Vyberte stránku

Sedíš na židli v místnosti plné lidí. Posloucháš, jak se představuje první žena, druhá, třetí…ještě dvě a už bude řada i na tobě. Jde na tebe nervozita a tvoje pečlivě připravená první věta se ti najednou zná nějak prázdná.

Poznala ses? Občas takto vypadá vzpomínka na tvůj první networking. Možná jsi byla trochu ve stresu, protože se ti líp mluví o tvých klientkách než sama o sobě. Možná potřebuješ jen víc času a podporu ze strany pořadatelky. Určitě ale stojí za to networkingy navštěvovat. Jestli jsi to zatím nezkusila, nebo se tvoje entrée nepovedlo podle tvých představ, mám pro tebe pár tipů, jak si z akce odnést co nejvíc.

 

Otázky, které ti pomůžou vybrat správnou akci

 

Ze zkušeností svých i dalších žen vím, že networkingy jsou perfektní nástroj pro rozvoj podnikání, stačí vybrat takový, který ti sedne a odkud si odneseš to, co právě teď v podnikání potřebuješ.

 

Abys pochopila, kam tím mířím, přijmi pozvání do mých vzpomínek.
Na můj první networking mě přivedl majitel agentury, pro kterou jsem pracovala, a opravdu jsem se cítila nesvá. Nikoho jsem tam neznala, netušila jsem, jestli můj dresscode “sukně a lepší tričko plus tenisky, na ženu na rodičáku dobrý” bude stačit. Pořadatel mi věnoval jen pár slov a moc jsem nevěděla, co čekat. Představování ostatních, kteří to měli velmi prodejní, mi nesedlo, a jako začínající volnonožec jsem si navíc s lidmi, kteří vedli firmy, neměla moc co říct. I jejich obory šly mimo mě.

Další měsíc už jsem se tam neobjevila a ani mě nelákalo podobné akce vyhledávat.

 

Ale tomu se můžeš vyhnout.

Stačí se řídit prostým pravidlem, základem tvého podnikání.

 

Kam chodí tvoje cílovka? Navštěvuje některý z tvých fanoušků networkingy? Zeptej se jich!

 

Dobrý ukazatel jsou i tvé byznys kamarádky. Z těch můžeš vytáhnout i podrobnější info, třeba co jim networkingy přináší v dlouhodobém horizontu.

 

A když si uděláš průzkum venku, jdi dovnitř.

 

  • Na jak velké akce obvykle chodíš a jak se tam cítíš?

 

Pokud tě vyčerpá i velká rodinná oslava, vol spíš menší akce, kde se budeš cítit bezpečněji. Paradoxně, i když tě bude “víc vidět”, než v davu 50 žen, dá ti takové setkání mnohem víc energie.

 

  • Stačí ti na představení minuta, nebo chceš sdílet víc, aby tě ostatní mohli poznat z více stran?

 

Jestli jsi stručný střelec a nebaví tě slovní vata, půlminutový elevator pitch (představení) zvládneš lehce. Výhoda na velkých akcích. Pro ostatní se víc hodí menší akce, kde máš i 3 minuty času a můžeš navázat hlubší vztah s publikem a představit jim spoustu věcí. Ideální pro multipotenciálky, které mají širokou expertízu.

 

  • Jdeš si pro rady, vzdělávání? Stačí ti jen poslouchat, nebo ti vyhovuje debata?

 

Na některých akcích je i přednáška. Pokud ji chceš co nejvíc vytěžit, můžeš si už dopředu připravit dotazy, které se vážou k tvému podnikání. Rada v podstatě zdarma se hodí vždycky, ne?

 

  • Chceš jít na networking, abys vytáhla lodičky, rtěnku a nové šaty?

 

Pro někoho je networking společenská událost. Doma za počítačem tolik lidí neocení, že ses parádně upravila, ale na fotkách z akce ano!

 

  • Je to pro tebe cesta, jak si domluvit hodně schůzek s potenciálními klienty?

