Vyberte stránku

Každý z nás již určitě minimálně v posledních 2-3 letech absolvoval nějaký online kurz nebo vzdělávací program, kde byl členem nějaké členské sekce nebo studijního programu? A měl tak možnost se podívat na to, co se mu jako klientovi líbí či nelíbí.  Na druhé straně si jako podnikatelé odpovězte, kolika klientům a jak předáváte své know-how právě vy? Děláte to tak pravidelně? A platí vám za to klienti, nebo to děláte pro svůj dobrý pocit? To vše hraje roli i pro tvorbu právě vaší členské sekce.  Jmenuji se Andrea Honzová, jsem technická online specialistka a následující doporučení vychází z mé praxe. Doufám, že budou návodem pro ty, kteří řeší otázku členské sekce i pro své online podnikání.

 

I. PROČ TVOŘIT ČLENSKOU SEKCI NA WEBU?

Přijde v online podnikání chvíle, kdy se členská sekce stane dalším logickým krokem k posunu. V okamžiku, kdy předání know-how není možné už jen v konzultacích 1:1, kdy chcete naráz předat informace více lidem. A být za to oceněni, nejen dobrým pocitem nebo referencí. A tady je zásadní bod, nad kterým je potřeba se zamyslet, než se do toho vrhnete. Tvorba členských sekcí má spíše dlouhodobý charakter, a je tak dobré si promyslet jejich účel. Stačí si položit pár jednoduchých otázek, které vás posunou o krok kupředu. Díky tomu si i ujasníte, co pro vás znamená členská sekce na webu.

  • Budete tvořit online kurzy a s nimi uzavřenou komunitu lidí? Jednorázově nebo dlouhodobě?
  • Nebo plánujete klub nebo VIP-sekci, kde budete pravidelně svým návštěvníkům předávat svoje know-how např. z programování webů, interiérového designu, koučovacích technik, prodejních strategií, nebo zrovna z té vaší.
  • Nebo zda tvoříte členskou sekci pouze pro uzavřené stahování nebo sdílení materiálů, které přidáte jednorázově nebo opakovaně, aby k němu měli přístup jen určití klienti.

Malý tip z praxe: Pokud tvoříte minikurz, workshop či krátký online trénink, zamyslete se, zda má členská sekce na webu pro takový formát smysl. Zvažte řešení např. formou skupiny na sociálních sítích, prostřednictvím mailové sekvence v rámci programů, jimiž jsou Mailerlite, Mailchimp, EcoMail, Sendinblue či SmartEmailing aj. Ušetříte si spoustu času nad rozmýšlením celé členské sekce, která by byla nákladná na čas i financem a nakonec by fungovala jednorázově a to třeba jen na 3 dny. I v tomto modelu se hledají nová řešení. Vzhledem k neustále se měnícím algoritmům modrých sociálních sítí, kdy se i přes veškerou snahu najde vždy někdo, kdo obsah ve skupině neuvidí, protože mu jej Facebook nenabídl. Otázkou je, zda řešením do příštích měsíců bude jiná alternativní sociální síť, projektový komunikační program nebo zcela něco jiného. Nechme se překvapit.

II. KRESLETE A PLÁNUJTE – VŽDY MÁTE NA VÝBĚR!

Když už máte své proč, zmapujte si situaci. Sepište si, jaké programy nyní používáte pro své online podnikání, a nezapomeňte připsat ty, které ještě plánujete, a víte o nich.

Malý tip z praxe: Stačí tužka a papír. Někomu pomáhá i tvorba myšlenkové mapy, pro tento účel. Je to do budoucna zajímavý krok, kdy si tak zmapujete tento proces ve vašem online podnikání a příště jej můžete použít znovu nebo vylepšit.

Je několik zásadních věcí, které je potřeba promyslet předtím, než se vrhnete do samotné tvorby:

  1. Zda chcete svou členskou sekci provázat s prodejním řešením nebo ne? Lze tak učinit i později, ale rovnou se smiřte s tím, že to bude komplikovanější.
  2. Jaký používáte redakční systém na vašem webu – zda používáte WordPress, Wix, Mioweb (tj. WordPress s vlastní nadstavbou), zahraniční platformy či web naprogramovaný na míru. Vždy je situace pro tvorbu členské sekce trochu jiná.
  3. Pokud je to jen trochu možné, vytvořte si členskou sekci na subdoméně vašeho webu např. andreahonzova.cz, nebo v případě, že plánujete více online kurzů a řádově vyšší počty účastníků, zvolte pro členskou sekci novou webovou stránku určenou jen pro kurzy. Není pak problém s tím mít např. web na Wixu či Miowebu a členskou sekci na čistém WordPressu atp. A jaký je důvod? Chod členských sekcí není ovlivněný chodem vašeho webu, a naopak chod vaší webové stránky neovlivňuje nápor na web v podobě členské sekce.

