Vyberte stránku

Krásný den,

jsem Jana Svobodová, zakladatelka FB komunity „JanaS. – online pro rebelky“ – aktivní skupiny pro podnikatelky ve službách, které míří k velmi slušným příjmům. Skupinu jsem založila v listopadu 2018, v současnosti má necelých 5 000 členek. Tento katalog je se skupinou nedílně spojen. Komunitu se dlouhodobě snažím vést jako progresivní, aktivní a podporující. Místo, kde ženy najdou inspiraci, podporu a hlavně vytvoří důležité obchodní i přátelské vztahy. Což se do značné míry daří. Spolu s rostoucím počtem členek samozřejmě vyvstala nutnost vyjasnit a upřesnit některá pravidla, takže pojďme do toho.

 

Kdo může do skupiny vstoupit

 

Skupina je určena výhradně ženám, které podnikají nebo se do podnikání chtějí pustit. Zřejmě jste také zaznamenaly rostoucí počet fejkových profilů v poslední době – pro vstup do skupiny mám poměrně přísná pravidla, zamítám všechny profily, které nepovažuji za dostatečně důvěryhodné. Automat nepovolí vstup profilům mladším 6 měsíců. Já osobně vylučuji profily, které nepovažuji za dostatečně důvěryhodné. Cílem je chránit ženy, které již ve skupině jsou.

Podle čeho to posuzuji?

1) Žadatelka odpoví na vstupní otázky
2) Má lidské jméno
3) V profilovce svou lidskou fotku (takže žádné kočičky, postavičky, vnoučata, kytičky)
4) Má na FB nějaké přátele
5) Má na FB nějakou historii v obsahu
6) Má něco v baneru
7) Má vyplněné informace


A ještě bonusové info, pokud podnikáte, tak by to mělo vypadat takto

1) Vaše fotka by měla být udělaná profesionálem – tato je velmi zásadní investice do podnikání, která se rozhodně vrátí
2) Své FB kontakty si vybíráte řízeně tak, aby podporovaly vaše podnikání
3) Váš feed ukazuje na váš byznys, ideální je kombinace osobních a pracovních věcí

4) V baneru je info o vašem byznysu – to je to první, co vidí návštěvník vašeho profilu
5) Už z Úvodních informací se dá prokliknout na váš web

 

Publikovaný obsah ve skupině

 

Tématicky – jsme byznysová skupina, takže témata související s podnikáním jako takovým (marketing, prodej, money mindset, seberozvoj, daně, koučink, reklama…). Neřešíme domácnost, manžele, vztahy, děti, politiku.

Neplacený obsah – toto jsou obecně dotazy týkající se podnikání. Můžete hledat pomoc, poptávat spolupráce, sdílet svou radost či potíže s byznysem. Také si můžete vyptat zpětnou vazbu třeba na web, fotky, prodejku (toto prosím nezneužívejte).

Placený obsah – tento obsah může být propagační a směřovat k dlouhodobému budování značky i přímo k prodeji. Tato služba se dá zakoupit buď jako členství v katalogu nebo samostatně bez dalších výhod (cena je stejná, já doporučuji využít členství v katalogu).

 

Jaká jsou pravidla pro platící členky

 

1) Směřuji k tomu, aby publikovaný obsah vedl k prospěchu MÉHO PODNIKÁNÍ.
2) Směřuji k tomu, aby publikovaný obsah v dlouhodobém horizontu ROZVÍJEL A PODPOROVAL KOMUNITU.
3) I na platící členky se vztahují další pravidla pro publikaci ve skupině, přiznám se, že dosud jsem to považovala za samozřejmé, ale právě jsem byla nucena připsat pravidlo týkající se používání nevhodného jazyka a vulgarismů.

