Vyberte stránku

Víte, že až třetina vyhledávání na Google probíhá pomocí Google Image Search? Aby se váš obrázek zobrazil ve výsledcích vyhledávání, potřebuje SEO (Search Engine Optimization = optimalizace pro vyhledávače). Pak si vás zákazníci snadno najdou i bez placené reklamy.

Navíc nejde „jen“ o dobrou pozici při hledání v Google Image Search. Když máte dobrou pozici v obrázcích, fotografie se zobrazí také v běžném vyhledávání, a to napravo od výsledků vyhledávání nebo v malé řadě obrázků nad výsledky.

Součástí správného SEO jsou texty u obrázků

Jedná se o:

  • Název obrázku (jméno souboru) má být krátký, doporučují se 2 až 4 slova. Oddělte je pomlčkami (žádná podtržítka nebo speciální znaky). Proč? Na spoustě stránek je možné obrázek zvětšit. Takto zvětšený obrázek má svoji vlastní webovou adresu. A webové adresy by měly být pěkné (to už nejspíš víte z doby, kdy jste tvořila vlastní web).
  • Popis u obrázku viditelný na stránce. Obvykle přidává kontext nebo rozšiřuje významu pro návštěvníka webu. Je určený skutečným lidem, ale někdy může mít větší význam než samotné alty.
  • Alternativní text (zkráceně alt) byl původně určený pro nevidomé. Později jej ale začaly využívat vyhledávače, aby lépe porozuměly obsahu obrázků a mohly vyhledávajícím předkládat relevantní obsah. Měly by je tvořit věty, podobně jako byste slepému popisovaly obraz.

Jak už jsem zmínila výše, toto všechno se dá využít pro to, abyste byla lépe a snadněji vyhledatelná.

Co je dobré mít při popisování obrázků po ruce?  

  • Marketingový plán pro to, aby celé snažení směřovalo k určenému cíli.
  • Personu, tedy vašeho ideálního klienta, pro kterého tvoříte, aby v textech byla slova, která daný člověk při hledání použije.
  • Klíčová slova (ano, má se s nimi zacházet jako se šafránem), ale je dobré sem tam nějaké použít.
  • Copywritera, aby do toho omezeného prostoru vmáčkl co nejvíc smyslu.

Já jsem své texty na webu konzultovala s copywriterkou Evou Váňovou. Spolupráce s ní byla moc fajn, a tak jsem ji požádala o její pohled na texty k fotografiím, protože texty prakticky navazují na mou práci. Nejlepší čas, kdy řešit texty u obrázků je ten, kdy je na web vkládáte, tedy po focení. Zabere to o něco déle, ale z výsledků budete těžit, dokud obrázky nevyměníte.

Evo, jak přistupuješ k popisování obrázků na svém webu?

Držím se pravidla popisovat fotky tak, aby popis odpovídal skutečnosti, protože vyhledávač rozpozná, jestli je na fotce osoba nebo třeba nábytek. Na webu mám své portrétní fotky, proto do názvu souboru dávám své jméno a profesi.

Alternativní text může být delší (cca až 120 znaků) a zde přidávám klíčová slova, podle kterých chci být dohledatelná (a která uvádím i v textech na svém webu), a to ve formě stručných frází nebo krátkých vět. Tady se řídím dalším pravidlem – to nejdůležitější na začátek.“

TIP 1: Dejte si pozor na používání příliš velkých obrázků, které zpomalují načítání webu. Pomalé načítání maří vaše SEO snažení.

Proč při vkládání fotky na web pamatovat na dobrý copywriting?

„Na dobrý copywriting by se nemělo zapomínat nikdy (smích).  Pamatujte na to, že vyhledávače se chovají podobně jako lidé a hodnotí smysluplnost textů v celém kontextu webu. U alternativního textu si dáme záležet na zkracování a výběru správných slov. Z analýzy klíčových slov bychom měli vědět, jak lidé pojmenovávají, a tedy vyhledávají to, co nabízíme.“

TIP 2: Přidáváte text na obrázky? Text na obrázcích vyhledávače nedokážou přečíst. Pokud u obrázků přemýšlíte nad klíčovými slovy, je to zbytečné.

Proč potřebuješ fotky na webu dřív, než text?

„Texty na webu by měly ladit s obrázky (název souboru a alt text) a vzájemně se doplňovat. Pokud budou texty a obrázky mluvit stejnou řečí, úžasně to prospěje vašemu brandu a ve vyhledávačích dostanete body navíc. SEO je pouze chytrý způsob, jak využít příležitost být vidět ve vyhledávačích a přitáhnout pozornost potenciálních zákazníků.“

 

Zdroje:

https://support.google.com/webmasters/answer/114016?hl=en

https://www.foregroundweb.com/image-seo/

https://www.lifewire.com/writing-great-alt-text-3466185

 

Autorky:  Dana Ostrovská, Eva Váňová

Shares