III. CO SE NA TOM TRHU VLASTNĚ NABÍZÍ. Mioweb, Wix, WordPress? Nebo zvažujete řešení na klíč tzv. all-in-one?

Začneme tou možností marketingově populární, a tou je Mioweb. Pokud máte web na Miowebu a plánujete ho mít, vytvořte si členskou sekci přímo v řešení od Miowebu s názvem Členské sekce. Ačkoli část funkcí v nich není úplně doladěných, od verze 3.1 se řada z nich zlepšila. Mioweb sice neumí vlastní prodejní řešení, ale ve spojení s FAPI funguje optimálně. V případě, že byste plánovali na Mioweb napojit jiné řešení, dobře si to promyslete, existuje pravděpodobnost toho, že vám nebude fungovat. Mioweb zkrátka funkce celé řady pluginů pro čistý WordPress omezuje.

Pokud máte web na Wixu, lze si přikoupit řešení pro členské sekce. Nebo zvolit variantu vytvoření jednoduchého – na první pohled jednostránkového webu – např. na WordPressu, a pro členské sekce používat toto řešení.

Tak a dostáváme se k Wordpressu, a zde si probereme i prodejní řešení, která lze na českém trhu zvolit a propojit do automatizovaného procesu od nákupu přístupu až po vpuštění klienta do členské sekce.

  1. Mezi nejčastější prodejní řešení na českém trhu u malých podnikatelů, která se těší oblibě, jsou programy Simpleshop a FAPI. Oba nástroje fungují jako online fakturační systém, lze v nich tvořit prodejní formuláře, a nakonec i jako správci samotného členství. A to pomocí pluginů – Simpleshop plugin a FAPI member plugin.

Malý tip z praxe: Začínající podnikatelé často volí Simpleshop. Na něm si otestují funkce, které má, a není jich málo, a v okamžiku, kdy dosáhnou určitého počtu klientů či obratu obvykle přechází plynule na FAPI.  Výhodou Simpleshopu je princip „neprodáte, neplatíte“. To znamená, že u Simpleshopu za používání zaplatíte 5% z obratu, max. 1500 Kč měsíčně a nebo taky nic. U FAPI je to pak na tarifu podle počtu faktur za měsíc. Ale proto, abyste neprodali, to přece neděláte, že? Ale pro začátek je taková možnost prostě fajn. Někdo u ní zůstane a jiný se posune.

  1. Není samozřejmě možné zapomenout na Woocommerce – online e-shopové řešení pro WordPress, které lze dobře kombinovat s dalšími řešeními pro členské sekce včetně pluginu Woocommerce Memberships.
  2. Je možné zvolit plugin formou externího řešení pro tvorbu členských sekcí, na trhu je jich celá řada – MemberPress, Membervault, S2Member, Learndash a další, jejich seznam najdete např. tady. Některá z nich jsou do určité úrovně zdarma, jiné zcela placené. Vždy je potřeba zvážit, zda jejich funkce pro právě vaše členské sekce využijete.

 

Nakonec je tu cesta externího řešení na klíč, kterou si určitá část lidi volí – mezi zahraniční „velkou trojku“ patří Teachable, Podia a Kajabi . Člověk si v nich relativně za krátkou dobu bez znalosti tvorby webů poradí s tím, že si připraví nejen členskou sekci s řadou vychytávek. Největší nevýhodou teto služby, kterou spatřuji, je, že dokud platíte, máte svou členskou sekci, jakmile by pro vás toto řešení přestalo dávat smysl a přestali jste platit, zůstáváte bez členské sekce. Tato externí řešení mají v sobě ještě další možnosti – lze je využít i jako plnohodnotný web, mailing, fakturační systém a další.

IV. JAK SI TEDY PRAKTICKY PŘIPRAVIT VLASTNÍ ČLENSKOU SEKCI NA WEBU NA WORDPRESSU

Pojďme si shrnout, jak na to…

  • Vzali jste již v úvahu veškeré své programy, poskytovatele webu a další zamýšlená řešení.
  • Dále zvažte, zda je vytvoření samotné členské sekce ve vašich dovednostech. Popřípadě si vyberte vhodného partnera/specialistu na trhu. Pokud se do tvorby pustíte sami, dobře nastudujte, co propojení, která vytvoříte mohou způsobit. Ověřujte si návody napříč webem, protože ne každá uveřejněná rada je funkční. Metoda pokus-omyl je pro váš web v řadě případů risk, který může v mžiku shodit váš web.
  • Připravte si rozcestník všech svých kurzů = úvodní stranu, kam se lidé dostanou poté, co budou vpuštěni do vaší členské sekce. Pak je potřeba si připravit rozcestník samotného kurzu a jeho strukturu. U řady řešení můžete využít funkci postupného vpouštění lidí do modulů nebo stránek, které si vytvoříte.
  • Zda budete rovnou prodávat přes Simpleshop, FAPI nebo jiný nástroj, jste se už také rozhodli.

