Vyberte stránku

Marketing není žádná velká věda. Mám dobrý produkt nebo službu, začnu se prezentovat na sociálních sítích, možná pustím nějakou kačku do reklamy – a za chvíli mě to v pohodě uživí.
Vždyť přesně takhle to přece dělá tamta známá koučka / šperkařka / cvičitelka jógy…

Možná skutečně dělá a jako jedna z mála má to štěstí, že to funguje. A možná jenom nevidíte, co všechno za jejím úspěchem ještě stojí.

Pravdou je, že existují výjimky, které uspěly třeba jenom díky Instagramu nebo jiné sociální síti. Jenže většina z nás není výjimka. Jsme pravidlo. A pravidlo říká, že potřebujete mít systém, díky kterému budete do svého podnikání přivádět nové sledující a zákazníky aktivně samy. Dnes, zítra, příští měsíc, dalších 10 let.

Možná už dnes řadu marketingových aktivit děláte – a kýžené vysledky stejně nemáte. Proč ne? Skoro se vsadím o to, že děláte nejméně 1 ze 3 nejčastějších chyb:

nekomunikujete to, co vaši potenciální zákazníci potřebují slyšet – a co bude zároveň podporovat vaše podnikání

vaše marketingové aktivity na sebe nenavazují

neděláte to pravidelně a konzistentně

Marketing funguje nejlépe, když jsou spolu jednotlivé kanály navzájem provázané – jako skvěle fungující ekosystém. A ten nemusí být vůbec složitý. Ale musí existovat. Chybu jménem “všechny cesty vedou na web” totiž běžně dělají i velcí hráči.

Jak začít, pokud svůj marketingový ekosystém ještě nemáte – a nebo ho potřebujete důkladně zrevidovat?

Začněte svým prodejním místem

Bez prodávání není prodejů. Můžete mít sebevíc kontaktů na LinkedInu, sebekrásnější feed na Instagramu – ale pokud nemáte spolehlivě fungující prodejní stránku, e-shop, provozovnu nebo třeba místo na řemeslných trzích, těžko si od vás někdo něco koupí.

Pojďme na chvíli zůstat v kontextu online marketingu a podívat se na vaši prodejní stránku.

t

dokážu ji na vašem webu snadno najít?

t

zjistím z ní dostatek informací o tom, jaký produkt nebo službu si kupuji?

t

je přehledná?

t

budu mít jako zákazník chuť zůstat na ní dost dlouho, abych došla k prodejnímu tlačítku?

t

je prodejní tlačítko nejvýraznějším prvkem na stránce?

Úspěšné prodejní stránky mohou být dlouhé a podrobné, jako třeba tahle – https://luciehaberlova.cz/bootcamp/ . Se spoustou prodejních argumentů, referencemi, otázkami a odpověďmi na ně, grafikou, která chytí vaše oči během scrollování a trochu vás zpomalí ve skenování stránky.

A nebo úplně jednoduché, jako třeba tahle –
https://marketing-svobodova.cz/produkt/katalog-prvotni-zapis/
Jednoduše ostylovaná stránka generovaná prodejním systémem, která ale obsahuje všechny podstatné informace a přehledně vás dovede až k odkliknutí prodejního tlačítka.

Co se stane po nákupu?

Prodejní stránku máme? Takže teď nás zajímá, jak na ni dostat zákazníky!

Určitě ano. Ale než se do toho pustíme, pojďme se podívat na to, co se stane po prodeji.

Prodat stávajícímu zákazníkovi je o 60% levnější, než získat nového. Takže pokud neprodáváte 1 jediný produkt, který vašim klientům vydrží do konce života, pojďme se postarat o to, aby s námi naši zákazníci nejen chtěli zůstat, ale v ideálním případě od nás i nadále nakupovali.

V první řadě potřebujeme s jistotou vědět, že doručení našich produktů funguje naprosto hladce. Ať už se jedná o elektronický produkt, u kterého bude zákazník v každém kroku vědět, co se stane dál (kde se ke svému produktu dostane, jak získá heslo k přihlášení…) nebo o fyzický produkt, který v ideálním případě nejen dorazí včas a v pořádku, ale třeba ho i při rozbalování budete mít chuť vyfotit na Instagram (pokud prodáváte zahradní sekačky, stačí, když dorazí v pořádku a s návodem k použití 🙂 ).

A teď už pojďme provazovat ekosystém.

t

přenáší se vaše data o prodeji do systému na e-mailing (ideálně řádně segmentovaného)?

t

máte nastavenou sérii e-mailů po prodeji nebo zákazníky alespoň oslovujete pravidelným newsletterem?

t

máte nastavenou cestu, kterou zákazníka dostanete na vaše další marketingové kanály, jako je blog nebo sociální sítě?

