Vyberte stránku

Říká vám něco termín content marketing? Napadlo vás, že už se jím vlastně zabýváte, aniž byste o tom věděli? Jak je to možné? Pokaždé, když se zamýšlíte nad tím, o čem psát, aby to bylo užitečné a zajímavé pro vaše čtenáře, klienty nebo návštěvníky webu… a zároveň to třeba podpořilo vaše aktivity a to, co děláte, věnujete se content marketingu. Pojďme se tedy podívat na to, o co přesně jde a jak s tím můžete pracovat vědomě, tedy pracovat s tím a uvědomovat si, že to děláte.

 

Content marketing udělá z vašeho obsahu královnu

 

Čím se zabývá content marketing? Contentem. A content je obsah. A jak víme, ostatně někde to napsal už v roce 1996 Bill Gates: Obsah je král. Pro účely tohohle článku to můžu klidně parafrázovat do podoby: Obsah je královna! A co potřebuje královna? Jen to nejlepší! Tak jí to pojďme dát.

 

Korunka

 

Práce s obsahem, která má smysl, přináší užitek vaší cílové skupině

 

Cílená a strategická práce s obsahem vašeho webu, blogu nebo jakéhokoli on-line projektu tedy může udělat z vašeho obsahu královnu. Přitom ale může obsah zůstat lidský, srozumitelný a především smysluplný. Nevytváříte obsah pro obsah, jenom aby na tom webu něco bylo. Obsahový marketing je proces, při kterém tvoříte a sdílíte kvalitní a cenný obsah pro svou cílovou skupinu. Dáváte lidem informace, které jsou pro ně užitečné. 

Takový obsah je pak natolik atraktivní, že dokáže přilákat více lidí a někdy je přiměje se i zapojit nebo udělat konkrétní kroky směrem k vám, protože vnímají, že u vás dostanou cenné informace. Sdílíte s nimi svoji práci, nějakou hodnotu, která je pro ně důležitá nebo zajímavá. A budujete tak s nimi vztah. Postupně. Krok za krokem. A tím, jak k vám získávají důvěru a vnímají, co od vás dostávají, stávají se přístupnější k tomu, aby v budoucnu využili vašich služeb, koupili vaše výrobky nebo jiné produkty, které prodáváte. Abych to shrnula, nejde tu o přímý prodej. Tahle forma marketingu je založená na tom, že si budujete vztah se svým publikem, tedy cílovou skupinou nebo cílovými skupinami.

 

Ke komu se těšíte na návštěvu? A jak to udělat, aby u vás bylo lidem příjemně?

 

Představte si svůj web jako kouzelné místo, kam budou lidé chodit rádi. Nejen proto, aby si něco koupili, ale prostě proto, že je jim tam hezky. Kde ale zároveň můžou najít informace o tom, co jim chcete prodat a co jim nabízíte, protože prostě budou milovat váš obsah a to, co do něj, tedy do nich investujete. 

Jen si sami vybavte, v jakých situacích vás někdo zaujme a kdy se naopak snažíte interakci s ním co nejdřív ukončit. Nebo ke komu chodíte rádi na návštěvu a u koho na návštěvě se zase cítíte příjemně, a proč to tak je… přesně takhle, jako svůj obývák nebo zasedačku můžete vnímat i svůj web. Podívat se na něj touhle perspektivou vám může otevřít obzory, jak s obsahem pracovat. Strategicky, ale přitom tak, aby vám tenhle termín nezněl cize a odtažitě, ale byl váš kamarád. Ale o strategiích až za chvilku, teď bych ještě tohle téma ráda přiblížila v jiné souvislosti. Třeba vám i to přinese jedno nové aha nebo upevnění v něčem, co jste sami tušili, nebo dokonce věděli.

 

 

I lidé, kteří nevyužijí vaše služby, o vás můžou mluvit a třeba vás doporučovat dál, když pro ně bude váš obsah zajímavý nebo užitečný

 

Kdysi jsem byla na přednášce o buddhistických principech v podnikání. Bylo to skvělé! Představa toho, že užitek z věcí, které děláte, by měli mít i lidé, kteří si od vás nikdy nic nekoupí… Ale budou tak o vás vědět! Budou vás znát. Něco z toho, co jste veřejně udělali nebo napsali, jim pomohlo. A tak, i když oni vaši klienti nejsou, budou o vás mluvit, budou vás možná i doporučovat. 

