Vyberte stránku

Získat čtenáře pro svůj blog, návštěvníky pro svůj web nebo klienty pro svůj produkt je cílem každého, kdo s webem počítá jako jedním z marketingových kanálů. Samozřejmě bychom si teď mohli říct, pojďme si zaplatit reklamu na Facebooku prostřednictvím modrého tlačítka, nebo pustit kampaň na klíčová slova prostřednictvím Google Ads, a posuneme se ve vyhledávání a klienti přijdou sami. Mnoho lidí očekává zázraky na počkání a má velká očekávání z rychle zařízených věcí. Ale opak je realitou. S nepřipraveným webem, minimálním rozpočtem v řádu stovek a úmyslem spuštění reklamy na pár dnů bez jakékoli příprava a strategie nemají takové kroky žádný dlouhodobý efekt. A své peníze můžete rovnou položit na ulici a jít, pokud byste to tak chtěli udělat.

 

CHCETE PENÍZE PROSTŘEDNICTVÍM REKLAMY VYDĚLÁVAT NEBO JEN UTRÁCET?

Není to o tom, že během jednoho odpoledne nastavíte, připravíte a vyladíte vše potřebné, ale je to právě o tom, že některé kroky nastavíte hned a jiné začnete vy a vaši spolupracovníci pravidelně používat při práci s webem. Tím získáte náskok, který se na pár dnů před spuštěním kampaně těžko dohání.

Jako technická online business managerka, čtěte #tobm, je pro mou práci důležitý celistvý pohled na věc. Ať už provádím klienty tvorbou technických míst krok za krokem, nastavuji technické zázemí pro online kurzy a projekty, zbavuji klienty stresu z technických věcí, nebo jim jistím záda nejen v kampaních. Proto je i tento článek napsaný jako ucelený pohled pro člověka, který potřebuje dostatek informací pro rozhodnutí o dalších krocích, a věřím, že si v něm každý najde to své.

7 tipů, jak si technicky připravit web pro reklamu 1
 

1. GOOGLE ANALYTICS jako ukazatel směru

Nevyužít možnost, kterou Google bezplatně nabízí svým uživatelům už více než 16 let, by byl jednoznačně hřích. Určitě si říkáte, k čemu vám mohou taková analytická data být. A tak si představte si svého ideálního zákazníka. Víte a tušíte o něm mnohé. Ale ruku na srdce, jakým způsobem a jak často si ověřujete, že je to skutečně on nebo ona, kdo navštěvuje váš web?

GA není jen tak ledajaký analytický nástroj. Pokud by uměl mluvit, řekl by vám, že ví, v jaké lokalitě bydlíte a jaké máte zájmy, kolik je vám asi tak let, zda máte rádi Coca Colu nebo preferujte zeleninové smoothie z Lidlu. A to samé vám poví i o vašich návštěvnících. V mnoha případech se stává, že obmyšlená ideální klientka ve věku 30-40 let je pod dat ve skutečnosti návštěvník v podobě muže 50+, což je výzvou k tomu zamyslet se, komu své služby nabízíme a kdo je náš skutečný návštěvník.

 

Jak na Google Analytics?

  • Pokud GA ještě nemáte, přehledný návod od Google najdete tady.
    Pokud GA máte, a nepoužíváte, ověřte si, že je váš měřící kód aktivní a sbírá údaje o vašich návštěvnících.
  • Pokud GA máte, a používáte, pak patří mezi ty, kteří ví o svých návštěvnících vše potřebné pro další rozvoj, směřování a tvorbu strategií pro rozvoj svého podnikání. Nezapomeňte si však i vy z měření návštěv a konverzí vyloučit svou vlastní IP a platební bránu! ?

