Vyberte stránku

Chcete začít podnikat? Nebo už podnikáte? A víte, kolik vás vaše podnikání stojí? Spočítat si, kolik vás bude podnikání stát, je odrazovým můstkem pro všechny další aktivity, především pro cenotvorbu a delegování. A hodně se to liší podle produktu nebo oblasti, ve které podnikáte.

Já osobně mám zkušenost hned ze tří směrů: podnikám ve službách, s digi-produkty i s fyzickými produkty. 

Čtěte dál a zjistěte podrobnosti.

 

Je jasné, že ve službách je podnikání nejsnazší, protože tam jsou jen malé náklady a můžete si službu otestovat – dát ji nejprve za referenci, potom za zaváděcí cenu a teprve potom prodávat naplno. Když o službu nebude náhodou zájem, neprodělali jste balík, ale „jen” jste investovali svůj čas.

Když chcete třeba dělat kadeřnici, tak sice potřebujete počáteční investici do vybavení, ale vždy máte možnost si pronajmout křeslo v nějakém studiu a půjčit si to vybavení od nich. Z tohoto hlediska je podnikání ve službách opravdu jednoduché.

Pokud chcete podnikat s digi-produkty, tak i tak doporučuji začít nejdříve službou, která vám pomůže vybudovat si komunitu. A digi-produkt vytvořit až podle toho, co vaše komunita potřebuje. Vyhnete se tak tomu, že strávíte spoustu času nad digi-produktem, který se potom nebude prodávat. Především pokud chcete tvořit nějaký větší kurz, tak si rozhodně předem zjistěte, zda ho vaši potenciální klienti budou chtít a potřebovat.

U fyzického produktu je největší a nejdůležitější výzvou správně si ho nacenit, aby se vám opravdu vyplatilo ho prodávat. Říct si, kolik potřebujete udělat a kolik prodat, aby se vám náklady vrátily. 

Nejraději mám kombinace. Třeba služba + fyzický produkt nebo služba + digi-produkt, aby prodej nestál jen na jedné věci.

 

Moje služba – podnikatelský mentoring a kurzy

Podnikatelský mentoring jsem začala nabízet v roce 2020. Začala jsem tím, že jsem si službu otestovala za referenci ve skupině Placen za svoji existenci. Získala jsem na ni super reference, takže jsem ji nabídla v Rebelkách za 850 Kč. 

  • První týden: neozval se vůbec nikdo, bylo jen pár lajků.
  • Druhý týden: stejný inzerát, cca patnáct zájemců. Deseti jsem službu prodala za 850 Kč, ostatním za 1250 Kč. A pak jsem postupně zdražovala podle toho, jak jsem byla vybookovaná.
  • Postupné zdražování: 1500 Kč, 2200 Kč, nyní 2800 Kč.
  • Nyní dělám individuální konzultace, mám balíčky služeb a kurzy.

Nejprodávanější produkt je nyní mini videonávod Osvědčený způsob, jak získat klienty pro svoji první službu za 139 Kč (za 3 měsíce prodáno cca 500 produktů). Kurzy jsou na webu jako evergreen.

Jako základ pro prodej mých služeb považuji svoji silnou komunitu. Facebookovou skupinu Společně nahoru jsem zakládala v září 2020 a teď má více než 2000 lidí. Kromě toho mám téměř 1700 e-mailových kontaktů. S tak silnou komunitou jdou prodeje o hodně snáz.

Pracuji na spuštění digi-portálu Společně nahoru, který bude sdružovat digi-produkty více podnikatelů, já je budu prodávat a vezmu si za to provizi 20–25 %. Prodeje mě baví a jdou mi ze všeho nejlépe a nejsnáze. Tento model mám vyzkoušený z webu Pro Evinku (viz níže). Součástí webu je i vyhledávač členů komunity, který pomáhá k jejich propagaci a zviditelnění. Zápis do vyhledávače si zatím (do srpna 2021) koupilo 130 podnikatelek. Můžete se přidat i vy. 

