Vyberte stránku

Mohu vám tady říct, jaký e-shop si máte postavit, jakou vybrat platformu, popsat výhody a nevýhody jednotlivých řešení, kolik vás to bude stát a doplnit další nudné informace. Jenže to neudělám. Místo obecných rad, vám chci dát jednoduchý návod, který vám pomůže se strategií prodeje. Abyste se uměli správně rozhodovat, vždy si věděli rady a prodej pro vás byl jasně daný seznam kroků, které musíte udělat, abyste dosáhli cíle.

 

Co to znamená mít “úspěšný e-shop”?

 

ODPOVĚĎ: Je to e-shop, který má dostatek prodejů.

Strategie prodeje a marketing jsou v byznysu to nejdůležitější. A samozřejmě musíte taky umět dělat dobře to, co je vaší expertízou.

Když dnes chcete prodávat výrobky na e-shopu, už to není tak jednoduché jako před lety. Množství e-shopů v České republice stále roste. Už je jich podle CzechCrunch na poli e-commerce přes 50 000 a s tím roste i konkurence. Klasické strategie, jako je například reklama typu: „Udělám si rotující reklamu na výrobky a ono se to prodá.“ přestávají fungovat.

Já osobně raději nakupuji v menších e-shopech, líbí se mi příběh produktu nebo značky. Přidanou hodnotou je, že vidím lidi, kteří za e-shopem stojí. To je ta kouzelná esence, která dnes prodává.

Miluji nakupování u www.evabell.cz. Majitelka si na nic nehraje, chce pomáhat a nabízet to nejlepší.

Pekelné kolečko slev

Ano, můžete neustále dávat slevy, utrácet za reklamy a ještě další peníze dávat za reklamy na slevy. Ale právě to může být vaše cesta do pekel, do ekonomických pekel. Konkurence je vysoká. Nad velkými e-shopy nemůžete zvítězit cenou. Nakupují levněji než vy, protože jejich objemy zboží jsou větší.

Musíte to udělat jinak než oni. = Efektivně a strategicky.

Co tedy musí mít úspěšný e-shop?

 

Mám pro vás 5 tipů, které musí každý úspěšný e-shop mít nebo dělat.

 

1. Poznejte dokonale svého ideálního zákazníka

 

Opravdu si udělejte čas, přemýšlejte, diskutujte, ptejte se, pozorujte, přehodnocujte a zpřesňujte svou představu o ideálních zákaznících. Abyste byli dobrými obchodníky, musíte přesně vědět, co zákazník chce, ale především na co slyší. Odhalte jeho vnitřní touhy a pohnutky, kterými se veřejně nechlubí.

Pište veškeré prodejní texty svým zákazníkům na míru. Odpovídejte jim na nevyslovené otázky, řešte jejich problémy a jednoduše se v nich naučte číst, jako v otevřené knize. Když budete vědět, co se jim honí hlavou, v jakém jsou rozpoložení a co právě řeší, můžete je zasáhnout svou pohotovostí, vtipem a pomocí v pravou chvíli.

Velké e-shopy míří na všechny. Vy jdete opačným směrem, musíte mít jasně definovaného ideálního zákazníka. Pokud nevíte jakého, představte si sebe, kamarádku nebo někoho ze svých opravdových zákazníků. Jednoduše pište své texty tak, jako byste s ním seděli na kafi, povídali si a narazili na téma práce. Můžete nadšeně povyprávět, jaká vaše práce je, co na ní máte rádi, čím jsou vaše výrobky výjimečné a proč jste se rozhodli prodávat zrovna je.

Společně nabíráme inspiraci. E-shop www.evabell.cz mě zasáhl dokonale a já se stala jeho ideálním zákazníkem.

2.  Netlačte zákazníkům jen produkty nebo vaše zboží

Opravdu to nedělejte jako velké e-shopy. Ano, i vaším cílem je prodat, ale ne masovou reklamou a produkty, které na vás skáčou z každé obrazovky i billboardu cestou do práce. Vaše strategie musí být víc pečující, protože nemůžete slevit z ceny výrobků a konkurovat nižší cenovou politikou.

