Kdy je radno se zamyslet nad hranicemi?
- Někdo z vašich zákazníků se opakovaně nedostavil na objednanou konzultaci.
- Konzultace se často přesouvají.
- Prodali jste pár balíčků konzultací, a teď chce někdo vrátit peníze zpět.
Jak poladit své hranice?
Určitě nebudeme stavět zdi, pouštět psa nebo někoho zaklínat, či proměňovat v žábu.
Pohybujeme se v on-line prostoru.
Půjdeme na to přes, jak by řekli doktoři, režimová opatření a laskavé slovo.
Laskavé slovo má velkou moc. V on-line prostoru použijeme zejména laskavé psané slovo.
Ti milí lidé z on-line světa, vás znají jen letmo.
Netuší, jak to u vás chodí.
Neví, co byste nikdy neudělala a přes co, u vás nejede vlak.
Podělím se s vámi o pár osvědčených tipů na vymezení hranic.
Podklady jsem nasbírala zejména při konzultacích. Mnohdy u toho tekly slzy a často chyby stály mnoho peněz. Přispěla jsem i chybami vlastními, mohu tedy tvrdit, že článek není pustá teorie, ale životní praxe.
1. Vytyčte si časové bloky jen pro podnikání
Jistě si vzpomenete na film Krokodýl Dundee a hlášku „tady je Mikovo“.
Ano, vytyčte si pracovní hodiny.
Například časový blok 9-12, nebo možná někdy v podvečer, to je pochopitelně zcela na vás.
Blok „až nikdo z rodiny nebude nic potřebovat, tak si možná sednu k práci.
No, tento týden to zase nevyšlo“, je podnikatelsky nanic.
Vytvářejte si postupně pracovní časové bloky, tady je Mařenčino, Andulčino, … prostě vaše.
Sdělte to okolí a důsledně na nich trvejte. Osvědčilo se, odhlučnit se sluchátky. Vypadá to velmi pracovně.
Spolu s tím si stanovte konzultační hodiny.
Pokud milé dámy toužíte po spolupráci s manželem, či babičkou, nechť vaše požadavky na hlídání ratolestí začínají v celou hodinu a jsou PRAVIDELNÉ.
Nemáte-li zrovna zakázku, odejděte z domu a pracujte v kavárně nebo knihovně.
2. Sjednejte si rezervační formulář
Zásadní pozitivní vliv na mé hranice mělo zavedení objednávkového formuláře s jasným vymezením konzultačních časů.
Stanovila jsem si podle svého konzultační časy a ty následně zapsala do formuláře.
Má to svá pozitiva.
- Klient vidí objednávkové časy graficky.
- Odpadnou telefonáty typu: Kdy se vám to hodí? Dopoledne, odpoledne, ve středu ve čtvrtek, …A nemohlo by to být později? Já nemůžu, protože (babička, děti, manžel, kočka, pes …)
- Dokud jsem neměla objednávkový formulář, tak se hodně přesouvalo. Jak vysilující. Toto se prosím s objednávkovým formulářem neřeší, termín vyhovuje, ano -ne.
- Pravidelné konzultační časy se také lépe pamatují členům rodiny.
- Objednávkový systém zvolte jakýkoliv, co je vám sympatický. Mimochodem změna v této oblasti se dělá poměrně snadno.
- Rovnou si vyberte placený tarif. U neplacených vám bude vyskakovat reklama, a to opravdu nechcete.
- Nejste-li IO nebo plátce DPH, zvolte raději českou rezervační firmu. Je to administrativně jednodušší a neplatíte DPH.
3. Elegantně a laskavě se vyhněte konzultacím zdarma
Netvrdím, že každá konzultace musí být placená, ale je možné, že již přetekla vaše trpělivost a účet povážlivě hubne.
Konzultace nebudou zdarma, pokud půjdou přes prodejní stránku s cenou a obchodními podmínkami.
Možná se vám stalo, že jste někomu radili na FB, nebo v MSG a konzultace časově poněkud přerostla, a nebyly jasně ohraničené hranice, zda je to neplacená rada kamarádky nebo placená konzultace.
Doporučení:
- Objednávka konzultací musí být dobře dohledatelná.
- Klienty, zejména nové, posílejte přes rezervační formulář.
- Na prodejní (informační) stránce, jasně uveďte cenu.
- Na stránce mějte obchodní podmínky pro konzultace, ideálně velmi krátké.
Co by nemělo chybět v obchodních podmínkách pro konzultace:
- Jak konzultace proběhne technicky.
- Zda bude zápis nebo videozáznam z konzultace.
- Jak počítáte čas. Typicky, jak řešíte, když se konzultace protáhne.
- Co se stane, když se klient bez omluvy nedostaví na smluvenou schůzku?
- Je tam započítaná vaše příprava?
- Kdy lze konzultace přesunout.
- Prodáváte-li balíčky konzultací, jasně napište, kdy peníze vracíte.
Nenechte klienty, domýšlet si. Dělá to následně binec v životě vám i jim.
Pište o podmínkách jasně a přesně.
4. Laskavé slovo na stránce kontakt
Jasně sdělte, za jakých okolností odpovídáte zdarma, a jak dlouho může trvat, než přijde odpověď.
Moje dotazy prošly fázemi.
- Páni, někdo mi píše. Díkybohu za každý dotaz. Odpovídám obratem.
- Dotazů je více a jsou stále více obšírné. Nestíhám odpovídat ten den.
- Píšu články, jako odpovědi a odkazuji na ně.
- Odkazuji zejména na e-booky zdarma, později na placené e-booky.
- Dotazy nestíhám, zjišťuji, že mi utíká čas i peníze. Odkazuji na články, e-booky a placené konzultace.
Často se říká, chcete-li růst, prodávat víc a víc, musíte mít dobře vyladěný mindset, a být naladěni na úspěch.
To je jasné.
Růst je nutné s dobře nastavenými pravidly a laskavými hranicemi.
Řeším to velmi často na konzultacích i u svých VIP klientů, šířím ve FB skupinách.
Bez laskavých pravidel se vám může stát, že vás tyto výzvy potkají později a ve větším.
Už vás slyším, že na to nemáte nervy, že to delegujete. Možná. Delegovat můžete, když víte, co chcete.
Pravidla vám ušetří spoustu komunikace a v případě nás žen i slz. Porušit je sem tam pro radost klidně můžete. 🙂
Co se týče hranic v podnikání, jistě tušíte, že článek byl jen reklamní vzorek.
Leží vám vaše hranice na srdci? Objednejte se na konzultaci, nebo se těšte na stejnojmenný kurz.
Autorka: Marta Veselá