Vyberte stránku

Celé natěšené jste se pustily do podnikání a najednou se začíná vynořovat spousta otázek? Na řadu z nich neznáte odpovědi a u dalších ani nevíte, jak začít ty odpovědi hledat? Spousta z nás si myslela, že si vše ještě před startem pořádně rozmyslela a zjistila. Praxe bývá ale často jiná. Jak se tedy do toho podnikání nezamotat hned od začátku a celé si ho ulehčit?

 

Priority, plány a poznávání sebe sama

Je jedno, jestli začínáte podnikat při mateřské, rodičovské, zaměstnání, nebo máte „jen“ to podnikání. Otázky budete mít vždy stejné. V první řadě si musíte ujasnit, co chcete, což jde někdy hodně špatně. Pomozte si malým fíglem: „Víte co nechcete?“ Skvělé, máte dobrou startovní pozici.

 

Poznejte sama sebe

Víte, PROČ do podnikání jdete? Jsou to finance? Jasně, ale dlouhodobě nebudou jen peníze ke skvělým výsledkům stačit. Hledejte další motivaci:

  • Podnikáte pro sebe? Chcete si něco dokázat?
  • Jaké životní hodnoty v podnikání hledáte a může vám je podnikání poskytnout?
  • Jste v daném oboru expert?
  • Vybraný obor vás baví a chcete se v něm zlepšovat?
  • Nechcete se vracet k práci, ve které vám není dobře?
  • Dovedla vás k podnikání životní nebo rodinná situace?

Ujasněte si, kolik chcete do podnikání investovat a zda vám může přinést to, co od něj očekáváte. Investovat totiž můžete nejen finance (často začínáte podnikání s minimálními náklady), ale především čas, své jedinečné know-how a zkušenosti. Ptejte se svého nitra, co opravdu chcete. Oprostěte se od očekávání společnosti, rodiny a převzatých přesvědčení. Buďte jen a pouze sama sebou.

 

Vize a plány

Než se do podnikání reálně vrhnete, je potřeba mít plán a svou vizi. Tím, že si dáte jasný cíl (i když se v tuto chvíli bude zdát nedosažitelný), udržíte svou pozornost v jedné lince. Ona totiž svoboda v rozhodování přináší nespočet možností, jak jít dál, ale jen některé cesty vedou k danému cíli. Vždy, když budete něco v podnikání plánovat, ptejte se: „Jak mě tento krok dostane blíž k cíli?“ Když zjistíte, že směřuje jinam, ušetříte si slepou uličku, námahu, čas i finance.

Je zcela normální, že se vaše plány a vize budou v čase měnit. Podnikání je neustálá cesta, a to je na něm právě to krásné. Když něčeho dosáhnete, dáte si další cíl. Ne pro více peněz nebo abyste dokázaly, že jste superhrdinky. Ale protože to cítíte ve svém nitru a nemůžete si to jednoduše nechat pro sebe. Vaše intuice vás tam táhne.

 

Priority

Už to asi zní jako obehraná písnička, ale STANOVTE SI PRIORITY. Některé věci musíte na začátku podnikání bezpodmínečně udělat, ale jsou i věci, bez kterých se jednoduše obejdete. Některé přidáte do podnikání později, na jiné nikdy nedojde. Mezi ty nezbytné patří například dostát legislativním požadavkům nebo stanovit si, v jakých hranicích se chcete pohybovat a co už je u vás za hranou.

Jistě budete potřebovat:

  • absolvovat potřebné úřední úkony
  • vymyslet svou první službu (nebo produkt)
  • vědět, komu, kde a jak ji budete nabízet
  • správně ji nacenit
  • stanovit si své hranice
  • nastavit si účetnictví
  • získávat zpětnou vazbu a reference
 

Naporcujte si slona

Každý úkol se zdá v počátku veliký, ale když ho rozložíte na malé miniúkoly, najednou je cesta k cíli jasně daná. Postupujte tedy v podnikání rozvážně, ale jistě. Je jedno, jak velké kroky děláte, důležité je, že postupujete kupředu. Můžete třeba každý den udělat jeden malý krůček. Sepsat si své plány na časovou osu také velmi pomůže. Najednou víte, kdy, co a jak. Zabere to pouze 5-10 minut, ale v ruce najednou držíte podnikatelský plán.

 

Time management

Rozvržení času věnujte zvláštní pozornost. Když zatím nemáte jistou disciplínu a procesy se ve vašem podnikání ještě neusadily, snadno sklouznete k prokrastinaci nebo se zaseknete tak, že raději neuděláte nic.

  • Naplánujte si v týdenním rozvrhu pravidelný čas pro sebe. I kdybyste ho měly prokoukat na seriál nebo prospat.
  • Dejte hranice tomu, kdy pracujete a kdy se bavíte (obzvlášť na sociálních sítích).
  • Zkuste si uspořádat svůj týden do jednotlivých bloků (například: práce s klienty, odpovídání na e-maily, marketing, prodej, sociální sítě, vzdělávání, úředničina).
  • Stanovte si, kdy je jasně daný čas pro rodinu a kdy ještě chcete pracovat.

