Váš Brand – váš styl
Asi pro vás nebude překvapením, že váš ideální jednotný vizuální styl stojí na stejných nožkách jako celé vaše podnikání. O své značce uvažujte vždy jako o celku. Jaký je její charakter? Komu přesně chcete své produkty prodávat a jakou cenovkou je opatříte? Kde se lze setkat s vaší reklamou? Mějte vždy na zřeteli, čeho chcete svým podnikáním dosáhnout. Máte? Výborně!
Barevná paleta
Barevnou škálu můžeme pro zjednodušení rozdělit podle intenzity na barvy syté a tlumené. Asi tušíte, že pracovat s několika sytými barvami je vyšší dívčí, proto si to zbytečně nekomplikujte a vsaďte na tlumenou paletu (jedna barva ve dvou až třech odstínech) s jedním, maximálně dvěma odstíny sytými. Jestliže plánujete používat ve svých vizuálech fotky nebo ilustrace, určitě se vám vyplatí ubrat na barvičkách. Pokud si paletu ladíte sama, doporučuji také zabrousit do psychologie barev nebo marketingových archetypů. Vašim brandovým barvám pak podřizujte barevnost veškeré vaší prezentace od sociálních sítí po web, od vizitky po billboard. Nekomplikujte si to neopodstatněným zaváděním barev nových.
Obrázek ilustruje rozdíl mezi několika paletami, sama můžete zhodnotit, jak na vás působí a zda váš pocit je v souladu s tím, jak jsou barvy vnímány obecně.
Výběr písma
Charakter písma určuje zejména (ne)přítomnost a tvar patek, síla a dynamika tahu, kontrast mezi silným a slabým tahem a rozdíl výšky velkých a malých písmen (tzv. střední výška). Roli hraje také barevnost a umístění v prostoru. V elegantní úpravě se prosazuje vzdušnost, používáme písmo patkové s vyšším kontrastem, často např. v kombinaci s bezpatkovým písmem s vyšším prostrkáním (mezery mezi jednotlivými písmeny). Výraznější prezentace si žádá výrazné písmo – prostor opanujte velkým a tučným bezpatkovým fontem. Kombinace několika fontů je vcelku složitá problematika, proto opět doporučím střídmost. Vystačíte si s jedním fontem s dostatečným počtem řezů (tučnost) – regular nebo light použijte na odstavce, bold na nadpisy.
Logo
Logo funguje ve vizuálním světě jako váš podpis. Je tedy dobré myslet zejména na to, aby bylo vždy dobře čitelné i v malých velikostech. Mělo by ideálně také být snadno zapamatovatelné, proto název často doprovází nějaký jednoduchý obrázek. A v neposlední řadě je funkční grafická značka nezaměnitelná. Zjednodušeně lze říci, že tvorba kvalitního loga je v rámci designu značky tím nejkomplexnějším úkolem, od kterého se vše odvíjí, proto i cena bývá obvykle v řádu desetitisíců. Samostatnou kapitolou pak je licence k užití, která lokálně a časově vymezuje použití značky.
Pro začátek v osobním brandingu často stačí zvolit vhodný font a jméno jím vysadit. I v tomto případě vám profesionálka může ušetřit čas a pomoci dosáhnout lepšího výsledku, než byste zvládla svépomocí. Její speciální schopností, která ji živí, je trénovaný cit pro proporce, vzdálenosti, kontrasty nebo třeba tzv. kerning (rozestup mezi jednotlivými písmeny). Pravděpodobně také disponuje lepším přehledem o písmech. Ví, kde hledat a na základě pečlivé analýzy vám doporučí to nejvhodnější.
Přehlednost a práce s prostorem
Informace, které chcete se svými ideálními klienty sdílet – ať už v podobě webu nebo tiskovin, servírujte přehledně. Čtenářům tak umožníte snadnou orientaci. Delší texty rozdělte na menší odstavce, opatřete je výraznými nadpisy a hesly (nebo referencemi), nezapomeňte ani na obrázky – ať už v podobě těch ilustračních, nebo tzv. infografiky.
Jak si s grafikou poradíte sama
Věřím, že jste se už vizuální stránkou svého brandu sama zabývala (je to zábavné, že?). Znáte tedy alespoň některý z nástrojů, editorů či creatorů. Pro tvorbu příspěvků na sociální sítě je velmi dobrá Canva, která už v bezplatném základu nabízí řadu možností. Potřebujete-li sofistikovanější nástroj, zkuste Sketch nebo Affinity, které mají většinou zkušební měsíc zdarma (a ani pak nestojí moc). Sama používám software od Adobe, k němuž nemám výhrady (snad až na cenovku).
Nebudu vám věšet bulíky na nos. Nic není zadarmo a už vůbec ne hned. Pokud nemáte estetické vlohy a alespoň nějakou zkušenost, pravděpodobně se budete více nebo méně trápit a výsledek vás v dlouhodobém horizontu nepotěší. Mám takové přirovnání ke kuchyni z Ikea. Vypadá to, že si ji zcela snadno sestavíte sama. Prakticky nemusíte vystrčit paty… z kuchyně. No, abych to zkrátila, kuchyň máme hezkou, ale pokud vás zajímá, kolikrát jsem Ikeu navštívila, kolik hodin jsem nad plánováním proseděla, napište mi zprávu.
Jak vybrat grafickou designérku a dosáhnout příjemné spolupráce
Samozřejmě nejen podle obrázků. Vedle stylu tvorby, který je do určité míry daný a jasný z kvalitních ukázek prací, by vás mohla spojovat podobná cílová skupina. Důležité jsou pochopitelně také reference. A v neposlední řadě vstřícná a otevřená komunikace. Protože dobře si vysvětlit před započetím práce, co přesně a za kolik se bude na obou stranách dít, je základem úspěchu.
Pokud jste svou designérku již našla, nezdráhejte se jí zcela konkrétně a do všech podrobností popsat, co potřebujete řešit. Nadchněte ji pro váš projekt, ať ho vezme za svůj. Designéři přemýšlejí trochu jinak a jsou nabití emocemi (studii bohužel nemám). Proto někdy může být obtížné se domluvit. Osobně do své práce vždy dávám kus srdce. Vítám tudíž, když se nad případným negativním komentářem zamyslíte a zkusíte přesně formulovat, co se vám na návrhu nezdá a proč. Na kvalitní výměně informací se totiž vždy dá stavět.
Děkuji vám za pozornost!
Autorka: Veronika Adamcová
Profil