Vyberte stránku

Dávno je doba, kdy pojmy “Brand” a “Brand Image” patřily jen velkým firmám.

Dnes už i malí podnikatelé musí přemýšlet o budování povědomí o své značce, o pojetí prezentací, aby nalákali potenciální klienty a oslovovali nové publikum.

Dříve si malé značky myslely, že pro rozvoj byznysu stačí logo a vizitky. Nyní už všechny víme, že to nestačí. Je potřeba se odlišit, stát se rozpoznatelnou a konkurenceschopnou značkou. Přinášet kvalitní obsah, propagovat se a udržovat si konzistentní identitu ve světě online i offline.

Správná prezentace pomáhá odlišit od konkurence

VIDITELNOST a uznání značky na trhu nám ukazuje, do jaké míry je značka známá, chápána a respektována.
Je nezbytná pro budování loajality zákazníků, zvyšování povědomí, růst a odlišení od konkurence.

Viditelnost lze podpořit pomocí různých marketingových aktivit: reklama, sociální média, obsahový marketing a komunikace s publikem.

Aby se viditelnost zvyšovala a aktivita spojená s propagací nepřišla vniveč, je potřeba udržet jasné poselství značky, konzistentní vizuální prezentaci, pozitivní zkušenosti zákazníků a efektivní komunikační strategii, podívejme se např. na Kofolu, Heru, Škodu,… (Coca-Cola se dává za vzor celkem často, tak ji netřeba zmiňovat). 

Viditelnost je klíčovým faktorem pro budování důvěry.
Spotřebitelé chtějí nakupovat od podniků, kterým důvěřují.

Co můžeme odprezentovat, co na naši značku „prásknout“?

  • Produkty / služby
  • Hodnoty, vize a mise
  • Příběhy – vývoj značky, výroba produktu, klientovo uzdravení
  • Výsledky a spolupráce
  • Spokojenosti – reference
  • a vše, co uznáme za vhodné, aby se viditelnost značky zvyšovala

TIPY pro vytvoření kvalitní prezentace značky

1) Cíl prezentace – vytvořte příběh se začátkem, zápletkou a koncem
Nestačí mít jen hezkou prezentaci, musí něco sdělovat – mít smysl a cíl. Pokud prezentujete svou službu či produkt, ukažte klientovi co mu přinesete, jakého problému jej zbavíte, s čím mu pomůžete, jak se bude cítit

Pozn. Jaké má podnikatelka cíle, hodnoty apod. se ptám i já při tvoření brand identity. Bez těchto informací nemůže vzniknout nic, co by mělo hloubku, záměr a podporující efekt.

2) Slaďte prezentaci – budujte důvěru
Až 80 % spotřebitelů tvrdí, že důvěra je pro ně klíčová a rozhoduje, zda koupí.
Je nezbytné, abyste prezentovaly svou značku jednotně, od brožurky po web, a k tomu napomáhá brand identita. Nejen, že díky sjednocené prezentaci bude vaše značka budit důvěru, ale také vás odliší od konkurence.