 

Prodej

Před časem jsem dostala jednu skvělou radu: „Nejdřív vytvoř a prodávej něco malého, pak to můžeš rozšiřovat.“ A víte co? Já ji neposlechla. Jenže o pár měsíců později můj plán skončil stejně rychle, jako začal. A já stála opět na startu. Takže při plánování svých produktů a služeb začněte tím úplně nejjednodušším a nejmenším, co můžete pro své klienty začít dělat. Jsou to konzultace 1 na 1? Skvělé. Je to vaše základní služba pro klienty? Super.

Prodávat začněte co nejdříve.

  • Učíte se tím pracovat s klienty.
  • Nastavujete si hranice i ceny.
  • Testujete si, že o to, co nabízíte, je zájem.
  • A jste schopné to prodat.

I když prodej začínáte s platbou v podobě reference, nedělejte to moc dlouho, ať se vám vložená energie začne co nejdříve vracet ve formě peněz. A nezapomínejte ani na zpětnou vazbu, ať víte, kde máte mezery, a můžete se zlepšovat.

 

Finance a investice v podnikání

Myslíte si, že začít podnikat bez investic nejde? Omyl, jde to. Ovšem finance do začátku vám ušetří čas a cestu k rychlejším výdělkům. Souhlasím, že jsou obory, kde potřebujete svůj prostor, náčiní a podobné věci. S tím ale přirozeně počítáte předem a bez těchto věcí ani podnikat nezačnete. Tak kde můžete na začátku podnikání ušetřit?

 

Web

Podnikat se dnes dá s klidem i bez webu. Pokud ho máte a nikde ho nepropagujete, stejně na něj pravděpodobně lidé moc nechodí. Nahradit ho na začátku podnikání můžete sociálními sítěmi, prezentací svých služeb ve formě PDF nebo třeba svým kanálem na YouTube. Stačí být vynalézavá a hledat alternativní řešení.

Pokud se přece jen rozhodnete založit alespoň jednoduchou webovou vizitku, doporučuji jít rovnou do WordPressu. Přidejte Elementor zdarma a zaplatíte jen za doménu a hosting. Jednoduchý web si při troše zdatnosti zvládnete vyrobit sama – a pokud ne, bude vás stát v řádu tisíců. Stejně se vaše podnikání ještě bude vyvíjet a nemá smysl investovat do něčeho, co se třeba za 3 měsíce bude měnit.

 

Placená reklama

Často vidím, jak si podnikatelky platí reklamu, která jim nenese žádané výsledky. Tady je potřeba se na váš business podívat z celkového pohledu, protože placená reklama je až to poslední. Před ní potřebujete mít vytvořenou cestu zákazníka, znát svou cílovou skupinu, a dokonce mít ověřené, že je o váš produkt nebo službu zájem. Když něco z toho chybí, nebude mít placená reklama nikdy takový efekt, jaký by mít mohla.

 

Vzdělávání

Je obrovské množství materiálů dostupných zdarma. Spousta jich má vysokou hodnotu a jejich rady fungují. Ovšem také nemálo z nich nestojí ani za čas, který jim věnujete. Investic do sebe se nebojte, ovšem musíte si být jisté, že si s daným člověkem vzájemně sednete a dokáže vám přinést to, co zrovna potřebujete. Snažte se netříštit pozornost mezi velké množství mentorů, každý z nich má svůj styl a své metody. Jděte za tím, ke komu vás táhne intuice a kde vidíte reálné výsledky práce mentora.

I vzdělávání má své hranice. Často se u podnikatelek střídají dvě fáze. V první konzumují kvanta obsahu a učí se novým a novým věcem. Pak přejdou do druhé, kdy se noří do sebe a snaží se z toho, co se naučily, najít správnou kombinaci pro sebe a své podnikání. Někdy je neustálé učení na škodu a jen vám bere cenný čas. Proto za sebe převezměte odpovědnost a hledejte odpovědi v sobě.

 

Pracujte na sobě a svých limitech, posouvejte hranice

Podnikání je cestou poznávání a osobního rozvoje. Budete muset nesčetněkrát překročit svůj stín, hledat nová a funkční řešení a nalézat úžasné příležitosti. Postavte si své podnikání tak, aby vyhovovalo vám, vašemu stylu života i možnostem. Někdy to bude znamenat zatnout zuby a jít do akce, jindy to půjde lehce a s grácií.

Čím více se do svého podnikání ponoříte a čím více ho přizpůsobíte sobě a svým potřebám, tím pro vás bude lehčí. Nikde nejsou hranice, které musíte dodržovat, jen ty etické a legislativní. Klidně můžete své podnikání dělat úplně jinak než ostatní, důležité je, abyste věděly, proč to tak děláte a dávalo to smysl vám i vašim klientům.

I já vás na této cestě mohu provázet. V rámci pravidelných Mentoringových kruhů a Byznys konzultací pomáhám podnikatelkám roztočit kolečka podnikání a zbořit jejich vlastní bariéry. Sama jsem začínala od nuly a mým snem bylo nevracet se po rodičovské dovolené do práce. Můj sen se mi splnil a vím, že to dokážete i vy. Denně se s tím setkávám ve své facebookové skupině Když děti spí, rosteme – online podnikání | mentoring | copywriting, kam jste srdečně zvány.

Autorka: Anna Pírová

Shares