Prodejní online kampaně umožňují značkám a firmám efektivně komunikovat se svým publikem na lokální i globální úrovni s cílem získat nové zákazníky a zvýšit prodeje… Kdybych pokračovala, mohla by to být jedna z definic prodejní kampaně. Ale když se zeptáte podnikatelů, co to vlastně „prodejní kampaň“ znamená, dostanete mnoho odpovědí. Jednou z nich je i ta, že tím nejdůležitějším faktorem jste vy.
Jaké tedy mohou být další klíčové faktory kampaní?
Je jím čas, stejně jako správná cílovka, kvalitní a konzistentní obsah, síla brandu, zkušenosti, zdůraznění benefitů, vyvážený marketingový mix, zpětná vazba, vyhodnocování a optimalizace, kvalita webu, trendy a sezónnost, konkurence, budget, plánování, měření a vyhodnocování ROI a řada dalších. Zní to odborně, ale každý faktor má smysl.
Existuje také celá řada věcí, ke kterým dojdete až v průběhu doby. A říkáte si, kdyby mi tohle „někdo“ řekl na začátku, ušetřil bych čas, nervy i peníze.
Jmenuji se Andrea Honzová, jsem technická specialistka a konzultantka a řadu let i projektová manažerka. Mé zkušenosti vychází z desítek prodejních kampaní, které za posledních 7 let dělají v součtu již více než 100+ milionů korun.
Pojďme se společně podívat na 5 témat k prodejním kampaním, o kterých se tak často nehovoří:
1. Zaručené návody nejsou zárukou úspěchu
Každé podnikání je jako otisk prstu – unikátní a nenapodobitelné. Co jednomu podnikateli přináší úspěch, nemusí automaticky fungovat pro druhé.
Určitě najdete 1000+ návodů, jak to tentokrát zaručeně udělat na jedničku a hned v první kampani vydělat tolik, co jiný podnikatel po několika měsících či letech. Těch zaručených návodů je opravdu hodně. Je dobré u toho myslet na to, že když 2 lidé dělají totéž, nikdy to není stejné. I kdyby návody tvrdily, že je to sebezaručenější.
Pokud začínáte s prodejními online kampaněmi, nestresujte se velkými očekáváními, a řekněte si na rovinu, co vám osobně má kampaň přinést. Může se stát, že ty první vůbec nebudou ziskové po finanční stránce, ale rozhodně budou ziskové po stránce zkušeností. Pokud hledáte přehlednou mapu 10 míst, které se vám hodí pro přípravu online kampaně i pro orientaci v online podnikání jako takové, najdete zdarma kliknutím tady.
Každý máme k dispozici různé okolnosti, individuální schopnosti, odlišné prostředí a dostupné možnosti, zkušenosti, sílu osobnosti, a nakonec i podpora blizkých v zázemí, která hraje často klíčovou roli.
Dokonce i malé detaily mohou tak mít zásadní vliv na konečný výsledek kampaně. Nevylučuje se však ani možnost, že když určitou věc děláte 5 let, že jí děláte dobře, to je druhá strana mince, o té až jindy. Tou negativní stránkou inspirování se a sbírání podnětů a zkušeností je často u některých podnikatelů kopírování cizího podnikání, což ovšem není dlouhodobě udržitelný model podnikání. Inspirace neznamená CTRL+C a CTRL+V. Inspirace je zdrojem podnětů k vlastnímu zhodnocení toho, co chci, nechci, co mi vyhovuje, nebo co je v rozporu s mými představami.
Tip: Pokud se chcete naučit prodejní kampaně, neváhejte začít tím, že je poznáte a pochopíte jejich principy naživo. Získat první zkušenosti můžete tím, že se přihlásíte do minikurzu, kurzu, výzvy, programu, masterclassu a dalších variant u podnikatele/ů, kteří vás inspirují.
„Dělají-li dva totéž, není to totéž.“ — Publius Terentius Afer
2. Ani Řím nebyl postaven za jediný den
Víte, jak dlouho vlastně trvají prodejní kampaně v online podnikání? A kolik taková příprava a realizace kampaně vlastně stojí času, zkušeností, sil, profesí a v první řadě peněz?
Celková délka kampaně může tedy být několik týdnů, pokud připravujete obsah, tak i několik měsíců. Celá prodejní kampaň včetně všech fází, ať už je budeme nazývat česky nebo anglicky (pre-launch, launch, pre-sale, sale, aftersale, retention, upsell, reactivation, feedback aj.), je potřeba naplánovat a časový rámec hlídat, případně upravovat.
Finanční náročnost kampaně se odvíjí od řady faktorů, např. cílů, kterých chcete dosáhnout, délce a náročnosti kampaně, zapojených profesích, vaší cílovce, síle vašeho podnikání, chování trhu a také kvalitě vámi nabízených produktů či služeb. Kdo je i v otázce financí připraven, nebývá nemile zaskočen svými náklady. Proto je i finační stránku kampaně potřeba naplánovat. Včetně otázky, kdy se stát identifikovanou osobou.