3) Brand identita – množina prvků tvořící celek

  • Mise a vize – mise definuje, co vaše značka nabízí a pro koho; vize představuje výsledek vašeho úsilí
  • Účel značky – proč značka existuje a dopad její existence na blaho lidstva
  • Hodnoty – principy, které řídí každé rozhodnutí a jednání (důvěra, kvalita, respekt…)
  • Osobnost značky – kdyby byla vaše značka žena, byla by veselá, inteligentní,…?
  • Hlas značky – odráží osobnost a hodnoty značky (radost, objevování, inspirace…)
  • Logo – symbol, který identifikuje značku, který však není pro začínající podnikatelky na prvním místě, není potřeba jej mít hned, počká. Místo něj můžete pro začátek používat doprovodnou ikonu.
  • Typografie – nejlepší je mít alespoň dva typy fontů (písma), které se vzájemně doplňují a budou mít určenou svou roli (nadpisy, body text, tlačítka…)
  • Barvy – doporučuji 2-3 odstíny, které budou tvořit perfektní barevné schéma a podpoří vaši značku. Jak vybrat barvy? Můžete vyzkoušet více postupů a metod, např. kombinovat pastely a drahokamy.
  • Obrázky  (ilustrace, ikony, fotografie) – je důležité volit takové formáty, aby nebyly ve výsledku rozmazané a měly by se nést ve shodném duchu
  • Infografika – obsah, který je v grafickém zpracování lépe pochopitelný, názorný a zábavný
  • Hudba a videa – mohou vaši prezentaci doprovázet a zpestřit
  • Sociální sítě – kanály, kde můžete lépe odrážet identitu své značky, komunikovat s publikem a lákat potenciální klienty (posty, reelsy, příběhy, komentáře).
  • Web – může být hlavním pilířem prezentace vašeho byznysu. Na jednom místě mohou zákazníci najít vaše: nabídky, reference, galerie, příběhy, kontakty, odkazy na sítě… Když už jej máte nebo se jej rozhodnete mít, měl by vaši značku podpořit a sloužit vašim cílům.
  • Humor, styl komunikace a jiné

4) Profesionální prezentace – dojem kvalitnější služby
Představme si terapeutky Petru a Lenku. Petra se prezentuje přes sociální sítě, své služby má sepsané v pdfku a preferuje komunikaci přes e-mail, barvy i fonty volí, jak se ji zrovna líbí a hodí. Lenka si nechala vytvořit web stránky, zdůrazňuje svá ocenění, reference klientů a napříč sociálními sítěmi se prezentuje jednotně pomocí brand identity.

Obě jsou odbornice a skvěle pečují o své klienty, avšak Lenka je více vnímána jako profík. Proč? Prezentuje se profesionálněji a u veřejnosti vzbuzuje důvěru. Lidé mají pocit, že dle toho jak se prezentuje od ní získají lepší služby, než od Petry, která “tvoří na koleni”.

Pozn.: Není potřeba na počátku podnikání investovat tisíce do tvorby webu a grafiky. Stačí dodržet základní pravidla, aby prezentace působila čistě a čtivě. Grafické základy i tipy se dozvíte na kurzech i u mě na webu.

5) Konzistence – zapamatovatelnost
Pokud máte logo nebo doprovodnou ikonu, vybrané barvy a fonty, používejte je na webu, videích, vizitkách, na sociálních sítích, fakturách, zkrátka všude, abyste se stala zapamatovatelnou a rozpoznatelnou. Např. ikona může být mnohonásobně zvětšená a prosvítat jen v pozadí.

6) Emoce – koření prezentace
Přidejte do své prezentace špetku koření, aby “polévka” nezůstala bez chuti.
Lidé si pamatují více to, co v nich vyvolalo emoce. Můžete vyprávět příběh, ukázat jim proces výroby, ukázat verze před a po. 

Prezentace sdílející bolestivá místa a služby, které je pomáhají vy/řešit, taktéž podporují zvyšování povědomí o značce. Petra s Lenkou mohou pracovat s emocí “happy jak dva grepy”, protože pomohly klientovi od bolesti.

7) “Více proužků, více Adidas.”
Možná jste to již někdy slyšely… Tuto památnou větu používali vietnamští prodejci při svých začátcích, aby zaujali, přesvědčili a prodali (tedy aspoň u nás na sev. Moravě).

Říká se, že méně je mnohdy více, ale pokud vás čeká velkoplošná prezentace (např. s PowerPoint) a nechcete, aby publikum na konferenci usínalo nebo datlovalo tajně na mobilu, volte více snímků, aby se stále něco dělo a udržely jste si tak jeho pozornost. Prezentaci můžete zpestřit různými efekty, ale s rozvahou, jednoduchost by měla převládat.

8) Kvalitní foto
Obrázky vám pomohou vytvořit poutavější prezentace, upřesnit, co obsahem myslíte a také jimi vyjádřit názor. Ne nadarmo se říká, že “foto vydá za tisíc slov”. Ale pozor, není příjemné dívat se na rozrastované (rozmazané) fotky.