Náklady k tomu všemu tvoří zhruba 20 % a zahrnují náklady na hlídání dětí, vzdělávání, fakturační systém, účetní, delegování, automatizaci e-mailů, pomoc s kurzy, články, weby apod.

 

Můj fyzický produkt – Nesladkář

V mém adventním kalendáři si děti místo rozbalování čokolád tvoří a vybarvují jednotlivé části v leporelu. Mám tři tematické kalendáře – Farmu, Les a Betlém. Na webu Nesladkáře prodávám i pdf a digi produkty, což mi navyšuje prodeje. Mám zde pár produktů ke stažení zdarma, které využívám jako magnet a pár článků.

 

Příjmy:

  • Rok 2019: Prodej za 499 Kč/kus. Prodáno 60 kusů (cca 30 000 Kč) – velký úspěch, ale jsem v minusu, vzhledem k tomu, kolik mám kusů vyrobených a kolik nákladů.
  • Rok 2020: Zdraženo na 549 Kč/kus. Prodáno za cca 35 000 Kč.
  • Rok 2021: Prodej za 549 Kč/kus, ale očekávám vyšší zisky, vzhledem k vybudované komunitě a jiným podnikatelským skupinám, ve kterých jsem aktivní.

 

Náklady:

  • Fixní náklady na výrobu 1 kusu: 310 Kč (kalendář, leporelo, obal, bez započítání osobních nákladů).
  • Další náklady: 
    • web: 20 000 Kč (2019)
    • právní ochrana značky: 15 000 Kč (2020)
    • poštovné, doprava: 3 000 Kč (oba roky)
    • marketing, sociální sítě, reklamy, soutěže, influenceři: 20 000 (oba roky)
    • můj čas na 1 variantu: 100 hodin. Mám 3 varianty, tedy 300 hodin, které se nezaplatily
    • můj čas na marketing: 100 hodin nezaplacených

 

Je vidět, že jsem hrubě v minusu, protože do nákladů nemám započítaný můj čas. Mám ale pocit, že kdybych zdražila, tak už si lidé produkt nekoupí. 

Při započítání času, s minimální hodinovkou 150 Kč/hod, jsem stále ještě v minusu:

  • 60 000 Kč osobní náklady
  • 43 000 fixní náklady
  • zásoby mají hodnotu 106 000 Kč

 

Když budete tvořit fyzický produkt, rozhodně si při cenotvorbě započítejte svůj čas. Ze začátku to budou náklady, které se nezaplatí hned, ale zajistěte si, aby se to zaplatilo výhledově.

Já očekávám, že v minusu budu až do roku 2025, pak by se to mohlo vyrovnat. Mám radost z toho, že se lidé pro Nesladkáře vrací i další roky, je to důkaz, že jdu správným směrem a že to děti baví. 

 

Finance:

  • 2019: 36 000 Kč v minusu
  • 2020: 24 000 Kč v minusu
  • 2021 zatím prodaný jeden kus, ale je září, neproběhla ještě žádná kampaň. 

 

Ponaučení pro tvorbu a prodej dalších fyzických produktů:

Tento produkt mám moc ráda, takže vím, že do 2025 určitě poběží. Ale:

  • Nejdříve budu prodávat to, co je natištěno.
  • Nové varianty budu dělat v menším nákladu.
  • Budu určitě prodávat v předprodeji, když ještě nebude produkt vytvořený, abych viděla, jestli se mi to vyplatí.
  • Investice do marketingu budu dělat více s rozumem.
  • Budu usilovně budovat komunitu, hodně moc to pomůže s prodejem. 
  • Budu zvyšovat počet kontaktů pro e-mailing (nyní má Nesladkář kolem 200 kontaktů).

