Vyberte stránku

Najala jste si copywriterku na přetextování webu nebo tvorbu jiného důležitého textu? Gratuluju k tomuto rozhodnutí. Ale pozor! Když se budete řídit následujícími radami, nebudete mít z výsledku radost.

 

1.        Neprozraďte, co děláte

Přišla jste na unikátní technologii, která převrátí svět vzhůru nohama. A bojíte se, že copywriterka vaše tajemství ukradne, proto jí tajíte, co a jak vlastně děláte.

Sladce mlžíte, že je to něco mimořádného, co tu ještě nebylo, že to děláte s láskou a bla bla.

Z toho vám nikdo skvělé texty nevyčaruje.

 

Než se copywriterka pustí do psaní, potřebuje o vás vědět všechno:

  • kdo jste,
  • co děláte,
  • kdy, kde a jak to děláte
  • proč to děláte,
  • pro koho to děláte,
  • v čem jste lepší než konkurence,
  • jak vaše služby klientům pomáhají
  • pro co si k vám klienti chodí atd.

Proto s copywriterkou jednejte na rovinu a otevřeně. To, že jí prozradíte své know-how, zdaleka neznamená, že se octne na hlavní stránce vašeho webu. Ale díky přesnému pochopení vašeho podnikání vám napíše texty k nakousnutí.

 

Když si to důležité necháte pro sebe, můžete dostat jedině nemastné a neslané texty, které budou stejně jako na vás pasovat i na polovinu vaší konkurence. A to nechcete!

 

2.        Chtějte texty nejlépe včera

Původně jste si texty chtěla napsat sama, ale dlouho se vám do toho nechtělo, tak jste ani nezačala. Najednou je tu termín odevzdání a vy nemáte nic. I přichází spásná myšlenka: Zadám to copywriterce.

 

Nečekejte, že ta to za vás vyřeší během jednoho dne. Dobré texty potřebují čas. Já to obvykle dělám takto:

  1. Setkám se s klientkou a vyzpovídám ji.
  2. Dohledám si další podklady a počkám si na nápad.
    Nebojte se, čekání neplatíte, v mezidobí pracuju na jiných zakázkách, chodím po lese nebo peču chleba.
  3. Napíšu první návrh.
  4. Nechám ho pár dní uležet, texty zrají jako víno.
  5. Proškrtám, přepíšu, upravím. Odpoledne si to znovu přečtu, a když jsem spokojená, pošlu vám text ke schválení.
  6. Vy si ho v klidu a důkladně projdete, označíte části, která s vámi neladí, opřipomínkujete a pošlete zpět.
  7. Já připomínky zapracuju a znovu pošlu ke schválení. Pokud je vše v pořádku, dokončím doplňkové práce a texty vám předám k dalšímu použití.

Týden je na texty na web málo, do měsíce to obvykle zvládneme. A nezapomeňte, že je vhodné si termín rezervovat cca 2 měsíce dopředu.

 

 

3.        Nechte si pro sebe, co budete s textem dělat

„To je snad jedno, kde a jak ten text bude, ne?“

No… není.

Perfektní text namačkaný titěrným písmem na miniaturním prostoru vám udělá horší službu než průměrný text pohodlně usazený v pěkném prostředí.

 

Záleží na tom, kam a jak texty umístíte. Proto copywriterka vždy potřebuje vědět, co s textem dál uděláte.

 

Texty na web se píšou úplně jinak než reklama na FB.

 

A i v rámci webových textů je zásadní vědět, kde bude obrázek, jak bude velký, aby k němu byl text přiměřeně dlouhý, jaká je dynamika a rozložení stránky atd.

Často se řeší, jestli by měl být dřív text, nebo grafický návrh. Vejce, nebo slepice? Jednoznačnou odpověď nemám, nejlépe se mi osvědčila spolupráce.

