Vyberte stránku

Moje podnikání odstartoval jeden obří fuck up a pár klasický začátečnických chyb. Přestože mé znalosti marketingu převyšovaly většinu v té době dostupného know-how pro on-line podnikatele, neušetřila jsem si několik přehmatů.

Na začátku všeho byla pohodlnost, záchvěv imposter syndromu i shiny object syndrom

Když jsem vstoupila do českého podnikatelského on-line rybníčku, tak jsem měla na chvíli pocit, že jsem se ocitla v úplně jiném světě a že on-line marketingu vlastně vůbec nerozumím…

A ten svět mě pohltil natolik, že jsem na chvilku zblbla a zapomněla, že se v on-line marketingu pohybuju skoro 10 let, že je v zásadě jednoduchý, jen je potřeba o něm začít přemýšlet v kontextu osobních značek.

A tak jsem studovala informace, nasávala a pokoušela se na svoje podnikání aplikovat strategie, které zafungovaly druhým a ti je pak předávali dál. Tohle období testování a zkoušení trvalo cca 9 měsíců, než jsem se probrala a začala svoje podnikání používat vlastní zkušenosti, strategie a principy, upravené sobě na míru.

 

Jaké chyby jsem udělala?

 

  1. Seděla jsem na dvou židlích, bála jsem se odejít ze spolupráce s velkým a významným klientem, se kterým jsem spolupracovala 6+ let. Jenže jsem díky tomu pořád upřednostňovala práci pro klienta, místo toho, abych svoje podnikání aktivně rozběhla.
  2. Ztratila jsem spoustu času tvorbou e-booku zdarma, psaním blogu, vlastního webu na koleně, snahou porozumět všemu a v krátkém čase.
  3. Vytvořila jsem obsáhlý on-line kurz, aniž bych věděla, kdo je v on-linu můj reálný, ne domnělý ideální klient a jestli bude o takový druh produktu zájem (prodala jsem 2 ks, a tak jsem se rozhodla klientkám raději vrátit peníze).
  4. Neměla jsem vybudovanou fungující komunitu, takže jsem v reálu neměla svůj on-line kurz šanci prodat.
  5. Utratila jsem 8 000 Kč za reklamu, na kterou jsem si najala specialistku a hned do začátku se spálila a zjistila, že ne každý, kdo se v on-linu prezentuje jako profík tím profíkem skutečně je.

 

Počáteční nadšení z on-line podnikání vystřídala po nepovedené kampani deziluze a frustrace. Hlavu jsem měla jak pátrací balón, u kompu jsem seděla 12 hod denně, výsledky a zisky 0 a vztahy v rodině začínaly skřípat.

Byla jsem na sebe naštvaná, strategie i marketingové myšlení jsem měla vždycky v malíku, v on-linu pracovala na projektech s rozpočtem 10+ mio, tak jak to, že nedokážu naplno rozběhnout svůj vlastní byznys?

Pokud jsi momentálně v podobné fázi svého podnikání, přešlapuješ na místě a hodila by se ti v aktuální situaci podpora zkušených mentorek a markeťaček zabukuj si s námi mapovací hovor tady.

 

Sebereflexe a mapování procesu

 

Udělala jsem si sebereflexi, zmapovala celý proces, začala používat vlastní rozum a zkušenosti, vyprdla se na rady všech on-line marketérů a udělala si vlastní plán. Ano, ten plán, který mi následně v pandemii vydělal bez 40 tis Kč milion.

Pokud jsi v podnikání na začátku a tvoje znalosti marketingu tomu odpovídají, je v pořádku duplikovat strategie a následně je upravit a přizpůsobit na míru svému životnímu i podnikatelskému rytmu a potřebám

Díky nepovedené kampani na prodej on-line kurzu se mi podařilo získat během měsíce cca 300+ kontaktů do databáze a úspěšně rozběhnout fb skupinu, která se později stala mým hlavním marketingovým, komunikačním a akvizičním kanálem.

 

Když jsem se oklepala, přišla pandemie

 

Byl únor 2020 a celá rodina jsme onemocněli covidem (ještě před prvním březnovým lockdownem), který nás cca na měsíc vyřadil z provozu. Když jsem se vzpamatovala, tak jsem se s klientem dohodla na ukončení spolupráce k poslednímu březnu.