Tip: Doporučuji si zařídit v každém případě e-mail od Googlu, tzv. Gmail. Využijete ho v mnoha aplikacích k jednoduššímu a rychlejšímu přihlášení bez vyplňování údajů. Dostanete bezplatný přístup k celé řadě aplikací v rámci Google Workspace. Navíc získáte 15 GB volného místa na online Google disku, které můžete využít pro své webové zálohy nebo sdílení souborů se spolupracovníky nebo klienty.

 

2. FACEBOOK PIXEL nasazený včas

56 % všech webů celosvětově používá nějaký analytický nástroj. Z toho téměř 2 z 10 těchto webů využívají právě Facebook Pixel. A vy máte svou firemní stránku na Facebooku? A že to na firemní FB stránce organicky skoro nežije? Využijete ji tedy zejména pro to, aby se reklama na Facebooku mohla stát jedním z vašich prodejních kanálů.  Právě proto si nezapomeňte včas „nasadit“ FB Pixel na svůj web, ověřit si svou doménu v Business Manageru, abyste zabránili jejímu zneužití, a nastavit všechny potřebné události pro FB pixel, zvláště pokud máte e-shop. Pokud si nasadíte FB Pixel s předstihem, zajistíte si pak pro tvorbu okruhů uživatelů vašich reklam tolik potřebná data, která vám pomohou lépe zacílit na vaše klienty.

 

Proč tedy FB pixel potřebujete?

Prvním důvodem je remarketing, pokud chcete zacílit na návštěvníky, kteří vás navštívili, nebo jím podobné, bez FB pixelu se prostě neobejdete.  Druhým důvodem je možnost změřit konverze, abyste si ověřili, že peníze, které vkládáte do reklamy mají návratnost. Třetím důvodem je to, že dáváte FB data o svých návštěvnících a jeho AI (čtěte umělá inteligence ) se učí a zlepšuje výkonnost a dosah vašich reklam.

Tip: Chcete si ověřit, jestli máte na svém webu nainstalovaný FB Pixel? Nainstalujte si do prohlížeče Chrome doplněk s názvem Facebook Pixel Helper. Díky němu zjistíte, zda vaše stránka i další, které navštěvujete sbírá data o svých návštěvnících pomocí FB Pixelu.

7 tipů, jak si technicky připravit web pro rekamu 2
 

3. REMARKETINGOVÝ KÓD potřebuje náskok

Už jste slyšeli o PPC reklamě? Přemýšlíte, jestli zrovna pro vaši službu nebo produkt můžete být tato forma reklamy tím správným způsobem, jak získat více klientů? PPC neboli pay-per-click je forma reklamy, kde platíte nikoli za každé zhlédnutí, ale cenu za proklik, tedy za to, že návštěvník klikne na váš reklamní inzerát.

Stejně jako u facebookové nebo jakékoli jiné reklamy i zde platí, že je důležité mít strategii, v rámci, které zvolíte tento způsob reklamy. Více o strategiích, a nejen o nich najdete i tady. Velkou roli u PPC hrají vhodně zvolená klíčová slova, možnost přesnějšího cílení, cena pouze za proklik, správně nasazený remarketingový kód a nastavené měřené události. Mezi nejčastěji zvolené PPC reklamní systémy patří Sklik, Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads a LinkedIn Ads. Je jich však mnohem více. Každý PPC systém má svůj vlastní remarketingový kód.

Tip: Pokud uvažujete do budoucna o využití PPC kampaní, nechte si remarketingový kód na svůj web nasadit ideálně 3 měsíce před spuštěním 1. reklamy. Zajistíte tak opět zvolenému reklamnímu systému dostatek údajů o vašich návštěvnících.

Díky PPC můžete získat lepší pozici ve vyhledávačích, přesné cílení na vhodně zvolená klíčová slova, svůj prostor v bannerové nebo textové reklamě a další možnosti. Obecně platí, že algoritmus vyhledávání Google i Seznam dává přednost placené před neplacenou reklamou. Samozřejmě záleží i na tom, v jakém oboru podnikáte a jak početná a silná je vaše konkurence. Pokud jste majitel e-shopu, zejména pak např. prodejce elektra, bez PPC reklamy pro svou značku se zkrátka neobejdete.