Věřte, že to, že jste viděli včera spot úspěšné podnikatelky na nový mastermind, neznamená, že její prodejní kampaň začala včera vysíláním spotu a skončila odpovědmi na komentáře pod zveřejněným spotem. Nemusí to znamenat na první pohled ani to, že ve své kampani prodává jen mastermind. Nenechte se mýlit ani dojmem, že daný podnikatel je nad věcí, na pohodu a bezstarostný. Prodejní kampaň je náročná i na vlastní zásobu energie a zejména její pravidlné doplňování. Za přípravou stojí často dny až týdny příprav. Nevíte si rady? Vyzkoušejte služeb projektového manažera, člověka, který se vám postará o celý projekt.
Tip: Vezměte si kalendář nebo diář, a stejně jako si plánujete dovolenou, lékaře či termín fakturace, si takto naplánujte celou kampaň… a časový rámec si zkonzultujte s markeťákem nebo projektovým manažerem. Je to důležité, vidět plán ve verzi černé na bílém. Čas není nepřítel, jen je potřeba si dávat reálné cíle, a jít s ním ruku v ruce. Pokud na některé kroky potřebujete více času, dopřejte si je.
„Tajemstvím úspěchu je začít.“ Agatha Christie
3. Tým a podpora
Patříte mezi typy lidí, kteří si říkají, že nikdo neudělá jejich práci tak dobře jako oni? Že delegování je drahá záležitost pro bohaté podnikatele? Přemýšlíte o tom, že to v prodejní kampani všechno zvládnete sami? A síla a energie vám nikdy nedojde? Nenechte se mýlit.
Lidé se při přípravě kampaní dělí na 4 typy.
Prvním jsou ti, kteří tráví hodiny a hodiny času s návody a tvoří jako self-made man. Bez jistoty toho, že to co tvoří, může fungovat. Největším překvapením pro ně bývá, že lidská síla není nevyčerpatelná, a že když nevypoví v krizovou chvíli službu hlava, nebo se nespustí plejáda emocí, s přehledem to udělá tělo. Druhým jsou ti, kteří si část tvoří sami a odborné činnosti delegují. Třetí jsou ti, kteří rovnou vše delegují a staví se do role šéfa svého týmu. A posledním pak ti, kteří nedělají kampaně vůbec. Protože i to je možnost.
Jak si pro prodejní kampaně zajistit členy týmu nebo podporu?
Zkuste začít tím, že si budete časovat své aktivity např. v Toggl aplikaci zdarma. Následně si zvážíte, které z nich vám zabírají hodiny času a navíc vás opravdu nebaví. To jsou ty první, které delegujete. Delegovat můžete i pár hodin měsíčně.
A na koho?
Pokud nemáte dospívající děti, sestru, maminku, partnera, kteří by vám mohli pomoci, najděte si virtuální asistentku pro danou činnost.
Pozor! Virtuální asistentka není Ferda Mravenec, práce všeho druhu, každá se specializuje na určité oblasti. Pokud hledáte celou řadu činností, najděte si malý tým, min. dva lidi, abyste si i pro sebe mohli vyhodnotit, s kým se vám spolupracuje lépe, a podle toho je upravit i na straně druhé. Pokud hledáte určité profese, obraťte se s danou čínností přímo na webaře, online specialistu na reklamy, grafika, editora videí a střihače, copywritera.
Pokud v tom plavete úplně, začněte strategií u marketingového konzultanta a pokračujte k projektovému manažerovi, který vám se vším prakticky pomůže včetně vytvoření týmu pro vaši kampaň.
Pro období kampaně si vytvořte své „dvojče“. Vypište si činnosti, které můžete delegovat a delegujte.
Prodejní kampaň je pak takový zátěžový test celé týmové spolupráce, kdy je potřeba vědět, co, kdo, kdy, kde a jak dělá. Kdy úkoly jsou jasně rozdané. A víte, kdo komu kryje záda. Podpora týmu je pak k nezaplacení.
„Neexistuje nic takového jako self-made man. Svých cílů dosáhnete pouze s pomocí druhých.“
George Shinn
4. Nápady vznikají přes noc, technická stránka kampaně jich vyžaduje několik
Chcete vědět, co první online kampaň v číslech, datech a technickém zázemí opravdu obnáší? Připravila jsem reálnou case study Jak v 8 krocích připravit online kurz pro prodej za 3 týdny. Na základě vedení projektu jedné z mých klientek. Upřímně, byly to 3 zcela intenzivní týdny. Více najdete tady.