 

Jak to dělat, aby investice do placeného členství měla skutečně smysl

 

Co funguje

1) Už při objednávce placeného členství se rozhodněte, že tato komunita je důležitá a chcete být jejím platným členem.
2) Zvažte, zda má pro vás tato služba smysl. Jestli je to dobrá investice jak finanční, tak časová. Pokud není, tak to nekupujte.
3) Podobné komunity fungují na bázi běžných lidských sociálních vztahů. Tedy pokud vás ostatní znají, tak čtou vaše příspěvky, reagují na ně, podporují vás. Budujte si tyto vztahy.
4) Je dobré být aktivní dlouhodobě a nemusí to nutně být soustavně. Ideální je dát o sobě čas od času vědět.
5) Svými příspěvky v komunitě primárně budujete své jméno. Toto je dlouhodobá záležitost. Tím dosáhnete toho, že až budete chtít publikovat skutečně prodejní příspěvek, tak na něj budou ženy zvědavé a budou objednávat.

Co nefunguje

1) Mít pouze zápis v katalogu a čekat, že to přinese klienty. Zde platí výjimka u služeb, které jsou pro podnikatelky zásadní a ony si je aktivně vyhledávají (účetnictví, daňové poradenství, právní pomoc, tvorba webů – pokud pracujete v některém z těchto oborů, stačí vám mnohem levnější služba).
2) Několik měsíců do skupiny nenapsat ani řádek a potom skupinu vybombardovat svou intenzivní prodejní kampaní. Teoreticky na to máte samozřejmě právo, protože si platíte propagaci ve skupině. Prakticky dosáhnete jedné z těchto variant. Buď vaše prodejní příspěvky nikoho nezaujmou, protože vás nikdo nezná a vaše příspěvky skupina nebude číst. Anebo budete muset udělat kampaň natolik výrazným způsobem, že si proti sobě popudíte značnou část komunity.

Členka skupiny Broňa Mesárošová k této situace měla velice pěkný komentář, který si dovolím odcitovat. Tento komentář Broňa psala jako reakci na mou anketu, zda by se měl nějak konkrétně omezit počet a intenzita publikací platících členek.

Já jsem za svobodu, ale je potřeba si uvědomit, že spolu se svobodou jde i zodpovědnost. Takové zamyšlení – vlastní skupina vs. skupina s placenou propagací. Já mám obojí – i katalog s propagací i vlastní skupinu. A je zajímavé pozorovat ten rozdíl, ke kterému to svádí. Vlastní skupinu si rozhodně nebudu zahlcovat. Propagační obsah dávkuji s citem. Vnímám, co ženy u mě ve skupině potřebují. Co hledají, co se jim líbí. Celý ten prostor si vymazluji a hýčkám. Hodně dávám, málo beru. Skupina s placenou propagací svádí k úplně jinému přístupu. Za pár tisíc mi do klína spadne marketingový poklad, o který jsem se nemusela nijak zasloužit. Svádí to k tomu, že skupinu nevnímám jako celek, vyzobávám si své klienty. Svádí to k tomu, že o skupinu se nestarám, nepečuji, nehýčkám si ji, NECÍTÍM. Svádí to k tomu nevidět, že členky ve skupině zde nejsou primárně kvůli mně. Svádí to k tomu stoupnout si na výsluní co nejvíc, abych měla co největší kus koláče. Hodně beru, málo dávám. Za mě – celá ta debata kolem Veroničiny propagace (která mě baví 🩷 a která podle mě ukazuje, jak může vypadat hezký odšpuntovaný marketing a MOC mi nepřišla) byla zamlžená nepochopením toho, co znamená být MOC. Je v pořádku být NAPLNO kdo jsem tam, kde je to hlavně o mně, a zároveň je žádoucí vnímat, kolik je akurát když jsem někde, kde to jenom o mně není. Nebýt MOC na sílu. Pak jsme pořád ve stínové podobě slova moc, jen na druhé straně. Je potřeba CÍTIT a převzít ZODPOVĚDNOST – na obou stranách. Vadí mi někdo nebo něco? Co mi to říká? Kde mě to bolí? Jak to místo můžu opečovat? Zablokovat toho člověka? Dívat se na to s někým do hloubky? A z té druhé strany – jak poskládat svůj propagační obsah, aby skupina z toho vzkvétala? Abych přinesla hodnotu? A zároveň abych nevyosila skupinu moc na dlouho z jejího středu směrem k sobě, z její rovnováhy, která je o nás všech? Tohle se podle mě nějakými pravidly stanovit nedá, ale dá se o tom mluvit. Podle mě spolu s přístupem k placené propagaci by měl být „morální kódex“, o kterém se mluví, a který nám umožňuje učit se a růst, ale s respektem k ostatním a s respektem ke skupině jako celku. Prostě CÍTIT skupinu jako celek a tak k ní přistupovat i v kontextu vlastní propagace. Chovat se ve skupině a hýčkat ji, skoro jako by byla moje vlastní. Rebelky jsou asi nejdospělejší skupina s placenou propagací, s jakou jsem se setkala. Děkuji za dospělé vedení skupiny. Jsem zvědavá, kam tato diskuze povede.