Dejte svým zákazníkům něco navíc, dejte jim přidanou hodnotu, kterou jim velké e-shopy dát nemohou. Tím něčím navíc jsou informace. Popište jim lépe své produkty, ukazujte jim, jak je použít, překvapte je luxusní podporou a zákaznickou péčí. Dejte jim informace, které ještě nemají a s tím i důvod si koupit produkt zrovna u vás.

Takže pokud na sociálních sítích jen sdílíte své produkty a nevíte, proč se neprodávají, tak se není čemu divit. Tím už dnes nikoho neoslovíte a už vůbec ne v prostředí zahlcených sociálních sítí, kde se to reklamou jen hemží. Ruku na srdce: Koupili byste si produkt z takové reklamy vy? Když však ke sdílení produktových fotek přidáte ještě „TO něco navíc“, budete ke svému cíli podstatně blíže.

Netlačíme na prodej, mnohem víc nabízíme péči. Ukazujeme emoce a pocit, jak se budou zákazníci v oblečení cítit.

3.  Nebojte se ukázat a sdílet svůj příběh

 

Věřím, že jako spousta dalších malých e-shopů, máte poutavý příběh. Jistě nebylo jednoduché dát e-shop dohromady, jistě v něm prodáváte produkty, o které se sami zajímáte a víte o nich opravdu hodně. Ať jste e-shop nebo firmu zakládali vy osobně nebo jen pokračujete v rodinné tradici, váš příběh stojí za to, aby ho vaši návštěvníci, zákazníci i fanoušci znali.

Odhoďte stud a ukažte co děláte, jak to děláte, nechte nahlédnout do zákulisí e-shopu. Lidé dnes opravdu chtějí vědět od koho kupují a rádi podpoří sympatické majitele e-shopů nebo lokální značky. Pomalu na sociálních sítích sdílejte svůj příběh, ukazujte jak probíhá výroba, kde produkty balíte, co je vaším úkolem ve firmě… Ukažte se jako obyčejní lidé, protože dnes zákazníci chtějí nakupovat od lidí, kteří jsou stejní jako oni. Když se s vámi dokážou ztotožnit nebo najít společnou nit, máte zase další kousek cesty k úspěchu za sebou.

4. Naplánujte si dobře strategii prodeje

 

Zamyslete se nad tím, kde váš ideální zákazník na internetu vlastně je, kam si například chodí číst a trávit svůj čas. Za základní online prostředí si vezměte sociální sítě. Pro někoho je jí Facebook, pro jiné Google, YouTube, Twitter, LinkedIn nebo Instagram. Podle toho se rozhodněte, kde budete dělat efektivní reklamu.

Slyšíte dobře: Reklamu. Bez reklamy to prostě v dnešní době nejde, pokud chcete své obraty v e-shopu zvýšit. Jak dělat efektivní reklamu se můžete naučit se mnou v kurzu zde. >>> Nebo si rezervujte nezávaznou 15minutovou schůzku, během níž se podívám na vaše stávající reklamy a doporučím vám, jak je změnit, aby měly lepší výsledky.

JEN POZOR! Klasická produktová reklama dnes moc nefunguje, protože na trhu hraje hodně velkých hráčů (e-shopů), které vás převálcují cenou. Platí si reklamu na Heuréce, Zboží, mají kvalitní SEO a tým specialistů na vše. Vy to musíte udělat chytře. Nejprve je potřeba návštěvníky zaujmout, vzdělávat a pak teprve prodávat.

 

5. Najděte ten správný marketing pro sebe

 

Pro každého znamená marketing něco jiného. Každý jsme jedinečný, a proto nejde paušálně říct: „Dělej to a to a bude ti to dobře fungovat.“ Já osobně před sestavením strategie a marketingového plánu potřebuji znát svého klienta velmi dobře. Marketing i strategii pak stavíme na základě znalosti jeho silných a slabých stránek.