 

Tento typ akcí funguje hodně v B2B byznysu, nebo u akcí, které pořádají větší organizace. Heslo: rychle, efektivně, když neuzavřeš byznys se mnou, můžeš mě někomu doporučit.

 

  • Jak se celkově i mimo akci prezentuje pořadatel/ka networkingu? Vyhovuje ti jeho nebo její energie, hodnoty, způsob práce?

 

Vrána k vráně, znáš to. Když jdeš na akci k někomu, koho sleduješ na sítích, tak trochu můžeš tušit, jak se k tobě bude chovat. Sleduj taky, co o akci a pořadatelce říkají lidé bezprostředně po konání akce.

 

Odpovědi ti ukážou, které akce by pro tebe a tvůj byznys měly být efektivní a kde se budeš cítit dobře. Klidně si otázky někam ulož a vracej se k nim. Priority se ti totiž můžou měnit v průběhu podnikání a taky se můžeš osmělit a z nesmělé myšky na akci pro 10 lidí se stát hvězdou akce s desetkrát více účastníky.

 

Jsi pravidelná návštěvnice? Experimentuj a hraj si!

 

Jestli už víš, jaké akce ti vyhovují, a chodíš pravidelně, hraj si. Připravuj si různé typy představení sebe i svého podnikání. Začni příběhem. Vtipem. Situací, která se ti stala po cestě na networking. Neboj se mluvit s pauzami, které vypíchnou poslední řečenou větu, ať si chytíš pozornost posluchačů.

 

Pokud můžeš, podívej se předem na seznam zúčastněných a zkus vybrat služby, které jsou přesně pro ně. Natrénovaný elevator pitch je super věc, ale po třicáté už pro tebe může být klišé a je to znát na tvém projevu. Je najednou víc “mechanický”, víc “prodejní” a míň zaujme. Čest výjimkám.

 

Pořádej akce, o kterých se mluví!

Nikde v okolí žádná akce a ty o networking vážně stojíš? Uspořádej si ho. Mluvím z vlastní zkušenosti.

Pár věcí, které se mi osvědčily a které se dají aplikovat i na již rozjeté projekty.

 

  • Mluv o svém nápadu ještě před tím, než začneš prodávat vstupenky.

 

Když z ničeho nic začneš inzerovat novou službu, často vzdálenou tvé profesi, může být těžké lidi nalákat. U networkingů je to stejné. Zapoj publikum předem! Můžeš se ptát na rady ohledně místa setkání, můžeš ukázat, jak připravuješ program. Cokoliv, co ti pomůže vzbudit zájem.

 

  • Využij výhody své běžné profese a promítni ji do akce.

 

Například já jako copywriterka umím klást správné dotazy, takže když se na networkingu někdo stydí, neví, jak se představit, nenechám ho na holičkách. Zeptám se, navedu. Citlivě, empaticky, ale k věci.

 

  • Požádej účastnice, ať ti dají zpětnou vazbu, referenci.

 

Doporučení mají velkou váhu, a když si je vyžádáš hned po akci, mají tu správnou energii.

  • Občas si připrav nějaké překvapení, icebreaker.

 

Aby byla akce zapamatovatelná, je dobré ji odlišit. Fotograf na akci už netáhne, ale co třeba nějaká zajímavá aktivita? Projdi si seznam účastníků a jestli je tam někdo vhodný, požádej ho o malý vstup a ukázku jeho profese.

 

Dočetla jsi až sem? Psala sis poznámky, co určitě vyzkoušet? Gratuluju a moc mě to těší. Budu ráda, když se uvidíme na networkingu pro podnikatelky v Brně, který pořádám pod názvem SISters in business (Sdílení, Inspirace, Spolupráce). Sleduj mou FB stránku, kde se dozvíš o tom, co se právě chystá a jaké byly akce už uplynulé.

 

Markéta Mrkvová, networkerka a copywriterka

https://copyarcher.cz

Shares