 

4.        Nepřijměte text, který se nerýmuje

Opravdu jste si copywriterku najala na to, aby psala plytké verše o vašich produktech nebo službách?

 

Chceš zaujmout strýce, tetky?

Jedině textem od Bětky!

 

Hlavním cílem dobrého copy je přesvědčit zákazníka (nejčastěji) k nákupu. Aby tohoto cíle dosáhl, zapojí copywriter všechny své znalosti z marketingu, psychologie, jazyka a oboru, o kterém píše.

Stručně a srozumitelně vystihne podstatu vaší činnosti a přesvědčí zákazníka, že vaše nabídka je přesně to, co právě k životu potřebuje.

Pokud si ale za hlavní ukazatel určí rytmus a rým, ostatní složky s největší pravděpodobností utrpí (čest výjimkám, zdravím Vanish).

V některých situacích se samozřejmě rýmování hodí. Proto ho nezavrhuju úplně, jen říkám, že se k němu nemáte upínat.

 

 

5.        Upravujte si slova ve schváleném textu

„Tady by to chtělo ještě trochu vyšperkovat a semhle přidáme seznam mých certifikátů a životní příběh.“

 

Jestli copywriterka zapomněla do textu napsat něco důležitého, nebo napsala něco, co ve své prezentaci rozhodně říkat nechcete, řekněte jí to na rovinu. Na to je fáze úprav. I ten nejlepší copywriter může něco přehlédnout nebo opomenout, ale na vaše připomínky rád zareaguje.

Do finální podoby textu už ale nezasahujte. Text zpracovaný profesionálním copywriterem bývá promyšlený do posledního písmene.

Copywriterka při tvorbě nesleduje jen obsah, ale hraje si do detailů i s formou, délkou jednotlivých nadpisů a odstavců a se vztahem textu k ostatním prvkům.

Když do vzdušného a stručného textu přihodíte sem tam dlouhé odborné souvětí navíc, zhatíte celou práci. A peníze, které jste za ni zaplatila, vyletí oknem.

 

Co můžete udělat pro to, aby spolupráce s copywriterkou naopak probíhala co nejlépe?

 

Věřím, že po přečtení článku už víte, jak to nedělat. Jak se ale na spolupráci připravit, aby všechno šlo jako po másle?

 

  • Udělejte si skutečně jasno v sobě a svém podnikání. Pomoci vám v tom může třeba podnikatelský plán.
  • Vyberte si copywriterku, které budete důvěřovat, a včas si u ní rezervujte termín.
  • Řekněte mi o svém podnikání všechno. Zvlášť mě zajímá, co je pod povrchem.
  • Propojte mě s ostatními, kteří na projektu pracují, ukažte mi návrh webu.
  • Dejte tomu čas.
  • Připomínkujte, připomínkujte, připomínkujte.
  • A když jsou texty perfektní, dál je sama neměňte.

 

Chystáte se předělávat web? Ráda vám napíšu texty k nakousnutí. Napište mi a domluvíme se na spolupráci.

Pokud už jste si web otextovala sama, ale hlodá ve vás červík, jestli by se na něm nedalo něco vylepšit, objednejte se na konzultaci.

 

 

***********

Jmenuji se Alžběta Vintrová a jsem copywriterka, korektorka a pravopisná apoštolka. Pomůžu vám rozvíjet business prostřednictvím perfektních textů. Vytvořím vám nové texty na web či blog. Vaše vlastní texty opravím, aby se zákazníkům skvěle četly a podtrhovaly vaši profesionalitu.

V mých pravopisných kurzech si připomenete to, co jste od školy zapomněli. A copywritingové workshopy vám zase pomohou psát drobné texty efektivněji.

 

Dáváte přednost menším soustům?

Budu vám posílat pravopisné jednohubky – krátké vtipné články o záludnostech českého pravopisu. Pravidelně je zobe už přes 800 pravopisných labužníků. Přidejte se k nim.

Autorka: Alžběta Vintrová

Shares