Vyberte stránku

Recyklace obsahu je hodně zajímavé téma. Potřebujete si totiž nejdřív nastavit svůj mindset tak, aby vám dávala smysl. Obsah je totiž poklad, ne odpad. To, co jste jednou vytvořili, je poklad, na který můžete navázat, který můžete opětovně využít – ovšem pozor, nikoli nadužívat. Ani ve fyzické realitě se recyklace netýká jen „odpadu“ – znovu zpracovávat můžete třeba i zlato, když ho přetavíte v nový slitek nebo z něj vyrobíte jiný šperk. A i s tvůrčí energií, kterou do své práce vložíte, to je podobné jako s jinými energetickými zdroji.

V médiích občas slýcháme nebo čteme zprávy o stavu životního prostředí, o ekologii a o tom, jak se chovat „udržitelněji“. Napadlo vás ale někdy, že „ekologicky“ (tedy v souladu s přirozenými životními podmínkami) se můžete chovat i sami k sobě a ke své vlastní vynaložené energii? 

I vaše energetické zdroje jsou velmi důležité a jejich smysluplné využívání je nezbytným předpokladem pro udržitelné tvoření a publikování kvalitního obsahu, který vám přitáhne víc návštěvníků a zákazníků, aniž byste museli platit horentní sumy za reklamu nebo se zbytečně vyčerpávat a vysilovat.

 

Proč to znovu publikovat, když už to všichni viděli, slyšeli a četli?

Když přemýšlíte o recyklaci obsahu, možná vás brzdí i myšlenky na to, že se budete opakovat, že už to všichni vědí, znají, slyšeli, viděli nebo četli, že je začnete nudit a vaši čtenáři, diváci a fanoušci se začnou nudit, budou odpadat a utíkat pryč. Jenže recyklace není založená (jen) na princpiu „copy-paste“, byť se to tak někdy může zdát. Má mnoho podob a možností, které můžou obohatit nejen vás, ale i ty, pro které obsah tvoříte.

 

Omyly, které brání recyklovat obsah nebo tvořit to, co už dělá i někdo jiný

Omyl první,

ne všichni to ještě skutečně nečetli, neviděli nebo neslyšeli. Fandili byste si i v případě, že byste si mysleli, že váš příspěvek nebo článek měl takový dosah, že se ke všem vůbec dostal. A i kdyby, ne všichni, ke kterým se dostane, si ho přečtou nebo se na něj podívají, poslechnou si ho a podobně.

 

Omyl druhý,

možná vás už někdy napadlo, že na světě toho moc nového nevzniká. Spousta z toho, co nás „napadne“ přišla na mysl už i někomu jinému. Ať už našemu současníkovi, nebo někomu z generací před námi. Taky se občas nadchnu, jak úžasný jsem měla nápad, než mi dojde nebo objevím, že už to tvoří nebo vytvořil i někdo další. Jenže to neznamená, že to všichni znají. Neznamená to dokonce ani to, že to pro některé lidi nebude přijatelnější a příjemnější slyšet, číst nebo vidět právě od vás. Chtějí to od vás, ne od někoho jiného. 

Navíc, spousta lidí si přeci uvědomuje, že to, že něco neznají, neznamená, že to neexistuje, ale že se s tím prostě ještě nesetkali. Jak tvůrci, tak Ti, kteří jejich dílo a práci konzumují, obdivují nebo zaznamenali. 

Podělte se o to, jak to vypadá, když takovou věc tvoříte vy, stejně jako každý rukodělec, obuvník, dráteník nebo módní návrhář, který dělá totéž co ostatní, ale přitom to není totéž. Nekopírujte, ale tvořte! Dávejte tomu, co tvoříte, přidanou hodnotu, svoji vlastní jedinečnost založenou na vašich zkušenostech, znalostech, schopnostech, dovednostech, talentech, darech a životním příběhu. 

 

Recyklace je tvořivý proces, při kterém využíváte vlastní práci a dáváte jí přidanou hodnotu

Recyklace a upcyklace obsahu může být podobně tvořivá, jako když si ze starých bot uděláte květináče, rozeberete skříň a sestavíte z ní dvě lavičky nebo ze skleniček od jogurtů nebo od okurek vyrobíte krásné svícny. A může vám udělat taky velkou radost. Podpoří vás v tom totiž energie, kterou jste už jednou vynaložili, když jste tvořili původní obsah.