Když jsme jako lidé pod tlakem, hledáme často rychlá a levná řešení tak, aby to hlavně fungovalo teď, honem, zkoušet to nemusíme, to je zbytečné. Když ale plánujeme, hledáme taková řešení, kde hodnocení „dobré, rychlé, laciné“ nestačí. To nejdůležitější je to vyzkoušet nanečisto, klidně několikrát. K tomu skvěle slouží trial verze.
Existují desítky činností, které závisí na vašem rozhodnutí a vhodném výběru programu, který zvolíte. Upřímně je toho opravdu hodně. Pokud s tím potřebujete pomoc, napište mi zprávu.
Když začneme od začátku, jaké otázky leží na stole?
Vybrat si vhodný nástroj pro své podnikání v celé řadě oblastí může být náročné. Pokud už vaše podnikání několik let běží a vy cítíte, že vás stávající systém dobíhá, šněruje a škrtí, i to se dá vyřešit, optimalizací vašeho systému. Rozhodně není nutné kvůli tomu všechno zahodit a stavět znovu. Velká část půjde využít i nadále.
Tip: Začít můžete tím, že si vyberete kvalitního poskytovatele webhostingu s tím, že si doménu a webhosting registrujete u jednoho poskytovatele. Vyhnete se pak do budoucna celé řadě komplikací.
5. Králíci z klobouku: Automatizace a AI
A je to tak doslova, buď tato kouzla umíte ovládat, a vytáhnete králíka z klobouku, nebo máte jen klobouk. A smutně sníte o tom, kde najít králíky, která umí kouzla.
Proč používat automatizace v online podnikání a kampaních?
Ušetříte tak čas, nervy i peníze. Základní činnosti, které se dají automatizovat jsou např. že klient po úhradě dostane uvítací e-mail do programu, nebo že mu přijdou automaticky přístupy do členské sekce. Automatizovat se dá i celá e-mailingová sekce kampaně, při vytěžování kontaktů, prodeji a reaktivaci databáze vám bude e-mailing se svými automatizacemi cenným přítelem. Obsah sociální sítí nemusíte tvořit z minuty na minutu, můžete ho plánovat a ušetřit si tak dlouhá váhání, co tam zase psát.
Už u malých online kampaní je běžné, že automatické propojení celé řady programů, které používáte napřímo nebo skrze Make či Zapier, za vás odvede velký kus práce.
A proč se rozhodně i použití AI nevyhýbat?
Umělá inteligence udělala za posledních několik let neskutečný pokrok, lépe řečeno skok. Někoho to může děsit, někdo na to nedá dopustit.
Nástroje jako ChatGPT, Bard od Google, Midjourney vám pomohou zejména jako kreativní a nápadové nakopávače a generátory textu a obrázků. Rozhodně nejsou zatím zdrojem věrohodných a originálních informací. O Deepl, jako překladači, se mluví jako o č. 2, hned za Google překladačem. Grammarly vám pomůže např. ověřit gramatickou správnost. Prosím, užívejte si seznámení s nimi, naučte se zadávat správné příkazy (tzv. prompty), to je vlastně nezbytné pro maximální užitek, využijte je jako skvělé pomocníky, ale nespoléhejte na to, že udělají veškerou práci za vás, a že jim můžete slepě věřit. Neudělají a nemůžete. Prozatím.
AI se stává běžnou součástí programů, které používáme každý den
Většina e-mailingových nástrojů zakomponovala AI do textových editorů, Canva je využívá pro tvorbu a úpravu obrázků a videí, Meta je používá pro tvorbu, ověření a kontrolu reklam, Google i Microsoft je ve velkém zakomponovali do svých programů. Fotografie vyfocené novými mobilními telefony jsou z většiny vytvoření na základě AI. A tak bychom dokázali pokračovat prakticky do nekonečna.
Na závěr se hodí citát psychologa Jana Svobody, kdy moc má princip, ovládat znamená rozumět tomu, mít vliv znamená ovlivit a změnit díky svým možnostem. Je možné žít, ovládat a nepodléhat, ale není možné žít a neovládat. Ideální stav je z 1/3 ovládat a ze 2/3 mít vliv.
Jmenuji se Andrea Honzová, jsem technická online specialistka a konzultantka, projektová manažerka a milovnice světa digitalizace a inovací. Svým klientům – freelancerům a menším firmám pomáhám s tím, co je nebaví nebo jim nejde – technickým nastavením a praktickou realizací skvělých nápadů. Pohybuji se napříč oblastmi webů, členských sítí, e-mailingu, online prodejů a rezervací, automatizací, AI a projektovým řízení. Máte dotaz? Klidně mi napište zprávu na honzova.andrea@gmail.com.
Pokud vás téma zaujalo, mrkněte na můj web: www.andreahonzova.cz nebo se propojme na sociálních sítích – Facebook (osobní profil), Facebook stránka, Instagramu nebo LinkedIn.
Autorka: Ing. Mgr. Andrea Honzová