Placený klub: lákadlo ale i kámen úrazu on-line podnikání.
Tvořit pravidelně obsah a dostávat za to pravidelně zaplaceno. Lákavý model, který má ale svá pravidla. Svůj Klub drátování vedu úspěšně 2 roky a v tomto článku se s vámi podělím o svoje tipy a zkušenosti.
Co je to vlastně klub?
Slovem Klub se v českém prostředí rozumí označení uzavřené “placené” skupiny s prémiovým obsahem pro svoje předplatitele. Mnohdy v doprovodu obsahu v členské sekci na webu a podporou ve skupině, nebo pouze obsahem a podporou ve skupině.
Pozor: FB nemá rád označení “placená facebooková skupina”, proto se to opisuje právě názvem KLUB, jehož členové automatický získavají přístup do uzavřené fb skupiny. Tím se vlk nažere a koza zůstane celá.
Základy udržitelného klubu
Pro fungující klub musíte mít strategii. A také zajímavé téma nebo obor, ve kterém bude možné pravidelně nabízet nový a nový obsah. Obsah nemusí být pouze vzdělávací, ale může jím být např. hromadný mentoring, jak to má nastavené třeba Madla Čevelová ve svém klubu Duše byznysu. Do svého klubu si můžete přizvat i odborníky, kteří se budou podílet na hodnotném obsahu a budou tvořit vysílání, přednášky či tématické týdny. Zde velmi záleží, s jakou motivací členové do klubu vstoupili – pokud je to čistě téma, ve kterém se chtějí dále vzdělávat nebo je jejich koníčkem, nebude s delegováním části nebo celého obsahu problém. Pokud ale přišli za vámi, protože se jim líbí vaše práce a chtějí vám být blíže, pak i očekávají, že obsah budete – alespoň z části – tvořit vy sama jako zakladatelka a o skupinu se starat.
Je známo několik příkladů, kdy se takováto funkční skupina rozpadla poté, co do byli přizváni členové rodiny (partner,…) či virtuální asistentky, aby se přítomnost zakladatelky redukovala. Redukoval se pak i počet členů.
Je taktéž důležité si nastavit strategii a administraci. Zodpovězte si otázky: Jak budou členové vstupovat? Zažádají si o vstup do fb skupiny sami nebo budete po zaplacení rozesílat pozvánky? Bude možné vstoupit na 1 měsíc, nebo budou předplatná minimálně čtvrt nebo půlroční? Bude-li na členství navázaná členská sekce, jak se budou udělovat přístupy? Budete-li k událostem ve skupině rozesílat emaily, jak se bude tvořit mailing list? Kdo bude kontrolovat a párovat platby, případně za jakých podmínek členy z klubu vyloučíte?
Je to víc administrace, než se zdá. Ve výsledku mě tato část stojí více energie a času, než jsem si z počátku myslela. S částí mi pomáhá moje virtuální asistentka (musím ji zaplatit), část si stále obstarávám sama.
Kromě těchto věcí je důležité si postavit i stabilní technické základy. A to podle toho, jaký typ obsahu nabízíte. U mě to jsou online živá vysílání, při kterých společně tvoříme. Takový “živý” kurz drátování, ale online.
Obsahem, který prodávám je tedy návod na drátování, formou je video – a to živé video. Musela jsem tomu uzpůsobit několik věcí, jedním z nich bylo přejít na nový tarif internetu s co nejrychlejším uploadem, aby video bylo krásně plynulé. Kromě internetu jsem si musela pořídit nový počítač s dobrou kamerou a mikrofonem a druhou kameru (telefon) na snímání mých rukou. Aby bylo hezky vidět, co dělám, pořídila jsem si profesionální fotografická světla, tzv. softboxy, kterými si scénu nasvítím. Dále jsem si zaplatila konzultaci u bytové designérky, která mi pomohla vytvořit prostor a pozadí pro vysílání v souladu s mým brandem. Pro kreslení šablon na drátované výrobky jsem si pořídila tablet a tužku k němu. Pro hladký chod celého procesu si pak platím streamovací program, grafický program a mailingový program.
