Vyberte stránku

Kdy je radno se zamyslet nad hranicemi?

  • Někdo z vašich zákazníků se opakovaně nedostavil na objednanou konzultaci.
  • Konzultace se často přesouvají.
  • Prodali jste pár balíčků konzultací, a teď chce někdo vrátit peníze zpět.

 

Jak poladit své hranice?

Určitě nebudeme stavět zdi, pouštět psa nebo někoho zaklínat, či proměňovat v žábu.

Pohybujeme se v on-line prostoru.

Půjdeme na to přes, jak by řekli doktoři, režimová opatření a laskavé slovo.

Laskavé slovo má velkou moc. V on-line prostoru použijeme zejména laskavé psané slovo.

Ti milí lidé z on-line světa, vás znají jen letmo.

Netuší, jak to u vás chodí.

Neví, co byste nikdy neudělala a přes co, u vás nejede vlak.

 

Podělím se s vámi o pár osvědčených tipů na vymezení hranic.

 

Podklady jsem nasbírala zejména při konzultacích. Mnohdy u toho tekly slzy a často chyby stály mnoho peněz. Přispěla jsem i chybami vlastními, mohu tedy tvrdit, že článek není pustá teorie, ale životní praxe.

 

1. Vytyčte si časové bloky jen pro podnikání

Jistě si vzpomenete na film Krokodýl Dundee a hlášku „tady je Mikovo“.

Ano, vytyčte si pracovní hodiny.

Například časový blok 9-12, nebo možná někdy v podvečer, to je pochopitelně zcela na vás.

Blok „až nikdo z rodiny nebude nic potřebovat, tak si možná sednu k práci.

No, tento týden to zase nevyšlo“, je podnikatelsky nanic.

 

Vytvářejte si postupně pracovní časové bloky, tady je Mařenčino, Andulčino, … prostě vaše.

Sdělte to okolí a důsledně na nich trvejte. Osvědčilo se, odhlučnit se sluchátky. Vypadá to velmi pracovně.

 

Spolu s tím si stanovte konzultační hodiny.

 

Pokud milé dámy toužíte po spolupráci s manželem, či babičkou, nechť vaše požadavky na hlídání ratolestí začínají v celou hodinu a jsou PRAVIDELNÉ.

Nemáte-li zrovna zakázku, odejděte z domu a pracujte v kavárně nebo knihovně.

 

2. Sjednejte si rezervační formulář

Zásadní pozitivní vliv na mé hranice mělo zavedení objednávkového formuláře s jasným vymezením konzultačních časů.

Stanovila jsem si podle svého konzultační časy a ty následně zapsala do formuláře.

Má to svá pozitiva.

  • Klient vidí objednávkové časy graficky.
  • Odpadnou telefonáty typu: Kdy se vám to hodí? Dopoledne, odpoledne, ve středu ve čtvrtek, …A nemohlo by to být později? Já nemůžu, protože (babička, děti, manžel, kočka, pes …)
  • Dokud jsem neměla objednávkový formulář, tak se hodně přesouvalo. Jak vysilující. Toto se prosím s objednávkovým formulářem neřeší, termín vyhovuje, ano -ne.
  • Pravidelné konzultační časy se také lépe pamatují členům rodiny.
  • Objednávkový systém zvolte jakýkoliv, co je vám sympatický. Mimochodem změna v této oblasti se dělá poměrně snadno.
  • Rovnou si vyberte placený tarif. U neplacených vám bude vyskakovat reklama, a to opravdu nechcete.
  • Nejste-li IO nebo plátce DPH, zvolte raději českou rezervační firmu. Je to administrativně jednodušší a neplatíte DPH.

 

3. Elegantně a laskavě se vyhněte konzultacím zdarma

Netvrdím, že každá konzultace musí být placená, ale je možné, že již přetekla vaše trpělivost a účet povážlivě hubne.

Konzultace nebudou zdarma, pokud půjdou přes prodejní stránku s cenou a obchodními podmínkami.

Možná se vám stalo, že jste někomu radili na FB, nebo v MSG a konzultace časově poněkud přerostla, a nebyly jasně ohraničené hranice, zda je to neplacená rada kamarádky nebo placená konzultace.

 

Doporučení:

  • Objednávka konzultací musí být dobře dohledatelná.
  • Klienty, zejména nové, posílejte přes rezervační formulář.
  • Na prodejní (informační) stránce, jasně uveďte cenu.
  • Na stránce mějte obchodní podmínky pro konzultace, ideálně velmi krátké.

 

Co by nemělo chybět v obchodních podmínkách pro konzultace:

  • Jak konzultace proběhne technicky.
  • Zda bude zápis nebo videozáznam z konzultace.
  • Jak počítáte čas. Typicky, jak řešíte, když se konzultace protáhne.
  • Co se stane, když se klient bez omluvy nedostaví na smluvenou schůzku?
  • Je tam započítaná vaše příprava?
  • Kdy lze konzultace přesunout.
  • Prodáváte-li balíčky konzultací, jasně napište, kdy peníze vracíte.

 

Nenechte klienty, domýšlet si. Dělá to následně binec v životě vám i jim. 

Pište o podmínkách jasně a přesně.

 

4. Laskavé slovo na stránce kontakt

Jasně sdělte, za jakých okolností odpovídáte zdarma, a jak dlouho může trvat, než přijde odpověď.

Moje dotazy prošly fázemi.

  • Páni, někdo mi píše. Díkybohu za každý dotaz. Odpovídám obratem.
  • Dotazů je více a jsou stále více obšírné. Nestíhám odpovídat ten den.
  • Píšu články, jako odpovědi a odkazuji na ně.
  • Odkazuji zejména na e-booky zdarma, později na placené e-booky.
  • Dotazy nestíhám, zjišťuji, že mi utíká čas i peníze. Odkazuji na články, e-booky a placené konzultace.

 

Často se říká, chcete-li růst, prodávat víc a víc, musíte mít dobře vyladěný mindset, a být naladěni na úspěch.

To je jasné.

Růst je nutné s dobře nastavenými pravidly a laskavými hranicemi.

Řeším to velmi často na konzultacích i u svých VIP klientů, šířím ve FB skupinách.

Bez laskavých pravidel se vám může stát, že vás tyto výzvy potkají později a ve větším.

Už vás slyším, že na to nemáte nervy, že to delegujete. Možná. Delegovat můžete, když víte, co chcete.

Pravidla vám ušetří spoustu komunikace a v případě nás žen i slz. Porušit je sem tam pro radost klidně můžete. 🙂

Co se týče hranic v podnikání, jistě tušíte, že článek byl jen reklamní vzorek.

Leží vám vaše hranice na srdci? Objednejte se na konzultaci, nebo se těšte na stejnojmenný kurz.

Autorka: Marta Veselá

Shares