Vyberte stránku

Kdy naposledy jste vyprávěli nějaký příběh?

Před hodinou?
Ráno?
Včera?

Samozřejmě.

Příběhy patří k životu stejně jako dýchání nebo spánek.
Bez nich by z života nezbylo skoro nic.

Schválně.
Jen si představte – jaké by byli vaše

– telefonáty s mámou

– kafíčka s kamarádkou

– hovory s partnerem nebo dětmi

kdybyste nemohli sdílet NIC z toho, co jste zrovna zažili, dozvěděli se nebo viděli.

Zkušenosti a zážitky z nás dělají to, kým jsme.
Díky tomu, že je sdílíme dál, si zase tvoříme pouto s ostatními.
Je to jedna z nejpřirozenějších věcí, kterou jako lidi děláme.

Příběhy nám pomáhají někam patřit.
Získávat si důvěru ostatních.
Na příbězích stojí celé kultury & civilizace – o filmech a knihách ani nemluvě 🙂

Proč vám o tom píšu?
Protože vy je můžete využít ve vašem byznysu, umělecké tvorbě nebo lektorování.
Jak?

Vytvořte třeba:

– příběh značky, díky kterému budeme okamžitě vědět, že jste to vy 

– webovou sekce O mně / O nás, která bude s lidmi rezonovat jako vrnící kočka
– boží příspěvky na sítě


– příběhově zpracovaný kurz, workshop či vstup na konferenci
– film, stand-up nebo knížku, kterou už dávno chcete napsat
– zajímavé lekce ve vaší třídě nebo kurzu

Podstatou storytellingu je návrat k tradici mezilidského sdílení příběhů.

Dnes vám chci ukázat tři principy, které stoprocentně pozvednou vaší tvorbu:

1. PRINCIP NAPĚTÍ / KONFLIKTU

Zjednodušeně řečeno, v každém příběhu se musí něco stát.
Jinak to není příběh 🙂

Na začátku svého vyprávění nastolte status quo.
Je to stávající stav, ze kterého budete v příběhu vycházet
(a kterým následně otřesete, ale o tom až za chvilku :-))

V marketingu to bude nějaký problém, který váš klient řeší.
V umělecké tvorbě to bude kontext – rámec, ve kterém se příběh odehrává.
V lektorské činnosti problematika, kterou chcete svým studentům vysvětlit.

A co potom?
Hned po nastolení rámce ho směle rozbijte.

Do děje vpusťte prvek, který je k původnímu stavu v nějakém napětí.
Tím vytvoříte zápletku, která (spolu s rozuzlením) vytvoří podstatu dobrého příběhu.

Problém vašeho klienta má skrze úskalí nějaké řešení (to vaše, samozřejmě 🙂)
Hrdinu vašeho scénáře potká zvrat nebo překážka, kterou musí překonat.
Příběh je na světě.

Vašim vypravěčským úkolem je vyřešit tento konflikt.
A vtáhnout do toho i své čtenáře.

Otázka pro vás: Jaké napětí můžete ve svém příběhu vytvořit?

2. PRINCIP TRANSFORMACE / ZMĚNY

Aby váš příběh dával smysl, musí v něm dojít k nějaké změně.

Hrdina musí projít transformací.
Něco pochopit.
Posunout se v životě o kus dál.

Ve storytellingu máme několik skvělých schémat, které nám pomáhají protáhnout hlavní postavu důležitou proměnou. Možná jste slyšeli o modelu Pixar, K-A-V-A a dalších.

Většina z těchto principů má kořeny v modelu, který se jmenuje Cesta hrdiny.

Naformuloval ji americký mytolog & spisovatel Joseph Campbell poté, co prozkoumal desítky příběhů a mýtů z různých období našich dějin. Zjistil, že kulisy se sice mění, ale cesta, na kterou nás berou vypravěči od nepaměti, se řídí víceméně stejnými principy.

Hlavní hrdina se musí vydat na cestu, podstoupit zkoušky, překonat překážky, selhat a znovu nabrat sílu, aby se v životě někam posunul a něco pochopil.

S cestou hrdiny pracují psychologové, politici, markeťáci i filmaři.

James Cameron podle ní udělal Hvězdné války. Strukturu snadno rozpoznáte v Matrixu, Pánovi prstenů nebo Nekonečném příběhu.

Vy do každého příspěvku na Facebook samozřejmě nemusíte otisknout celou Cestu.
Pohlídejte si ale, aby vše, co publikujete, vaše čtenáře někam posunulo.

Otázka pro vás: Kam se díky vašemu příběhu čtenář posune?

3. PRINCIP KONTRASTU

Ke svému storytellingu můžete přistoupit i pomocí kontrastu.

Jak?

V příběhu vykreslete dvě linie.
Jedna je ta originální.
Řeknete v ní to, co chcete říct.

Vyprávějte, co se hrdinovi stalo.
Řeknete, jak klient vyřešil svůj problém.
Ukažte obvyklé řešení.

V druhé linií vykreslíte kontrast.

Jaké by to bylo, kdyby se TO nestalo.
Kdyby se klient nepustil do práce.
Kdyby hrdina řekl NE místo ANO – a  jeho život by se potom odvíjel úplně jinak.

Pamatujete si na film Sliding doors (Srdcová sedma) s Gwyneth Paltrow?

TO je kontrast.

Kurz o time managementu můžete propagovat na kontrastu chaosu a dezorganizace.
Neonové barvy můžete prodávat na kontrastu šedé a černé.
Film o subkultuře mladých můžete natočit na kontrastu všedního světa dospělých.

Víte, jak to myslím?

Principů, které vytáhnou vaší tvorbu na vrchol, je samozřejmě mnohem víc.

Každý z nich by si zasloužil samostatný článek – je toho TOLIK, co o nich musíte ještě vědět!

Hlouběji je probíráme v mém tréninku Storytelling: kruh příběhů, které se po třech letech vrací na scénu. Dozvíte se tam to nejlepší, co vám storytelling do byznysu, marketingu, umělecké tvorby nebo lektorování může přinést.

Užijete si akční výzvy, zpětnou vazbu od ostatních, odnesete si vytuněné texty, příspěvky, prezentace. Vše hravou formou, kterou v klidu zvládnete při práci.
Pokud vás příběhy a vyprávění fascinují, přihlaste se.


Moc ráda vás uvidím tady: https://ostratuzka.cz/storytelling/

Shares