Malý tip z praxe: Předtím než vytvoříte produkt do prodejního formuláře, ujasněte si, zda chcete prodávat službu s členskou sekcí, opakované členství, či členství s možností prodloužení. Nezapomeňte na konzultaci s vaší účetní, abyste věděli, jak na DPH v zahraničí, pokud tam směřujte.

  • Nakonec je tu i výběr platební brány. Nikdy nespěchejte s tím, že platební bránu vybíráte jako první. Dostanete se k ní až v průběhu, protože není tím nejdůležitějším, co na začátku budete hledat. Velké srovnání platebních bran na českém trhu najdete tady. Bohužel né vždy se u vybrané platební brány podaří získat schválení jejího nasazení pro váš typ podnikání. Některé klientky, kvůli druhu svého podnikání, nezískaly schválení, protože nezapadaly do zadaných parametrů poskytovatele. Platební bránou s nejjednodušší administrativou a nejrychlejším procesem schvalování je, dle mé zkušenosti desítek žádostí, právě Stripe.

V. VZHŮRU DO OBLAK NEBO RADĚJI OTESTUJTE A PAK HURÁ DO OSTRÉHO PROVOZU

  • Nezapomeňte na stránky Login, Správa profilu uživatele a Zapomenuté heslo. Jsou opravdu důležité. Stránku Login si můžete přizpůsobit do svého brandu.
  • Ověřte si, že máte kvalitního poskytovatele hostingu a že váš tarif je vhodný pro váš záměr.
  • Bude zcela běžné, že od části svých klientů budete slyšet věty typu: „Mně ty přístupové údaje nepřišly. Nic jsem nedostal. Nejde mi se přihlásit. Nejde mi změnit heslo. Nechce mě to v členské sekci nikam pustit. To video na stránce prostě nefunguje. Pokud máte ve svém mailingu maximálně nastavené ověření vaší domény, e-maily i subdomény, a je na vaší straně technicky vše v pořádku, pak je potřeba se obrnit trpělivostí, vysvětlovat a vysvětlovat.“. Děje se to totiž zcela běžně, ve většině případů lidé vše dostali, ale ve schránkách zavalených e-maily se těžko, a hlavně nerado hledá.
  • Nikdy neaktualizujte pluginy či verzi webu během kurzu nebo kampaně. Následky bývají nedozírné.
  • Připravujte si alespoň 50 % kurzu dopředu a pro zbylou polovinu alespoň kostru stránek, pokud jej chcete vytvářet v mezidobí na míru kurzistům. Kdo je připraven, zkrátka nebývá zaskočen. Kampaně otevírají řadu témat, na které občas ani technika nestačí. Je pak snazší jen upravovat své plány.

 

O AUTORCE ČLÁNKU

Jmenuji se Ing. Mgr. Andrea Honzová a jsem technická online specialistka pro malé a střední podnikatele. V online prostředí se pohybuji od roku 2017. Od té doby jsem koordinovala a spolutvořila přes 25 zejména dlouhodobých online kurzů. Navrhuji a nastavuji celé komplexy, ale i jednotlivé části pro online kurzy od webu, přes členskou sekci, e-mailing, sociální sítě, platební brány až po samotné prodejní řešení. Pokud se klienti pouští do větších věcí, vždy podotýkám, že je důležité jít krok za krokem, jinak se v tom utopí klient i dodavatelé služeb.  Když bych vám za sebe měla doporučit jediné řešení, které je univerzální, takové prostě není, nebo o něm upřímně nevím. Při práci s klienty se vše děje na míru každému z nich.

Pokud chcete navrhnout řešení pro vaši členskou sekci a realizovat ho, zkonzultovat si řešení, které zamýšlíte nebo nastavit vše potřebné, napište mi na honzova.andrea@gmail.com. Domluvíme se nezávazně na možnosti spolupráce, nebo si zarezervujte konzultaci tady.  Těším se na setkání. 

Pokud se vám článek líbil, budu také ráda, pokud se propojíme na Facebooku nebo 1x měsíčně prostřednictvím mého Oběžníku, který zasílám klientům do e-mailových schránek. Je plný novinek a zajímavostí z oblasti technického nastavení online podnikání. Tak si jej nenechte ujít tady.

 

Shares