Idea, že když už si vás zákazník našel jednou, sám od sebe od vás nakoupí i příště, v dnešním světě přehlceném nabídkou i propagací úplně nefunguje. Když už zákazníka jednou získáte, najděte cesty, jak se mu pravidelně připomínat. Ideálně tak, aby se na váš obsah těšil a dělalo mu radost ho sledovat.

K odběratelům obchodních sdělení ho v tuto chvíli můžete zařadit jen na základě toho, že u vás nakoupil. A rovnou najděte cesty, jak mu představit i vaše další propagační kanály. Pozvěte ho na sítě na děkovací stránce. Odkažte ho v e-mailové sérii po nákupu na článek na blogu, kde mu k používání produktu řeknete víc. Vložte do krabičky se zbožím kartíčku s poděkováním za nákup a výzvou, ať se s vaším produktem vyfotí na Instagram a označí váš účet…

Najděte cesty, jak to celé provázat.

Rozšiřujeme publikum

Těžko budeme prodávat, když o nás nikdo neví. A největším problémem řady skvělých malých podnikatelů a freelancerů je fakt, že jsou nejlépe střeženým tajemstvím ve městě.

Čím víc budete mezi svou cílovou skupinou vidět, tím větší je šance, že budete i pravidelně prodávat.

Co by mělo být součástí našeho marketingového mixu?

kvalitně psaný web a blog, který díky vyhledávačům přivádí sledující organickou cestou

poutavý účet (nebo účty) na sociálních sítích

“magnet”, který vám bude získávat kontakty do e-mailingové databáze i bez předchozího nákupu

placená reklama

a řada dalších možností, jako je affiliate propagace, natáčení podcastů, viditelnost v médiích…

Potřebujete mít všechno hned od začátku? Určitě ne. Ale začněte systematicky pracovat na tom, aby jednotlivé kanály existovaly a jejich obsah dělal to, co potřebujete (dělat sítě jenom pro sítě bez strategicky voleného kvalitního obsahu je práce naprosto zbytečná).

Ekosystém

Vše jmenované už máte, nebo prostě “víte”, že takhle to má vypadat. Skvělé. A jsou všechny vaše aktivity navzájem propojené?

Pokud od vás kontakt z reklamy nenakoupí, máte cestu, jak ho prozatím dostat alespoň do e-mailové databáze nebo na sítě?

Vědí posluchači vašeho podcastu, kdo vlastně jste, co jim nabízíte a kde si mohou pořídit vaše služby?

Skončila vaše štědrost s magnetem zdarma, nebo o své kontakty v e-mailové databázi pečujete průběžně a přivádíte je i na sítě a blog, místo abyste se jim pouze snažili prodat?

V dokonalém ekosystému spolu všechny věci navzájem souvisí. Pokud je nemáte kvalitně provázané v tom marketingovém, připravujete se o peníze. A často o opravdu hodně peněz.

Nikdy to nekončí…

Takže nastavím ekosystém a konečně to začne fungovat? No, ne tak docela.

Náš marketingový ekosystém není uzavřená nádoba, která produkuje vlastní kyslík, recykluje vodu a ze starých rostlin vytváří půdu pro nové.

Váš marketingový systém potřebuje průběžně plnit. A jeho kyslíkem, vodou a půdou je kvalitní obsah a kvalitní nabídka.

A tohle je práce, která v úspěšném byznysu nikdy nekončí. Nemusíte ji dělat sami (marketing se dá skvěle delegovat), ale musíte ji dělat pořád.

Existuje spousta způsobů, jak si ji zjednodušit, pokud vás samotné pravidelné vytváření příspěvků na sítě, psaní blogů a rozesílání newsletterů nebaví. Od již zmíněného delegování, až po strategické plánování a dávkové vytváření obsahu (více zjistíte třeba v mých MasterClass 5 pilířů obsahu a Obsah na 3 měsíce za 60 minut).

Dobrou zprávou je, že čím pravidelněji a poctivěji to budete dělat, tím jednodušší pro vás bude prodávat.

Nedaří se vám pravidelně plnit vaše sociální sítě, posílat newslettery a dobře propagovat své podnikání?

A co kdybychom z toho udělali hru?

Během prosince jsme úspěšně vyzkoušeli gamifikaci vašeho vlastního marketingu – a se skvělými výsledky.

Už brzy bude na světě marketingová hra, která vás bude nejen motivovat k pravidelné péči o marketing vaší značky, ale také v ní najdete spoustu inspirace a strategií, které byste měli znát.

Chcete o ní vědět víc? Klikněte na tlačítko, zadejte svůj e-mail – a já vám napíšu, jakmile bude spuštěná!

Shares