Vyberte stránku

Aneb jak zvýšit pravděpodobnost úspěchu s dětmi za zády

 

  1. Promyslet cíl podnikání a svá očekávání, vzít v úvahu styl svého rodičovství i temperament dětí, zhodnotit svou situaci.
  2. Zvolit strategii podle cíle a svých možností.
  3. Plánovat a dobře se připravit.

 

1. Promýšlíme

 

Jaký je cíl vašeho podnikání?

Od tohoto se musíme odpíchnout, cíl je důležitý pro výběr prostředků k jeho dosažení.

Chcete podnikat protože:

  • Nechcete se vracet po rodičovské do zaměstnání? (Potřebujete tedy vybudovat vydělávající byznys.)
  • Máte přetlak kreativity nebo je to vaše poslání? (Finanční stránka vás možná nebude tolik zajímat.)
  • Potřebujete vyřešit aktuální finanční situaci? (Potřebujete peníze ihned a nemůžete si dovolit velké investice.)
  • Chcete se seberealizovat? (Sem spadá i monetizace koníčku – něco vydělávat potřebujete, ale nepotřebujete živit rodinu.)
  • Chcete znalosti z oboru zkusit nabízet sólo? (Máte kontakty a možná i klienty, máte jméno v oboru.)

 

Jaký způsob péče o děti je pro vás přípustný?

Ptejte se samy sebe na tyto otázky:

  • Může mít děti na starosti dlouhodobě táta?
  • Může je hlídat někdo cizí? (Tzn. Zvládnou to? Zamlouvá se vám tato představa?)
  • Můžou být děti umístěny do škol/školek/dětských skupin?
  • Vadilo by vám, že se dětem v průběhu dne střídavě věnujete a nevěnujete?
  • Vadilo by vám, že vás děti vidí s mobilem v ruce / u pc?
  • Vadilo by vám, že by děti pravidelně sledovaly televizi?

 

Jaký druh práce budete vykonávat?

  • Manuální (fyzicky náročná),
  • drobná manuální (rutinní / náročná na soustředění),
  • duševní práce (u pc / s tužkou a papírem / online schůzky s klienty / schůzky naživo).

Pozor na to, že marketing bude potřeba u počítače nebo mobilu dělat ve všech případech!

 

Co jste schopná/ochotná delegovat?

Tenhle bod bývá v začátcích podnikání považovaný za zbytečný luxus, ale dobrá virtuální asistentka šetří nejen čas, peníze a nervy, ale i odchytí nesrovnalosti, strategické přešlapy nebo díry v plánování.

Pokud na asistentku delegujeme činnosti, které neumíme, nebo nás vysávají, případně nám trvají extrémně dlouho, finančně se vyplatí ihned.

Zároveň nás nutnost domluvit se předem na zadaných úkolech donutí k lepšímu plánování a organizaci práce.

Delegovat můžeme nejen správu sociálních sítí, webu, účetnictví a další položky v rámci podnikání. Ale taky péči o domácnost, zahradu, domácí mazlíčky a koneckonců i o děti.

Ochota delegovat přímo souvisí s naším perfekcionismem a důvěrou v profesionalitu ostatních lidí.

 

Jak malé máte děti a kolik času denně potřebujete?

Kolik času celkem budeme denně na práci potřebovat se zpočátku těžko odhaduje, takže je možné to otočit: Kolik času na práci denně můžete mít?

A pozor! Nikdy nemůžete počítat s maximálními časy, vždycky je potřeba mít dostatečné rezervy, obzvlášť s dětmi.

Věk vašich dětí přímo ovlivňuje, kolik času v kuse na práci můžete získat. Takové roční batole bez vás pravděpodobně nevydrží ani pár minut (takže bude potřeba zajistit jeho hlídání). Zato předškolák už může vydržet hodinu sledovat pohádku.

Kolik času v kuse vlastně váš druh práce vyžaduje? Dá se ta práce rozčlenit do kratších úseků? A jde něco z toho dělat s dítětem na klíně / v šátku / za zády? Kolik času bude potřeba se 100% soustředit?

 

Shrňte si to všechno dohromady – je váš záměr realizovatelný?

Pokud zjistíte, že vaše podmínky a cíle nejsou kompatibilní, následuje jeden z těchto scénářů:

  • Odložíte podnikání na vhodnější dobu (až budou třeba děti starší) a zatím budete pokračovat v zaměstnání.
  • Poradíte se s někým, kdo vám bude schopný vytvořit strategii na míru a ulehčí vám začátky podnikání.
  • Ponecháte si svou činnost jako drahé hobby (a budete hledat nové cesty, jak ho monetizovat).
  • Rozvolníte rozjezd podnikání, budete se naplno věnovat dětem a zatím se jen vzdělávat v oboru a budovat komunitu.
  • Změníte vaše podmínky (chůva, virtuální asistentka, táta na rodičovské…), aby se staly příznivějšími.

 

2. Volíme strategii

 

Při volbě strategie je potřeba přihlédnout i k vašim dosavadním zkušenostem ve zvoleném oboru a k marketingovým a technickým schopnostem.

Znalosti z oblasti marketingu, copywriteringu, programování, designu, psychologie prodeje… můžou urychlit váš vzestup.

Je velký rozdíl, pokud se musíte učit komplet všechno od nuly, nebo když už nějaké základy máte.

I s malými dětmi se můžete stát „velkou podnikatelkou“ velmi rychle, pokud začínáte podnikat v oboru, ve kterém se pohybujete dlouhá léta. Pokud se nebojíte investicí do kvalitního mentoringu, může ten růst být až raketový.

 

V Katalogu podnikatelek najdete v sekci Podpora podnikání ty správné lidi!

 

Všechno jde, když se chce. Ale někdy je lepší nějaký čas s podnikáním počkat, než být každodenně frustrovaná z kombinace extra nepříznivých podmínek na práci a nekvalitně stráveného času s dětmi.

A jindy si prostě nemůžeme pomoci a do podnikání se pustíme navzdory všem marketingovým doporučením – seberealizujeme se a zároveň vytváříme podhoubí pro budoucí vydělávání.

Pozor jen na to, aby nás podnikání nevysávalo více, než naplňovalo. I ta nejbáječnější činnost se může v nepříznivých podmínkách proměnit ve zdroj stresu.

 

3. Připravujeme se

 

Pokud máte realistický plán a strategii rozjezdu podnikání (ověřenou u marketingových odbornic), ještě by to chtělo zkontrolovat reálnost vašich očekávání od dětí.

Víte například, jak nejefektivněji připravit dítě na vaši práci?

Děti nepotřebují 100 % našeho času, ale potřebují okamžiky naší 100% pozornosti. Dokážete jim svou pozornost věnovat v takové formě, která je uspokojí?

Znáte jazyk lásky svého dítěte, abyste neztrácela drahocenný čas něčím, co dítě stejně neocení?

Umíte pracovat s typem osobnosti vašeho dítěte i svým vlastním?

S otázkami, jak hledat doma tu rovnováhu mezi prací, dětmi a partnerským životem vám ráda pomůžu.

Jsem Zažraná máma, podporuju sebejistotu mám a rozjasňuju jim rodičovství.

Protože i mámy si zaslouží myslet na sebe a třeba rozjet velký byznys – pokud po tom jejich srdce touží!

 

Autorka: Lucie Machutová

Shares