Pokud by vás PPC reklama zaujala, díky technické náročnosti doporučuji vyhledat PPC specialistu a poradit se s ním, zda je tato forma reklamy vhodná i pro vás, než se pustíte do samotného nastavování, které není zrovna jednoduché.

 

4. Jsou SLOVA klíčem k SEO?

Optimalizace pro vyhledávače neboli tzv. SEO je právě tou aktivitou, kterou pokud zařadíte ke svým běžným krokům při tvorbě obsahu svého blogu nebo webu, budete dlouhodobě zvyšovat jeho hodnotu pro vyhledávače. Zajímavý článek na téma SEO najdete i na tomto blogu.

Odpověď na otázku, zda zrovna slova jsou tím správným klíčem, je ANO, ale… vhodně zvolená a umístěná klíčová slova jsou přesně jedním z několika momentů, které pomáhají budovat vaše SEO. Optimalizovat se tedy nemusí jen slova. Nezapomeňte na obrázky, jejich velikost, popisek a tzv. Alt text a další kroky, které když si sepíšete, a budete je mít u sebe při tvorbě obsahu, nikdy s nimi nic nezkazíte.

Základem všeho je rozmyslet si svůj záměr, se kterým tvořím svůj obsah. Chcete návštěvníky informovat o aktuálním dění, navigovat za zajímavostmi a návody, zviditelnit svůj obsah nebo prostě a jednoduše prodat. Např. tento článek jsem tvořila se záměrem ukázat vám, jaké máte možnosti a navigovat čtenáře na příslušná místa. Podle zvoleného záměru pak ruku v ruce volíte vhodná klíčová slova, která doporučuji použít do url stránky, nadpisů všech úrovní, samotného textu, alt textu obrázků, meta tagu a description stránky na webu nebo příspěvku na blogu.

 

Praktický seznam kroků k dlouhodobému budování SEO svého webu najdete tady:

  1. Rozmyslete si záměr, se kterým tvoříte obsah.
  2. Stanovte si vhodná klíčová slova a použijte je všude, kde to jde.
  3. Nezapomeňte na atraktivní nadpis, doplnění meta tagu a meta description.
  4. Optimalizujte nejen text, ale i obrázky – velikost, komprese, alt text.
  5. Pro zvýšení své čitelnosti a rozpoznatelnosti pro zákazníka si sjednoťte svou vizuální stránku webu či blogu – barvy, pozadí, velikost a typ písma/písem, sladěné obrázky barev, a nezapomeňte na responzibilitu pro všechna zařízení
  6. Ověřte si rychlost načítání své stránky.
  7. Používejte interní a externí odkazy v textu.
  8. Tvořte nadpisy všech úrovní a rozdělujte text menších bloků.
  9. Myslete i na délku textu.

A pokud máte WordPress, nainstalujte si pomocníka v podobě vhodného pluginu. Pokud si chcete ověřit, co a kde vaši čtenáři blogu či návštěvníci webu čtou, doporučuji heatmapy od Hotjar.

7 tipů, jak si technicky připravit web pro reklamu 3
 

5. OVĚŘIT ČI NEOVĚŘIT DOMÉNU, a kde vlastně

V bodu II. jsem uvedla, že ověření domény v Business Manageru je důležité pro prevenci jejího zneužití a pro přístup k dalším funkcím. Ale to není jediné ověření domény, které je potřeba. Sbíráte kontakty a komunikujete se svými zákazníky prostřednictvím newsletterů? I tady je potřeba ověření.

 

Co získáte ověřením domény a e-mailové adresy pro rozesílku svých newsletterů?

