíme dále – tím to totiž vše teprve začíná (hahaha)! Nyní vám přijde tabulka s kompletním výčtem vašich podporovatelů. Nezapomeňte jim všem poděkovat a zaslat slíbené odměny. Zároveň budete řešit s bankou dokumenty o převodu peněz a využití platební brány. Pak přivedete svůj projekt do světa a můžete začít s marketingem nanovo ;). A to je vlastně v kostce vše.

Suma sumárum – pro mě to byla skvělá praxe i zjištění limitů vlastních možností. Vybudovala jsem si komunitu lidí, má kniha Ostrov se dostala na pulty knihkupectví (v průběhu kampaně mě oslovilo nakladatelství Talent pro Art) a zkušenosti, které mi kampaň přinesla, už mi nikdo nevezme. Nebudu zastírat, že to bylo náročné, ale stálo to za to. Všem, kdož se na tuto cestu rozhodnou vydat, držím palce a pro případné konzultace jsem tu.

No a samozřejmě BUDU MOC RÁDA, KDYŽ SE NA OSTROV VYDÁTE a podpoříte mě tak na další Cestě za svými sny.

Biri

 

P.S. Nesmírné díky všem, kdož mě na této skvělé BEST KAMPANI EVER podporovali! A speciální díky patří Lence Baratoux, Janě Jánové a Zuzaně Bláhové – bez nich by to bylo znatelně těžší.

 

KDO JSEM a kde se můžeme potkat?

Markéta Biri Lexová

Shares