Pro někoho je ideálním marketingovým nástrojem živé vysílání na Facebooku, pro někoho PDF zdarma, jiný je výborný na webináře…. Vždy to ale musí být v souladu i s vaším zákazníkem, aby se cítil dobře. V dalším kroku zapojujeme reklamy na správných sociálních sítích. Vymýšlíme následné e-mailingové série po zakoupení produktů v e-shopu nebo stažení vašeho magnetu zdarma. Navazujeme na prodej up-selly ke zboží a obecně se dá říct, že různými způsoby zvyšujeme obrat e-shopu.

NAPŘÍKLAD: Když prodáváte barefoot boty, je skvělé, aby si mohl zákazník objednat krém nebo vhodnou péči o boty. Můžete třeba přidat i manuál, jak se o boty správně starat, aby dlouho vydržely a vypadaly jako nové. V následných e-mailech mu neposíláte pouze novinky a akce, které se týkají jeho bot. Svého zákazníka můžete pomocí e-mailů vzdělávat, bavit a tím i motivovat k dalším nákupům. Vtip je v tom, že to není nátlakový prodej, ale sám se rozhodne, že danou věc potřebuje a  rád se k vám na nákupy vrací.

S e-shopy si tykám už dlouho

 

Jmenuji se Dana a pro své klienty jsem sestavila desítky strategií prodeje, naklikala dnes už tisíce reklam. Sleduji, co dnes funguje a co ne… A hlavně mě to vážně baví zkoušet i uvádět do praxe na svých projektech. Ke klientům už pak jdu s tím, že vím, co a jak.

Začínáte chystat svůj e-shop, ale ještě ho nemáte?

e-shop provozujete, ale neprodává tolik, jak byste chtěli?

Mohu vám s tím vším pomoci. Můžete si se mnou e-shop strategicky vytvořit a dokonce s minimálními náklady. Tady >>>.

Pokud e-shop máte a chybí vám strategie, objednejte si se mnou nezávaznou schůzku zde >>>.

Pro sestavení správné strategie, musím klienta nejdříve doopravdy poznat.

Změňte úhel pohledu a přizpůsobte se

 

Je pravda, že většině e-shopů jdou dnes tržby dolů. Otázka je proč? Je na vině návrat společnosti do běžných kolejí po koronaviru? Může za to veliká konkurence, zdražování základních životních potřeb, jídla, pohonných hmot nebo je důvod úplně jiný?

Často vídám e-shopy, které jen řeší, že jim klesly tržby. Ptají se, proč dneska nefunguje to co před rokem fungovalo? Částečně je pravda, že vždy bude spousta důvodů k selhání, které prostě neovlivníte. Ale není náhodou na čase změnit cílovou skupinu? Není na čase změnit strategii?

Zkuste udělat něco jinak, než jak to dělají ostatní :). Pokud chcete tak vám s tím mohu pomoci. Najdete mě na www.podnikejsradosti.online.

PŘÍKLAD ÚSPĚŠNÉHO E-SHOPU: Krásným příkladem, že i dnes jde prodávat úspěšně, je jeden malý e-shop s jedinečným produktem a příběhem. Prodává dámské oblečení a najdete ho na www.evabell.cz. E-shop na vás dýchne krásnými střihy, materiály i příběhem. V jeho případě stačí být jen aktivní na sociálních sítích a občas pustit reklamu, kvůli povědomí o značce. Takhle jednoduché to je. A takový může být i váš e-shop.

Krása, lidskost a autenticita. Klíče k úspěšnému e-shopu.

Odpovězte si pravdivě na tyto otázky:

Kde dnes jsem?

Jaké m tržby?

Kde chci být?

Co pro to musím udělat?

 

Ano, je to hromada práce. Musíte změnit strategii, vymyslet marketing, odvážit se sdílet svůj příběh, nastavit reklamy a vyžaduje to spoustu dalších malých úkolů. Ale rozhodně se to vyplatí a navíc na to nemusíte být sami. Stačí se jen rozhodnout a začít dělat věci jinak, třeba tím, že se zamyslíte nad body 1-5. Děláte je?

Kde jste dneska se svým e-shopem a kam kráčíte? Podělte se v komentáři…

Autorka textu: Dana Zajíčková

Shares