 

Můj digi-produkt: Pro Evinku – pdf aktivity pro děti a pro dospělé 

Projekt Pro Evinku funguje jako e-shop malých digiproduktů. Základní verze webu byla za 5 000 Kč, ale postupně jsem nainvestovala k 20 000 Kč. 

Ze začátku jsem e-shop plnila autorskými pdf, později začala spolupracovat s dalšími tvůrci, kteří sem dávají své aktivity. Dnes už autorské věci téměř nedávám. Nyní mám 13 tvůrců, kterým jejich díla prodávám. Beru si za to provizi 20 % z jejich ceny.

Prodávala jsem přes Facebook, montessori bazary a další, což funguje, ale je časově náročné. Jako nutnost považuji automatizaci, začínala jsem bez ní a bylo to vyčerpávající.

K webu mám facebookovou skupinu Pdf aktivity pro děti a dospělé ke stažení. Správu skupiny jsem postupně svěřila své virtuální asistentce. Oproti skupině Společně nahoru je to skupina, kde se tolik nekomentuje a nereaguje, je to spíš propagace pro ty tvůrce. Ve skupině mám 5000 členů, skupina je aktivní, ale přesto je pro mě  tento počet fanoušků méně významný než 2000 členů ve Společně nahoru.

V e-mailové databázi máme 800 kontaktů, 1x měsíčně posílá moje asistentka článek. Projekt mám kompletně delegovaný.

Nyní mi web moc nevydělává, protože delegování stojí víc, než jsou zisky. Ale jsem s tím v pohodě, protože vím, že když do toho budu potřebovat šlápnout, můžu. Z projektu si postupně buduji pasivní příjem, což stojí čas. Mám vytipované další cílové skupiny, školky, mateřské kluby, doktorky a jiné, kde jsou děti, které mohou a chtějí tvořit nebo si chtějí s rodiči číst a o něčem si povídat.

 

Náklady:

    • Web: cca 20 000 Kč, postupná investice.
    • Doména, hosting, pluginy, údržba: cca 10 000 Kč/rok.
  • Moje osobní náklady: téměř žádné 🙂
  • Spolupracovníci: virtuální asistentka cca 15 000 Kč/rok, copywriterka a pečovatelka o web cca 24 000 Kč/rok, pečovatelka o sítě a e-mailing: cca 42 000 Kč/rok. 
  • Odměny tvůrcům.

 

Příjmy: Nový web vznikl v březnu 2020. Od té doby přišlo 1093 objednávek, průměrná cena objednávky je 206 Kč. 

 

Projekt je sice v minusu, ale stejně jako u Nesladkáře si jím buduji pasivní příjem a kdybych chtěla mít příjem vyšší, stačí se víc opřít do prodeje a marketingu. (A nebo ho celý nedelegovat a udělat část sama.)

 

Závěr:

Jak vidíte, tak nastavit ceny tak, aby vám fyzické nebo digi-produkty vydělávaly, není tak jednoduché. Proto se velmi vyplatí využívat všech možností, které vám pomohou zvýšit prodeje nebo umožní snížit váš čas strávený prodejem. 

  • Automatizujte.
  • Velkou péči věnujte své komunitě a jejímu růstu.
  • Svůj čas věnujte tomu, co umíte nejlépe (a za co můžete získat peníze).
  • Co neumíte, delegujte, neztrácejte čas učením se věcem, které jsou jednorázové a může je udělat někdo jiný. Vy mezitím vydělávejte tím, co umíte.
  • Produkty si dobře naceňte, nezapomeňte přitom na sebe.
  • Než začnete něco vytvářet, zjistěte si zájem potenciálních kupujících.
  • Pracujte v radosti a flow, to má ty nejlepší výsledky i výdělky.

 

Ať vám podnikání frčí!

Pokud budete potřebovat konzultaci ke strategii vašeho podnikání, ozvěte se.

A určitě se přidejte do skupiny Společně nahoru, ať můžete frčet se mnou.

Autorka: Lucie Dědková

Shares