Toto nemusí být váš případ. Pokud ale např. obsahem vašeho klubu budou odborné články, určitě je na místě zaplatit si např. korekturu textu. Pokud v klubu nabízíte šablony na příspěvky na soc. sítě, budete k tomu potřebovat odpovídající programy. Každá z těchto věcí je bariérou vstupu a zároveň lákadlem pro vaše členy. Přemýšlejte o tom jako o službě, kterou členům nabídnete, kterou jim usnadníte práci/život.
Ukázka z živého vysílání Klubu drátování
Zde jsou moje 3 tipy pro udržitelný klub:
1. tip: Tvořte pro komunitu
Doporučuje se mít min. 1 000 lidí, kteří jsou vašimi fanoušci, aby z nich 10 % (a to je ještě hodně dobrá konverze!) vstoupilo do klubu a chtěli dát konzumovat váš obsah za peníze.
Nestartujte klub, pokud fanoušky nemáte. Fakt.
2. tip: Plánujte
Udělejte si strukturu a pevný řád. Kdy, co a jak budete postovat a dodržujte to. Bude to dobré pro vás i pro členy, aby věděli, kdy se co bude dít.
Nespoléhejte jenom na fb. Info posílejte současně i členům na e-mail. Např. kdy bude nové vysílání, když vyjde nový článek, kdy bude hromadný call atd. Prostě buďte plně napojeni na svoje členy a to nejen na fb.
Nastavte si hranice. Co je ještě v rámci členství a co ne. U mě třeba se např. mohou dráteníci na cokoliv zeptat k současnému návodu (každý měsíc je nové téma), ale k návodům z minulých měsíců už podporu neposkytuji a figurují tak jako videonávody bez mojí aktivní podpory .
3. tip: Zazdrojujte se
Pokud pravidelný obsah klubu stojí na vaší energie a to zvláště při živých vysíláních nebo interakcí se skupinou (mentoringové cally,…) je velmi důležité, abyste zvládli obsah doručit v plné síle a ve vysoké energii. Daný den čerpejte sílu, neplánujte si jiné akce a dobře se zazdrojujte. Mně funguje sauna a kvalitní jídlo.
Proč klub?
Proč i přes všechny překážky do klubu jít?
Za mě jsou “kluby” novodobé časopisy. Umožňují profesionalizované setkávání komunity okolo vybraného tématu. Baví i vzdělávají. Vznikají pro svoje čtenáře. Přebírají stejnou funkci, jakou měli dříve magazíny. Jenom už není potřeba psát do redakce a napjatě čekat, jestli můj dopis čtenáře bude v příštím čísle otištěn. Interakce je mnohem, mnohem rychlejší. Ale potřeba sdružování se kolem daného tématu tu pořád bude .
Existují i různé platformy (soc. sítě), které staví na placeném obsahu. Princip je stejný.
A Petr Mára v jednom ze svých videí mluvil o využití tokenů – obrázku NFT – jako jedna z možnosti přístupu k placenému obsahu. To mě do budoucna hodně nadchlo. Prostě jako umělec vydáte NFT a všichni držitelé budou mít určitá privilegia, např. přístup na call či speciální obsah. Na stejném principu funguje u Patreon, nebo český Pickey.
Vše se točí okolo monetizace placeného obsahu a v českém prostředí (nebo spíše mojí sociální bublině) frčí kluby:-).
A co vy?
Máte nějaký? Chystáte? Nebo jste měli a zavřeli ho?
Můj klub se jmenuje Klub drátování a v tomto roce drátujeme každý měsíc drátovat dané znamení zvěrokruhu.
Jste srdečně zvaní; ať už na tvoření nebo na okuk .