Fb skupina se krásně rozrůstala a v březnu 2020 jsem v ní měla už přes 600 žen-podnikatelek. Natáčela jsem videa, dělala tematické týdny, krátké několikadenní výzvy a práci s komunitou jsem si užívala, protože jsem měla od publika okamžitou zpětnou vazbu.

Další ledová sprcha přišla s první uzávěrou. Paralyzovaná jsem byla přesně týden. Ke konci už jsem se jen smála. Vesmír má někdy škodolibý až zvrácený smysl pro humor.

 

Z hrozby příležitost

 

Udělala jsem si jednoduchou osobní byznysovou SWOT analýzu, několik anket ve skupině a vytvořila svou první službu na míru sobě a své komunitě.

Viděla jsem velkou výhodu v obohacení mentoringu o koučovací přístup, byť to v té době šlo trochu proti proudu a koučovacím zásadám.

Nacenila jsem si jednorázovou konzultaci a vytvořila 2 balíčky služeb po 6 a 12 konzultacích o délce konzultace 90 min. Začínala jsem na ceně jednorázové konzultace 1500 Kč na hodinu a s tím, jak jsem získávala větší jistotu v konzultacích a dařilo se mi zvyšovat kvalitu mých služeb, postupně jsem zdražovala.

 

Bezplatné 20 minutovky zdarma

 

Na přelomu března dubna jsem vykopla svou první nabídku bezplatných 20 min konzultací na téma: Převeď svoje podnikání z off-linu do on-linu.

Nabídku jsem promovala pouze ve své fb skupině a těch 20 míst bylo k mému překvapení pryč během několika málo hodin. Tak jsem nabídku otočila ještě jednou.

Těch 40 konzultací zdarma byl marketingový a byznysový poklad. Zjistila jsem, co reálně trápí moje potenciální klientky, navázala s nimi vztah a začala budovat důvěru, získala mrak hodnotných referencí, které ženy nadšeně sdílely a doporučovaly mě dál.

Co bylo úplně nejlepší, prodala jsem 7 balíčků konzultací přirozeně a bez tlaku na prodej a vydělala si prvních 100 tis Kč.

 

Přestala jsem hledat venku a začala tvořit zevnitř sebe

 

Díky proběhlým konzultacím jsem měla spoustu témat a informací, co sdílet, o čem mluvit a psát a taky jsem věděla, že se musím naučit lépe hospodařit se svým časem. Konzultace jsem začala směřovat na út, st a čt, pondělky si nechala na rozvoj svého podnikání a pátky off.

Během dubna jsem ve skupině prodala ještě několik dalších balíčků a začala jsem si uvědomovat, že tohle dlouho nevydržím, protože nechci v pracovní dny sedět 10 hodin u počítače a konzultovat. Z dlouhodobého hlediska je navíc výměna vlastního času za peníze neudržitelná a neefektivní.

 

První skupinovka už za 3 měsíce

 

I já jsem si během tohoto prvního podnikatelského roku potřebovala poladit svůj money mindset a plně se usadit v roli podnikatelky a byznys leaderky.

A protože jsem už dříve v off-linu vedla skupiny a lektorovala, řekla jsem si, že zkusím nabídnout první mastermind za extrémně nízkou zaváděcí cenu 3000 Kč/osoba/měsíc. Mastermind byl koncipovaný na 3 měsíce.

Udělala jsem 2 kategorie pro začínající a pokročilejší podnikatelky. Dohromady se mi přihlásilo 10 žen. První skupina byla perfektní, polovina žen se mnou absolvovala 20 min zdarma. Takže opět potvrzení, že investice do konzultací zdarma se vyplatila.

Druhá skupinka se bohužel rozpadla, protože 2 ženy se rozhodly vystoupit, jedna ze zdravotních důvodů, druhá vstoupila do mastermindu jinde. Nebyla to příjemná situace, ale ženy, které měly zaplaceno jsem převedla na individuál a věnovala jim individuální konzultace v ceně MM. Opět mega cenná zkušenost, protože díky ní jsem si nechala sepsat profi VOP od právničky na míru vlastním službám a produktům.