Nakonec se na vás třeba obrátí někdo z jejich známých nebo známých jejich známých. A z něj se ten váš klient stane. Už se možná nedozvíte, kde a jak se k vám dostal. Ale i tak, jen při té představě, je zřejmé, že i tohle prostě smysl má. 

A proto se starejte o obsah svého webu, jako by to byla zahrádka u vašeho domu, ve které máte nejrůznější stromy, keře, kytičky, ale i jiné plodiny. Jsou lidé, kteří budou kolem vašeho plotu chodit a říkat si, jak jsou ty květiny krásné a budou se těšit jen z pohledu na ně. Pak budou tací, kteří třeba využijí vašich služeb, a ti ochutnají i ta zralá jablíčka ze stromu, o který se s láskou staráte. A to všechno bude dělat radost a přinášet užitek a plody práce i vám. No není to krásná představa?

 

tonalita značky

 

A prodejní nabídky, ať jsou milou a lákavou součástí toho všeho, plody vaší práce, ale ne tím jediným, co tam je a co tam člověk, který se přijde podívat, najde. Myslete na to, jak by se na stránce líbilo vám, co vás by tam potěšilo, co byste tam chtěli najít, kdyby to byl web vaší oblíbené… a teď si tam doplňte jakoukoli profesi (marketérky, koučky, copywriterky nebo jiné odbornice).

Není to jediná cesta, ale je to cesta, která vám ušetří peníze za reklamu, pomocí které byste se jinak snažili lidi na svůj web dostat. Jednoduše proto, že takhle tam budou chodit rádi sami. 

 

K čemu je tedy dobrá strategie a jak vám může ulehčit práci?

 

Nejdřív je třeba si uvědomit jedno: Strategie není seznam úkolů, kterými si přiděláváte práci nad rámec toho, co už děláte. Strategie vám má pomáhat s tím, co už děláte tak, abyste to dělali s větší lehkostí, třeba i systematičtěji, a mohli si dávat dílčí cíle, sledovatelné nebo měřitelné, abyste měli přehled o výsledcích své práce. A v ideálním případě se z nich mohli radovat nebo i poučit. Dává to prostor ke změnám nebo i růstu na základě zkušenosti, která je uchopitelná. Ne chaosu, ve kterém se snadno můžete zahltit a ztratit.

Znám ženy, které mají spousty skvělých nápadů a témat, ale v přehršli toho, co je napadá, v těch svých vizích, se dovedou ztratit. Dělají hodně kroků, které nedokončují. Tříští tak svoji energii, plýtvají jí, a pak nemají dost sil na to některé věci dotáhnout do bodu, kdy se jim při realizaci začínají vracet zdroje a vložená energie… prostě nedojdou do bodu, kde na ně tohle všechno čeká. Padnou před cílem. Vyčerpané.

 

 

To, co mnohým z nich pomůže, je, když dají tomu, co dělají, jasnou strukturu. Najednou to všechno vypadá tak jednoduše, snadně. A přitom to neubírá prostor pro kreativitu a improvizaci. Jen na ni je víc prostoru… tedy když chtějí. Prostě a jasně, tvořit můžete i v jiném tvůrčím náboji než v tlaku z toho, že už byste měli něco zveřejnit nebo udělat. A ne, že bych to sama neznala.

 

Na svobodné volby a tvoření je třeba si udělat prostor. To nám umožní strategie a ohraničení, které je životodárné, ne omezující

 

Tohle je krok, ke kterému někdy prostě potřebujete pomoc někoho zvenčí, někoho, kdo má odstup, někoho, kdo se tímhle tématem profesně zabývá. Je to taky specializace. A kdo z nás má nadhled ve chvíli, kdy se to týká nás samotných nebo toho, co děláme? I já si nechávám poradit, a když potřebuju, hledám někoho, s kým můžu to či ono téma rozebrat.