Dává vám to takto smysl? Mně tedy rozhodně ano.

 

Je nějak omezený počet publikací?

 

Není. Reálně – já nemám možnost, ani technicky ani mentálně toto u jednotlivých členek komunity řešit. Mou strategií je prodávat členství pouze takovým podnikatelkám, které jsou ochotné o skupinu i pečovat. Čímž myslím vnímat ji jako celek, společenství skutečných lidí, v rámci kterého se pohybuji. Proč by měl někdo pečovat o skupinu, když si platí za možnost reklamy? To je jednoduché. A odpovědi jsou dvě.

1) Ekologie – neničím prostředí, které chci dlouhodobě používat pro své podnikání.
2) Marketing – protože to funguje. Když v komunitě dlouhodobě fungujete jako člověk, který je zajímavý, sdílí věci ze svého byznysu, občas reaguje na ostatní – tak ho ostatní budou vnímat jako zajímavou ženu, budou reagovat na její příspěvky, budou mít tendenci si její práci skutečně kupovat. Při takovém přístupu vás algoritmus skutečně podporuje. Skvělým příkladem takto dobře vedeného marketingu je umělkyně Anna Benešová tvořící pod značkou Monsterance. I když od ní prodejní příspěvky téměř nevidíte, tak ji znáte. A já potom na networkinzích a fotografiích žen ze skupiny vidím její šperky.

 

Je nutno mít agresivní marketing, aby byl člověk ve skupině vidět?

 

Ne, opravdu není. Toto je častý argument žen, kterým se nedaří ve skupině prosadit. A já pak vidím, že publikovaly jeden příspěvek za několik měsíců. Můžete být klidně jemné a milé a podporující a přitom být ve skupině vidět a mít na ni vliv. Dám několik příkladů, můžete si je vyhledat pro inspiraci. Marketing se dá dělat vkusně, neagresivně, nevulgárním způsobem.

Lucie Haberlová – markeťačka – ve skupině je vidět, protože publikuje kvalitní a užitečný obsah

Lenka Juříčková – citlivá a jemná kraniosakrální terapeutka se specializací na děti

Broňa Mesárošová – šamanka – píše zajímavě a moudře

Kristýna Maková – copywriterka a průvodkyně – velmi podporující přístup vůči ostatním ženám

Anna Benešová – umělkyně a drátenice – inspiruje svou podnikatelskou cestou

Monika Čuhelová – psycholožka pro teens a jejich rodiče

 

Jsem si jistá, že pokud jste v mé komunitě, tak tyto ženy znáte. A zároveň byste o žádné z nich neřekly, že dělá „agresivní sebepropagaci“.

 

Na jaký obsah tedy ženy ve skupině reagují?

 

Na lidský. Nejsou to přímo propagace a ani vzdělávání v tom klasickém smyslu. Nejlepší obsah je takový, na který se dá reagovat:

„Juj, tohle je super ženská se super byznysem, líbí se mi její názory a přístup, kliknu si k ní na profil, ať zjistím víc“.

 

Přeji nám všem, aby ve skupině byly pouze takové ženy, kterým jde o jejich podnikání a zároveň dokáží citlivě vnímat prostředí, ve kterém se právě nacházejí, byť by to bylo jen online.

Jak se mohou zapojit neplatící členky?

Komunikací v komentářích. Je to dokonce efektivnější metoda, jak se ve skupině na začátku prosadit, než když jako neznámá členka bez kontaktů a podpory algoritmu publikujete samostatné příspěvky. V komentářich můžete reagovat, lidé je čtou, můžete tam dokonce nabídnout svou službu.

 

 JanaS.

 

Shares