Když trefíte na ideální doprovodný obrázek, je to výhra, proto výběr neuspěchejte. A pokud se rozhodnete používat nějaký filtr, pak by se měl objevovat napříč prezentacemi.

9) Reference a prozákaznická péče
Pochlubte se svými výsledky. Pozitivní zákaznická zkušenost buduje značku a důvěru.

Prezentace zkušeností ukazuje, že značka dbá na klientovy potřeby. Může zahrnovat hodnocení ze sítí, ukázky využití produktů v reálném životě, a také příběhy o tom, jak produkty či služby pomohly lidem řešit konkrétní problémy. Součástí mohou být také ukázky toho, jak značka řeší případné problémy zákazníků a jak probíhá reklamace.

Důležitou součástí je také prezentace zákaznických výhod a nabídek, jako jsou slevy, dárky a bonusové programy. Cílem je, aby si zákazníci uvědomili, že značka jim poskytuje hodnotu nad rámec produktů a služeb.

Pokud zákazníci zažijí vynikající prozákaznickou péči, budou pravděpodobně ochotni si koupit další produkty této značky a doporučovat ji dále…

10) Vtipy, memy a gify
Je-li humor součástí vaší brand identity a komunikace, pak jej využívejte, rozesmějte publikum a tvořte tak nezapomenutelnou prezentaci značky.

S pomocí gifů můžete emoce povzbudit, a nebo také publikum navést, jak má reagovat. Používejte je však strategicky, při velkém množství mohou odvádět pozornost nebo působit až infantilně.

11) Korektura
Není na škodu, nechat si poradit nebo opravit případné chyby a překlepy (nejen gramatické, ale i typografické).
Jsou chyby a chyby, ale může to být důvod, proč někdo zaváhá a nekoupí.

Příklad: Pohlídejte si, že vybraný font podporuje češtinu.

 12) Opakování matka moudrosti
Zejména na sítích, kde je přehlceno, se může stát, že ta vaše zcela zapadne. Otázkou je, zda nemáte vizuální styl shodný s konkurencí…

Opakované vkládání nabídky má však i své výhody. Můžete měnit vzhled prezentace – zkoušet, který styl/typ více zaujme, vyladíte informace, vylepšíte svou prezentaci. Ostatně i u reklamy platí, že by se mělo spouštět více typů bannerů.

VASKA DESIGN - REFERENCE

Delegujete?

Pokud máte kolem sebe více “pravých rukou”, které vám s rozvojem a prezentací značky pomáhají, měly by dodržovat pravidla prezentace vaší značky, zejména výše zmíněnou brand identitu.

Setkávám se s případy, kdy je značka “rozhozená” na sítích, webu i letáčcích, protože každou z těchto oblastí spravuje někdo jiný. Takto se jen těžko buduje důvěra a o sjednocené prezentaci lze jen těžko hovořit. Chtějte proto, aby váš tým spolupracoval a respektoval jednotnou prezentaci.

Vnímání značky a její viditelnost se může v průběhu času měnit

A to z různých důvodů:

  • změny na trhu
  • mění se preference zákazníků (je otázkou, zda se značka uzpůsobí)
  • vývoj značky (změna cílovky, produktů, služeb)
  • změna komunikace značky
  • nová a lepší konkurence
  • pozitivní/negativní reklama

Mějme na paměti, že nikdy nebudeme mít úplnou kontrolu nad svými potenciálními zákazníky, spotřebiteli nebo tím, jak zákazníci vnímají naši značku. Dnes však existuje tisíce nástrojů (grafických, page builderů, apod.), které nám pomáhají značku lépe budovat a komunikovat. Některé jsou zdarma jiné placené, je dobré vyzkoušet jich více.

Na závěr
Vždy, když budujete povědomí o své značce a komunikujete se svým publikem, prezentujte svou značku sjednoceně, od brožurek po web stránky.

„Věnujte prezentaci svého byznysu stejnou péči, jako při jeho budování.“

Mgr. Veronika Bobková Váská
Vizuální designérka – VASKA DESIGN

 

Shares