Vyberte stránku

Chcete být vidět ve vyhledávačích a zvýšit návštěvnost vašeho webu? Pojďme společně proniknout do tajů SEO a podívat se na tvorbu obsahu vašich stránek a blogu trochu více strategicky. SEO principy vám pomůžou tvořit obsah tak, aby se lépe dostal k vaší cílové skupině a přitahoval zákazníky.

Pro ty z vás, které mě ještě neznáte – jsem copywriterka na volné noze. Velkou SEO školu jsem dostala v agentuře, pro kterou jsem dříve psala. Pořád se učím a vše zkouším v praxi. Nejčerstvější informace mám z nedávného workshopu s Pavlem Ungrem, který je u nás přes SEO jeden z nejlepších.

 

Pro koho má SEO smysl?

Co je to SEO? Zkratka z anglického Search Engine Optimization, tedy optimalizace pro vyhledávače. Cílem optimalizace je zobrazovat se ve výsledcích vyhledávačů (ideálně na první straně) a přivádět organickou návštěvnost na web. SEO má smysl pro všechny, kteří mají web s obsahem (stránky, články…) a chtějí být dohledatelní.

Jak tedy optimalizovat web tak, aby se zobrazoval ve výsledcích vyhledávání?

 

Začínáme jednoduchou analýzou klíčových slov

Každý web, na který má proudit organická návštěvnost z vyhledávačů, potřebuje analýzu klíčových slov. V případě velkých e-shopů jde o rozsáhlý elaborát, nám bude stačit jednoduchá verze. Uvidíte, že vám analýza klíčových slov přinese nápady na články a možná i nahlédnutí do duše vašich zákazníků.

Jak na to? Sepíšete si seznam slov a frází, které vaše cílovka může hledat. Z čeho vycházet?

  • Vaše znalosti oboru a cílové skupiny.
  • Našeptávač slov v Googlu.
  • Návrhy souvisejících slov pod výsledky vyhledávání.
  • Nástroj v Skliku, který vám nabídne různé varianty hledaných slov a frází a ukáže jejich hledanost (na Googlu je pak hledanost násobně vyšší).
  • Nástroj Marketing miner (poslouží podobně jako Sklik, můžete si v něm hlídat pozice ve vyhledávačích na svá klíčová slova).

Nemá smysl cílit na obecné jednoslovné výrazy s obrovskou konkurencí (masáže, kouč, webdesign…). Zaměřte se na konkrétnější fráze o dvou třech a více slovech, tzv. long taily.
Zkuste si sepsat vaše klíčová slova.

Já jsem například vypátrala, že lidé často hledají copywrightera. Takže jsem hned napsala článek cílený na toto slovo a teď mi krásně přivádí návštěvnost. Další moje fungující cílové fráze byly – nejlepší copywriter, jak napsat článek nebo copywriter pro web. Pokračovat bych mohla na frázích – jak zvýšit návštěvnost webu, jak napsat prodejní stránku atd.

Klíčová slova máte. Co dál? Začnete vytvářet obsah (články, stránky) zacílený na tato slova a fráze. Takže když příště bude váš budoucí zákazník googlit, ve výsledcích se zobrazí vaše stránka. Cílem Googlu je dát hledajícímu tu nejlepší odpověď na jeho dotaz. Buďte vy tou odpovědí.

 

Klíčová slova sázíme na web

Klíčová slova už máte. Jak je chytře zakomponovat do textů na webu?

Na stránkách webu budete cílit na obecnější výrazy (např. jazykový mentoring), v článcích se můžete zaměřit na konkrétnější spojení tzv. long taily (např. Jak se naučit anglicky bez učebnic). To je vlastně jeden z důvodů, proč psát blog – pokryjete plno klíčových slov a frází.

Pro stránky i články platí tato SEO pravidla:

  • Co je napsáno na stránce výš, to hodnotí algoritmus vyhledávačů jako důležitější. Proto vše podstatné včetně klíčových slov napište hned na začátku.
  • Klíčová slova přidávejte s citem, aby byl text přirozený. Se skloňováním slov se netrapte, roboti vyhledávačů jsou chytří. Já se v článcích snažím klíčová slova vmáčknout do nadpisu, perexu, jednoho podnadpisu a do několika odstavců.
  • Stránky a články navzájem propojte odkazy. Pokud máte možnost, přidejte i odkaz vedoucí na jiný web. Prolinkováním získáváte SEO body navíc.
  • Dodržte správnou strukturu nadpisů (titulek H1, podnadpis H2, podpodnadpis H3). Text přehledně čleňte, usnadníte tím čtení lidem i robotům.
  • Tučné texty nemají vliv na SEO.