Tím nejzásadnějším důvodem je zvýšení doručitelnosti vašich e-mailů prostřednictvím vaší odesílací domény. Z tohoto důvodu také není vhodné používat pro newslettery a e-mailové rozesílky osobní e-mailovou adresu běžných poštovních poskytovatelů jako jsou Gmail, Seznam, Centrum a další, ale doporučuje se zřídit si firemní e-mail s koncovkou vaší domény např. andrea@andreahonzova.cz. Ověření domény pak slouží jako jízdenka do vlaku, který prochází kontrola s názvem poštovní servery a jejich filtry.

I tak se často může stát, že váš e-mail spadne do spamu nebo hromadné pošty ve schránce příjemce. Proto např. Mailerlite od letošního července zavedl ještě další možnost ověření, a to tzv. Domain Alignment, které doslova slouží jako platný jízdní doklad na většinu cest do cílové stanice vlaku. Tento krok přidá vaší rozesílce možnost dostat se ještě dál přes neoblomné poštovní servery a jejich filtry.

Tip: Máte firemní e-mail? Velká část poskytovatelů webhostingu nabízí svým klientům možnost zřídit si bezplatně nebo za malý poplatek firemní e-mail v rámci svého hostingu. Než se pustíte do objednávání firemního e-mailu za velké peníze, ověřte si, zda i vy nemáte tuto možnost.

 

6. KONTAKTŮ není nikdy dost

Tvorba databáze vlastních e-mailových kontaktů je jedním z dlouhodobých procesů, který má smysl a hodnotu pro vaše podnikání. Než se pustíte s chutí do kampaně, zvolte si vhodný mailingový program dle svých požadavků a nezapomeňte myslet také na lehkost používání, zvláště pokud si rozesílky e-mailů spravujete sami.  Včasná volba je důležitá, protože bez přihlašovacího formuláře se prostě ve své online kampani neobejdete. Váháte nad tím, jaký nástroj zvolit nebo zda je ten váš ten správný?

Zajímavé porovnání dostupných poskytovatelů mailingových služeb najdete tady.

 

7. ZÁLOHOVANÉ jsou i lahve, tak proč ne DATA?

Žijeme v době digitální, kde se velká část našeho osobního a pracovního života odehrává v online prostředí. Ani tady nesmíme zapomenout na to krýt si záda pro případ, který s velkou pravděpobností nenastane, ale čím více budete spoléhat na to, že vám se to stát nemůže, že byste přišli o soubory, data, kontakty, obsah sociální sítí, fotografie, nebo kompletní obsah svých nosičů, pak tím spíše taková situace příjde.

>>> Pokud tak chcete získat 6 praktických návodů k tomu, jak si zálohovat svůj online svět, stačí kliknout tady. ?

Nezapomeňte si v první řadě zálohovat svůj web! Ověřte si i u svého poskytovatele webhostingu, zda vám obsah webu zálohuje, jak často, v jakém rozsahu a jak dlouho vám drží zálohu. Nespoléhejte však jen na něj. Např. u webu na WordPressu zvolte vhodný plugin a svou zálohu si ukládejte na externí médium, aby vám nezůstávala v databázi na webu a nezvětšovala vám její velikost. Takovým externím médiem může být např. Google Disk nebo Dropbox. To je přesně ten důvod, který jsem uváděla v bodu I. , proč je vhodné mít účet na Gmailu a jaké výhody to má.

 

O autorce článku:

Jmenuji se Ing. Mgr. Andrea Honzová a jsem technická online business managerka #tobm. Věnuji se technickému nastavení online podnikání komplexním pohledem, tvořím s radostí technickou online backstage projektů. Krok za krokem zbavuji ženy stresu z technických věcí, které jim nejsou vlastní, a ty pak mohou bez obav zářit ve svých projektech a kampaních, kde je jistím. (Správa webu a SEO, členské sekce, analytika GA, FB, mailing, prodejní a účetní programy, příprava BM pro reklamy, propojení a automatizace, procesy, zabezpečení a zálohování)  ?‍?

Autorka: Andrea Honzová

Shares