Vnímám, že je to potřeba ještě něco dodat, a možná to i pro vás bude důležité uvědomění: SVOBODA NENÍ V CHAOSU, na svobodu a svobodné volby si spíš uděláte prostor, když máte nějaký řád, který vám uvolní ruce. Tedy nesvazuje vás, neomezuje, ale vyživuje. Dává vám HRANICE. A hranice jsou ŽIVOTODÁRNÉ, pokud jsou zdravě pojaté a nastavené. A pokud je možné je v případě potřeby upravit, když už vnímáte, že vás spíš omezují. A to platí i při vytváření a publikování obsahu. 

A právě k tomu pak slouží i publikační plán, třeba takový, jaký má Jana Svobodová tady v katalogu. Naplánujete si témata příspěvků a termíny, kdy je chcete zveřejnit. Když v tom najdete svůj rytmus a pravidelnost, usnadní vám to práci a zároveň to bude jasně čitelné a srozumitelné pro ty, kteří chtějí číst, co publikujete. Prostě vědí, že třeba každou středu najdou na webu nový příspěvek. Co že je to dneska za den?

 

Vaše vítězná strategie je ta, kterou spojíte se svou autenticitou

 

Při tom všem je důležitá ještě jedna věc: Netlačte se někam, kde vám není hezky. Vaše vlastní autenticita je vaše největší bohatství. Tak s ní pracujte, jedině tak si přitáhnete lidi, se kterými budete ladit a kteří vaši práci skutečně ocení.

Není to cesta pro každého, některé společnosti jsou například založené na jiných strategiích a pracují s brandy, tedy značkami, které vymysleli a posunuli do podoby, jakou chtějí, aby měli. Ale v případě podnikatelek ve službách mi dává největší smysl právě vlastní autenticita každé z vás. A já sama s ní také pracuju. Jinak mi to nejde, jinak to nejsem já.

 

 

Malé shrnutí aneb Co potřebujete vědět o content marketingu?

 

Jak jste si mohli všimnout, jsem mistryní rozvětvených úvodů. Má mysl takhle přirozeně větví a spojuje. A právě proto je i pro mě důležité umění některé věci jednoduše shrnout a zestručnit. Shrnula jsem tu pro vás podstatné informace, které prakticky souvisejí s obsahovým marketingem, abyste si mohli udělat konkrétnější představu.

 

1. Co je to content marketing?

Content marketing je formou on-line marketingu, která se zaměřuje na práci s obsahem tak, aby byl užitečný pro cílovou skupinu a pomáhal s ní budovat vztah. V on-line světě ho často najdete v podobě blogů, článků, videí, ale třeba i podcastů, e-mailů, nejrůznějších publikací ke stažení nebo i obsahu na sociálních sítích. Řekla bych, že rebelky jsou v tomhle poměrně ukázková skupina. Co myslíte vy?

 

2. V čem vám může content marketing pomoct?

Zajistí vám větší dosah s menšími náklady. Když vytváříte a zveřejňujete kvalitní obsah, postupně a dlouhodobě na tom pracujete, krok za krokem, v průběhu času se to všechno ještě víc zhodnotí. Obsah, který jste na svém webu zveřejnili, si můžou lidé najít dlouhou dobu poté a přečíst kdykoliv. A některé články zrají jako víno, že? 

Obsah, který publikujete na svém webu, je také zaindexován vyhledávači, takže se může objevovat ve výsledcích vyhledávání roky po zveřejnění. Pokud se vám ho podařilo napsat tak, aby v něm byly výrazy, které lidé hledají, nebo jste dokonce současně pracovali třeba i s klíčovými slovy, ale to už jsme u SEO. 

 

3. Content marketing vs. SEO

Jak může obsahový marketing souviset s optimalizací pro vyhledávače (SEO)? Jednoduše, SEM (Search Engine Marketing) bylo svého času trochu konkurenčním odvětvím content marketingu. Byli tací, kteří tvrdili, že smysl má se zaměřovat hlavně na SEO (Search Engine Optimization) kvůli výsledkům ve vyhledávání. Lidé se snažili dostat na první stránku ve vyhledávačích a investovali do toho nemalé prostředky. A někdy je moc nezajímalo ani to, jestli dávají ty texty nějaký větší smysl. Prostě se psalo, aby to bylo aspoň trochu k tématu, objevila se tam ta klíčová slova, ale nevím, kolik lidí mělo chuť něco takového číst.

