“Jedinou jistotou v životě je změna,” říkával mi kdysi táta.
Měl pravdu.
Děti nám rostou před očima rychlostí blesku.
U zrcadla si všímáme, jak se nám mění těla.
Práce, projekty, naše osobní značky – i ony se přirozeně vyvíjí a mění.
Schválně, jestli si ještě vzpomenete, kde jste byli pracovně před pěti lety:
Co pro vás bylo důležité?
Co bylo každodenním obsahem vaší práce?
O čem jste snili, čemu jste se chtěli věnovat, kam jste se chtěli posunout?
Mám pro vás pozvánku.
Zkuste si to letmo napsat na papír.
A najít, zda se vůbec s něčím ještě ztotožňujete.
Odpovědi si vyznačte barevně.
PODNIKÁNÍ JE NEJLEPŠÍM TRENAŽEREM OSOBNÍHO ROZVOJE
Co si budeme, je to mazec.
Kolik toho potřebujete ustát
Neustále se učit, zvládat, růst.
A přitom stále tvořit, marketovat a prodávat.
V podnikání můžeme pracovat na tom, co milujeme a považujeme za důležité.
Doslova nás vybízí k otázkám jako
Co mně osobně dává smysl?
Na čem chci pracovat, čemu se chci věnovat?
Jakou hodnotu přináším ostatním lidem?
Na tyhle otázky se vás zeptá každý dobrý konzultant, markeťák i kouč.
A tak se vám může stát, že si ve jménu podnikání projdete hustou osobní proměnou.
Rozpadem všeho, o čem jste si kdysi mysleli, že jste to VY.
Revizí nejhlubšího nastavení, hodnot, přesvědčení i vidění světa.
Já jsem takto před pár lety zakopla o pohřbenou touhu vrátit se k muzice a divadlu. Dělat, co mi vždycky lilo energii do žil. A ač jsem se další dva roky vzpouzela (dokonce jsem chodila na terapie s cílem zbavit se této “překážky”), stejně mi nezbylo než pochopit, že duši prostě neošálíš – ale o tom zase příště 🙂
UPROSTŘED TRANSFORMACE JE TO FAKT O HUBU
Nemáte se čeho chytit.
Vše se vám rozpadá pod rukama.
Staré už zmizelo, nové se zatím neobjevilo.
A vy v tom všem potřebujete pracovat, nějak svůj projekt vést, vydělávat peníze.
Au.
Takže co? Máte nechat vše padnout a roky se rochnit v hledání nového já?
Prosím, jen to ne!
Pokud tím procesem právě procházíte, třeba vás inspiruje mých 7 jednoduchých tipů z konzultantské praxe:
1.) Dopřejte si čas
Kolik? Tak akorát. Netlačte na sebe, ale ani nedovolte sami ustrnout roky ve vakuu. Nevyhazujte diář z okna – ještě než se ponoříte do bezčasí, dejte si závazek, dokdy se ke svému projektu vrátíte.
Když to nepůjde jinak, slibte si aspoň krok o 1% vpřed každý den.
2.) Uklidněte se
Ano, změny v tématu, nabídce i celé vizi projektu JSOU normální. Ano, tyhle stavy ZNÁ spousta dalších tvůrců. Ne, NEBUDE to trvat věčně. Ale musíte tomu jít naproti a pohlidat si, abyste se v tom neztratili.
Uklidněte se.
Buďte k sobě mimořádně vlídní a vnímaví. Pečujte o svou energii, kalendář i hranice. Vykliďte prostor kolem sebe a řekněte konečně tomu protivnému klientovi, že s ním končíte.
3.) Vraťte se ke kořenům
Zeptejte se sami sebe, co je pro vás důležité? Co vám vždycky přinášelo pocit naplnění? Co spolehlivě rozpálí váš vnitřní oheň? Kam to zmizelo?
Odpovědi nechte přicházet jak dlouho bude potřeba. Všechny si je zapište.
4.) Zjednodušujte
Vyhoďte složité koncepty a vznešené plány do koše. Vraťte se nohami pevně na zem a soustřeďte se na podstatu věci.
Co dál? Co si chcete v životě / projektu / podnikání ponechat? Čemu je načase dát sbohem? Vše si zaznamenávejte.
5.) Kašlete na revoluci, postupujte metodou evoluce
Tenhle moment určitě nastane. Budete mít chuť VŠE zbořit. Smazat, zapomenout a začít podnikat nanovo. Prosím, nedělejte to. Buďte chytří i vlídní sami k sobě.
Zkuste ocenit vše, co jste už vytvořili. Napište si seznam toho, co se vám povedlo vybudovat. Potom se podívejte – na co by šlo navázat, co by šlo rozvíjet nebo využít ve váš další prospěch?
6.) Staňte se alchymistou
Propojujte to dobré ze staré tvorby a nové vize. Hledejte průniky, kde by se to mohlo potkat. Vytvořte různé varianty.
Nakonec si třeba dovolte uznat, že to nejde. Že vaší cestou je mít například dva samostatné projekty. Nebo se vydat úplně novým směrem. Nebo něco ukončit. Probádejte poctivě, která cesta je nejlepší právě pro VÁS.
A jestli vám to drhne, pozvete na pomoc někoho, kdo má s podobnými procesy zkušenosti 🙂
7.) Zachyťte TO značky, konceptů a slov
Jednoho dne TA proměněná vize začne vycházet z mlhy. Vyjasňovat se. V ten moment ji začněte zachycovat do konceptů, které bohatě využijete i v dalších podnikatelských krocích.
Značka je celková atmosféra vašeho projektu. Pocit, který po vás v lidech zůstane. Slovo je zase úžasným prostředkem proměny vašich vizí do hmoty. Využijte toho a stahujte vše, co se vám rodí ve vizích, do fyzické reality prostřednictvím slov.
Bez značky se v online prostoru tak či tak neobejdete.
Je to TO NĚCO, co vás odlišuje od všech kolem.
Díky čemu se neztratíte v davu.
VĚDOMÁ tvorba marketingové značky je dokonalým momentem k vyjádření, kam se po své proměně chcete dál ubírat.
Je to prostor zvědomit si své skutečné kvality, vize i zónu génia. Pojmenovat váš přínos, na kterém potom postavíte ten nejúčinnější marketing na světě. Obráceně se v tom budete pořád plácat a motat v bludném kruhu.
A bez marketingu není podnikání, že? 🙂
Na takto pevných kořenech potom dál můžete stavět neprůstřelnou prodejní argumentaci i prvotřídní texty.
Jít po intenzivní změně znovu do světa.
Celým procesem vám ráda provedu.
Pomohu oživit váš #smyslpodnikani
Vyznat se v tom, co se ve vás děje.
Najít vaše hluboké proč, udělat si jasno ve vizích a bezpečně projít změnami.
Spojit váš obnovený vnitřní svět s realitou marketingu a podnikání.
Jsem strategická brandová & copy konzultantka s patnáctiletou praxí v komunikaci, copywritingu a médiích. Pracuji s firmami i osobními značkami. Moji specialitou jsou projekty ve fázi rebrandingu, expanze a strategických změn.
Pokud vám pod rukami právě vzniká nová éra vašeho projektu nebo vylepšujete tu stávající, potkejme se v mých 1:1 konzultacích a zážitkových workshopech.
Těším se na vás!
Petra Rybková,
www.ostratuzka.cz
FCB: Petra Rybková