 

Cenu za další mastermind jsem zvedla desetinásobně

 

Ženy byly z mastermindu nadšené a samy jeho hodnotu ocenily cca na desetinásobek. A já jsem si v praxi ověřila, jak obrovskou hodnotu předávám. Měla jsem plno, klientky byly ze spolupráce nadšené, a tak bylo postupné zdražování mých služeb i celého portfolia dalším logickým krokem.

V září jsem vyprodala další mastermind a souběžně s ním i balíčky konzultací. Můj příjem se poprvé přehoupl na 200 000 Kč/měsíc.

V závěru roku jsem ohlásila další výrazné zdražení svých služeb a umožnila ženám ve skupině nakoupit balíčky pro spolupráci se startem od února 2021 a znovu vydělala přes 200 tis Kč jen prodejem balíčků. Zkrátila jsem však čas konzultace z 90 min na 60 min.

Věděla jsem, že se chci v březnu 2021 věnovat tvorbě on-line kurzu na fb skupinu a vyzkoušet kampaň včetně reklamy a 3denního tréninku. Hodilo se mi, že jsem všechny nabídnuté balíčky během jednoho dne vyprodala.

V listopadu jsem začala pracovat na tvorbě podnikatelského plánu na rok 2021, pro který byl můj měsíční prodejní cíl 200 tis Kč.

Po celou dobu roku 2020 byla mým hlavním marketingovým, komunikačním a akvizičním kanálem vlastní fb skupina a částečně jsem si budovala svou expertizu i dalších skupinách, s podnikatelským zaměřením.

Na přelomu listopadu a prosince jsem se domluvila na dlouhodobé spolupráci s virtuální asistentkou a svůj první podnikatelský rok ukončila ziskem 960 000 Kč.

 

10 STRATEGICKÝCH KROKŮ NA MÉ CESTĚ

 

  1. Přestala jsem aplikovat na svoje podnikání cizí strategie (což je Ok, pokud rozumíš marketingu a umíš si ho přizpůsobit, jinak duplikování v začátcích podnikání funguje, pokud dodržíš pár zásad)
  2. Propojila jsem koučování s mentoringem a uvědomila si svůj podnikatelský x-factor
  3. Byznys jsem v začátku vystavěla na individuálních konzultacích, díky čemuž jsem začala vydělávat v podstatě hned první měsíc
  4. Nabídla jsem 20 min tematické konzultace zdarma/za referenci, ze kterých jsem získala první prodeje balíčků
  5. Rozhodla jsem se pro jeden akviziční kanál a tím byla fb skupina (ale může to být jakýkoli jiný kanál, kde je tvoje cílovka, jde o to, že jsem netříštila pozornost na 10 platforem)
  6. Díky sebereflexi a zpětnému zmapování své cesty jsem objevila díry ve své strategii a na základě toho ji vylepšila a upravila na míru sobě a svému podnikání
  7. Vedle balíčků konzultací jsem začala prodávat mastermindy a prakticky se zlepšovala v práci se skupinami, která mě vždy bavila
  8. Pokaždé, když jsem vyprodala konzultační praxi na 2 měsíce dopředu, tak jsem všechny služby zdražila, mastermind oproti prvnímu extrémně levnému běhu, desetinásobně
  9. Na konci roku jsem ohlásila skokové lednové zdražení a nabídla k prodeji omezený počet balíků za staré ceny, ovšem se zkráceným časem konzultace z 90 na 60 min
  10. V závěru roku jsem začala pracovat na podnikatelskému plánu na další rok, do kterého jsem začlenila efektivní 90denní plánovací cyklus.

 

Hodně z toho, co jsem popsala v tomto článku učíme naše klientky v LA Schola. Neaplikujeme na jejich byznys naše, ani cizí strategie, ale podnikání stavíme od začátku spolupráce každé ženě na míru.

Láká tě to? Vyplň nám krátký dotazník a zamluv si termín mapovacího hovoru. V La Schola pro tebe máme 2 úrovně programů. Ať jsi se svým podnikáním na začátku anebo máš rozběhnutý byznys a chceš ho posunout na další metu, jsme tu pro tebe.

LA

Shares