Ovšem i vyhledávače postupem času upravují své algoritmy směrem k vyhledávání hodnotnějšího obsahu. A tak se ukázalo, že tyhle dvě disciplíny si nemusejí vůbec konkurovat, že nejužitečnějším řešením je prostě je spojit. Takže i v případě, že píšete úžasné články pro své čtenáře a klienty, můžete si u toho trochu hrát s klíčovými slovy. Třeba i ve spolupráci s odborníkem na tohle téma. Osobně se mi moc líbí práce Evy Váňové, která dovede i s vlastními články pracovat tak, že se objevují na prvních příčkách ve vyhledávačích (Google). Není to ovšem téma jen pro copywritery, ale i on-line markeťáky a SEO specialisty, kteří se právě těmi klíčovými slovy zabývají a dovedou poradit, se kterým má větší smysl pracovat právě v tom vašem konkrétním případě.

Mimochodem, znáte ten vtip o tom, kde nejlépe schovat mrtvolu? No přece na druhé stránce vyhledávání Googlu, protože tam se skoro nikdo dívat nebude.

 

4. Content marketing je cílená činnost

Tohle si dobře pamatujte, souvisí to i se strategií a publikačním plánem. Prostě a jednoduše, content marketing je cílená činnost, a abyste do toho cíle došli, měli byste mít jasno v tom, co tím cílem vlastně je a kde ho tak zhruba najít. Potřebujete vědět, kdo je vaše cílová skupina nebo kdo jsou vaše cílové skupiny, popsat si je, abyste věděli, jak s nimi komunikovat a jaké jsou jejich potřeby. Přeci jen puberťáka, co nejradši hraje počítačové hry, zajímá něco jiného než maminku na mateřské nebo pětapadesátiletou ženu, která se rozhodla od základů změnit svůj život. 

 

Co si tedy potřebujete ujasnit, než se do toho pustíte?

  • Co děláte? (téma vlastní identity a značky/brandu)
  • Pro koho chcete tvořit obsah? (téma cílové skupiny)
  • O čem chcete psát nebo i natáčet a proč? (cíle komunikace a strategie)
  • Jakým stylem chcete obsah tvořit a publikovat? (téma brandu, cílové skupiny i cílů komunikace)
  • Jaké konkrétní kroky chcete dělat a kdy? Kdy chcete publikovat obsah? Jak chcete web provázat se sociálními sítěmi nebo třeba e-mailingem? (strategie a publikační plán)

 

 

Závěrečné poselství: Dělejte to tak, aby to těšilo vás samotné a měli jste z toho radost

 

Pokud by vás zajímaly nějaké konkrétní kroky, a jak se k tomu všemu dobrat, ráda vám vaše dotazy zodpovím. Pokud byste se chtěli dál v tomhle směru vzdělávat, na témata content marketingu píšou i mnohé renomované agentury a odborníci, u kterých se můžete inspirovat. I já sama v rámci CopyAkademie.NET realizuju nejrůznější kurzy na témata, která souvisejí s tvořením obsahu pro on-line projekty, copywritingem nebo content marketingem. 

To, co je ale nejdůležitější, a co bych ráda, abyste si z tohohle textu odnesli, je: Tvořte obsah tak, aby vás to těšilo, abyste z toho měli i vy sami radost. Když se budete tlačit do něčeho, v čem vám není hezky, jen proto, že si myslíte, že se to tak třeba dělá nebo má dělat nebo že to funguje někomu jinému, většinou to zpravidla nedopadne dobře. Proto je nejdůležitější zůstat sví, autentičtí, najít si v tom všem takovou cestu, aby vás po ní těšilo jít.

 

Přeju vám krásné a klidné dny,

ať se vám hezky daří, ať už tvoříte cokoliv, ať to těší vás i ty, pro které to děláte,

Kristýna

Autorka: Kristýna Maková
Profil Kristýny Makové v Katalogu pro podnikatelky

Shares