Pokud mě sledujete na sítích nebo znáte trošku moji práci, možná jste o tomhle už slyšeli, ráda to při různých příležitostech říkám, někdy i připomínám, protože je to nádherné: Při recyklaci nebo upcyklaci obsahu totiž zažíváte nádherný moment spolupráce. Sami se sebou. 

Je to, jako byste si pořídili báječného spolupracovníka, své já z doby, kdy jste tvořili nebo kupovali to, s čím teď máte možnost dál pracovat. Můžete tomu znovu vdechnout život nebo to zachovat, i když trochu změníte způsob, jakým to chcete využívat. A můžete sami sobě s radostí poděkovat za tu skvělou práci, kterou jste odvedli. A za možnost ji posunout ještě někam dál!

 

Jak můžete sami obsah recyklovat?

Jednoduše. Jen vymyslet, jak všechno propojovat, upravit a nebo udělat něco nového s podporou toho, co už existuje. 

To, co jste už jednou vytvořili pak můžete 

  • zaktualizovat, 
  • doplnit, 
  • sepsat z toho, co už jste publikovali, jednoduchý přehledový článek, který bude fungovat jako rozcestník. 

 

Můžete také 

  • to, co jste zveřejnili na webu, publikovat v různých obměnách na sociálních sítích, 
  • nebo naopak, co jste publikovali na sítích vložit na web tak, aby k tomu mělo přístup víc lidí a po delší dobu, než by tomu bylo tam. 

 

Pár poučení, které souvisejí s recyklací okrajově, ale jsou důležitá 

Využívat recyklaci obsahu směrem ze sociálních sítí na web má ještě jeden benefit: Co je na webu, nad tím máte větší kontrolu než na „cizím gruntě“, tedy na sociálních sítích, ať už je to Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn nebo i jiné. Důležité je si také uvědomit, že jakmile si za něco platíte (nejen v případě webu, ale třeba za uložení videí na Vimeo a podobně), máte větší práva, než jako uživatel, kterému může klidně provozovatel celý účet smazat bez náhrady. I proto je skvělé toho co nejvíc publikovat u sebe na stránkách nebo tam, kde máte větší kontrolu a přehled, jak se s tím nakládá, a dál to využívat, zvát lidi tam a dávat jim dostatečně najevo, že se mají chodit dívat tam, že právě tam najdou zajímavý obsah.

U vás na webu je to prostě vaše. A navíc, vám v tom můžou pomoct i vyhledávače, jakmile si obsah webu zaindexují, můžou tam pak vodit návštěvníky i oni. Samozřejmě to záleží na tom, jak kvalitně máte zpracované SEO, technickou stránku webu i obsah.

A ještě jedna věc, pamatujte, že ten svůj prostor byste měli zabezpečit a zálohovat, aby byl obsah i návštěvníci v bezpečí. A vy taky, spolu se svojí prezentací a obživou, samozřejmě! 

 

Zaujalo vás tohle téma a chtěli byste taky začít recyklovat? Můžu vám poradit

Pokud by vás o tomhle tématu zajímalo víc,

další informace o recyklaci obsahu a praktické úkoly najdete i v on-line programu Těší mě, jsem váš obsah, nebo to můžeme probrat osobně při konzultacích recyklace a upcyklace obsahu, které jsou zaměřené přímo na takovou práci s vaším unikátním obsahem! Další tipy najdete také ve Facebookové skupině o obsahu.

 

A ještě taková perlička na závěr:

 Při tvoření tohoto příspěvku jsem také využila principů recyklace obsahu. Myšlenky a formulace v některých jeho částech už jsem v minulosti použila. Díky menším či větším úpravám jsem část obsahu mohla opětovně využít a zužitkovat. A přitom ve formě, která nevadí algoritmům vyhledávačů – vytvořila jsem totiž nový unikátní obsah.

 

Autorka: Kristýna Maková

Shares