Mnoho lidí vyhledává podle obrázků, optimalizovat můžete i je. Klíčové slovo by měl obsahovat přímo soubor s obrázkem, alternativní text i text v blízkosti obrázku.

Pokud máte web na WordPressu, doporučuji plug-in SEO Yoast, který vám s vyladěním stránek a článků pomůže.

Na další tipy ke správné struktuře textu a SEO můžete mrknout u mě na blogu: Jak napsat článek jako copywriter.

 

 

Návštěvníky na web lákáme pomocí meta textů

Co jsou to meta texty? Krátké texty, kterými se váš web prezentuje ve výsledcích vyhledávání a soutěží s ostatními odkazy. Meta titulky a meta popisky stránek.

Proč jim věnovat pozornost?

Meta texty se sice generují automaticky z názvu a obsahu stránky, ale ne vždy podle našich představ a potřeb SEO.

Pozor, meta titulky se zobrazují i na sociálních sítích, když sdílíte odkaz na svůj web a zobrazí se malý náhled a popis webu. Pokud meta titulky neřešíte, pak se místo Iva Úžasná | Regresní terapie ukazuje třeba Hlavní stránka, Home atd., což vašemu podnikání moc nepomáhá. Meta titulky se zobrazují taky v horní liště prohlížeče.

Meta titulek má vliv na SEO a měl by obsahovat klíčové slovo. Meta popisek na SEO vliv nemá (říká Pavel Ungr), jeho úkolem je dát hledajícímu více informací a přimět k prokliku. Délka meta titulku je cca 55 znaků, délka meta popisku do 155 znaků.

U stránek webu se pro meta titulky používá formát např. Ceník regresní terapie | název firmy. Funguje přidat vaši konkurenční výhodu. U článků tvoří meta titulek název článku upravený do takové podoby, aby upoutal pozornost a lákal k prokliku. K tomu může posloužit číslo, příslib užitečných/nových/převratných informací nebo lehká kontroverze.

Google sleduje a vyhodnocuje, jestli lidé na váš odkaz klikají. Podle toho vám připíše body k dobru a posouvá váš odkaz ve výsledcích výš. Dejte si pozor, ať v titulku neslibujete něco, co pak na stránce není. To vede k vysoké míře opuštění a tu algoritmus Googlu hodnotí taky.

O meta titulcích mám článek na blogu, kde např. najdete nástroj, ve kterém si můžete zkontrolovat, jak váš meta titulek bude vypadat na Googlu.

 

 

Několik důležitých SEO zásad na závěr

Budujte si síť externích odkazů s hodnotnými weby (linkbuilding). Google měří hodnotu (autoritu) webu podle návštěvnosti, kvality obsahu, zpětných odkazů, stáří domény a dalších parametrů.

Ideální je, když na vás vede odkaz z webu s vysokou autoritou. Takovým webem může být třeba oborový online magazín nebo katalog.

Jeden článek SEO nedělá. Tvorba obsahu musí být konzistentní a dlouhodobá. SEO změny se ve vyhledávačích projeví cca za 3 až 6 měsíců (indexace).

Algoritmus Google hodnotí i relevantnost vašeho webu, tzn. dívá se na dobu, kterou návštěvník na webu stráví. Ve statistikách můžete sledovat dobu strávenou na stránce a míru opuštění stránky, která udává, kolik procent návštěvníků po návštěvě z webu ihned odešlo, aniž by se proklikli na jakoukoli další stránku. Vytvářejte proto užitečný obsah. Snažte se, aby návštěvník chtěl na webu pobýt co nejdéle.

Pozor na duplicitní obsah. Za ten ztrácíte body a může dojít až k ignorování ze strany vyhledávačů. Nevkládejte proto stejný text na dva různé weby. Roboti vidí vše a duplicity vždy odhalí.

Výsledky vyhledávání jsou personalizované. Google každému nabídne trochu jiné výsledky podle toho, co člověk hledal v minulosti a na co klikal. Vliv má i lokalita.

Hýčkejte si své url. Nemažte zbytečně staré a nevytvářejte nové. Starší url mají vyšší hodnotu.

 

Jak zjistit, že vám SEO funguje?

Pozice ve vyhledávačích na svá klíčová slova můžete kontrolovat v nástroji Marketing miner, organickou návštěvnost pak v Google Analytics (akvizice-veškerá návštěvnost-zdroj/médium). Získáváte příležitost proměnit nové návštěvníky v platící zákazníky. Ať se daří!

Pokud se mnou chcete zůstat ve spojení, zvu vás do FB skupiny Naučte se psát copywritersky, kde můžeme SEO dále probírat ze všech stran.

Autorka článku: Ing. Eva Váňová
Profil v katalogu

 

Shares