Vyberte stránku

Je skvělé, že jste se rozhodly pustit do podnikání. Anebo tou rozhodovací fází právě procházíte. Být podnikatelkou je úžasné. Ale také hodně náročné, nejvíce právě v prvním roce podnikání. Ze všech stran se na vás budou valit rady, co v podnikání dělat, co musíte mít, jak se prezentovat, jaké online programy musíte koupit. Se 100% jistotou můžu říct, že toho do začátku potřebujete ve skutečnosti hodně málo. Ale určitě potřebujete umět rozlišit, zda je daná rada pro vás vhodná. Konkrétně pro váš typ podnikání, osobnost a k vaší podnikatelské fázi.

A také, kdo a proč vám tyto rady poskytuje. Takže – od koho a s jakou motivací je napsán zrovna tento článek? Já jsem JanaS. – mou prací je marketing a byznys strategie pro podnikatelky ve službách a online podnikatelky. Sama podnikám sedmým rokem. V posledních letech již hodně úspěšně. Jsem zakladatelkou tohoto katalogu a FB skupiny pro podnikatelky ve službách. Mou motivací k napsání článku je, že chci, abyste podnikatelsky přežily první rok podnikání a staly se ve svém byznysu opravdu úspěšnými. Protože potom se můžete stát mými platícími klientkami. A také členkami mnou podporované komunity. V této fázi vám nic neprodávám. Prostě jenom chci, abyste zvládly první rok v byznysu.

Další rady jsou od zkušených podnikatelek z naší komunity. Takových, které podnikají již několik let a ve své práci jsou úspěšné.

 

Co začínajícím podnikatelkám radí JanaS.?

 

1) Nenechte se tím spláchnout! Během prvního roku projdete obrovskou transformací. Za rok nejspíše budete úplně jinak vnímat samu sebe, svého ideální klienta, strukturu svého podnikání, svůj brand, svou cenu. Budete mít úplně jiné možnosti, než máte teď. Zřejmě více peněz, více znalostí, více kontaktů. Zcela jistě mnohem více zkušeností. V prvním roce si připomínejte, že jste v procesu. Správné řešení v této fázi je volit PROVIZORNÍ ŘEŠENÍ s vědomím, že až se ve vašem podnikání vše usadí, předěláte to.

2) Začněte samu sebe co nejdříve vnímat opravdu jako podnikatelku a odbornici na svůj byznys.

3) Soustřeďte se pouze na jedinou sociální síť. Pokud to bude FB, tak na osobní profil, na něm si pečlivě vyplňte všechny informace. Nezakládejte svou vlastní skupiny ani FB stránku. Přidejte se do skupiny, kde je vaše ideální klientela. Buďte tam aktivním členem, snažte se pochopit vaši cílovku.

4) Ideální je práce 1:1, kdy si pilujete svou službu, učíte se chápat klienta a jeho skutečné potřeby. Pokud si nebudete jisté, kdo je váš ideální klient a co opravdu řeší (zjistíte až praxí), nepomýšlejte na tvorbu online programů.

5) Web v této fázi potřebujete jen velice jednoduchý, nebo žádný. Myslete na to, že web budete brzy předělávat. Já osobně doporučuji buď prodávat svou práci rovnou ze sociálních sítí odkazem na SimpleShop (prodejní formuláře). Pokud máte pocit, že nutně potřebujete web, užijte Webnode (jednoduché řešení zdarma, jako podnikatelská vizitka stačí). Později přejděte na WordPress, stránky si buď nechte udělat od specialistek, nebo se to naučte podle návodů. V naší skupině se ohledně prvního webu rozhořela velmi emotivní detaba i mezi samotnými webařkami, níže uvedu i jejich názory. Budete-li volit Webnode, webařka Mária Erbenová důrazně doporučuje, abyste si pořídily vlastní doménu – 100% souhlasím).

6) Získávejte podnikatelské zkušenosti, pilujte svou službu, sbírejte reference.

7) Nemusíte všechno vědět ani vymyslet hned na začátku. Nové podněty a inspirace budou stále přicházet. Zbytečně se nestresujte.

8) Investujte do kvalitních fotografií. Budete je potřebovat na web (provizorní i finální), pro prezentaci na sociálních sítích. Potřebujete kvalitní profilovou fotku. Pěkné fotky udělá kde kdo, vy si potřebujete najmout specialistku na brandovou nebo webovou fotografii (jinak reálně hrozí, že sice dostanete fotky, ale pro web budou nepoužitelné).

9) Přidejte se do podnikatelské skupiny. Ze začátku jenom pozorujte, nemusíte se zapojovat. Myslete na to, že řada těch hodně viditelných členek skupiny podniká třeba 15 let. A začátky jejich podnikání většinou byly docela průšvih. Časem, schopnostmi a systematickou prací se dostaly do fáze, kde jsou teď. Nebylo to hned a nebylo to zadarmo.

 

Co začínajícím podnikatelkám radí jejich zkušené kolegyně?

 

1) V jednoduchosti a efektivitě je síla. – Lucie Galle, koučka

2) Zapojujte se do diskuzí v jiných skupinách. V online světě vás nikdo neuvidí, dokud se neukážete. – Kateřina Polreichová

3) Jako začínající podnikatelka jsem fakt potřebovala řešit mindset – překlopit se do SEBEvnímání jako podnikatelky. – Lenka A. Němcová, vidante-terapeutka

4) Pracovat na seberozvoji – řešit mindset, bloky (taky ty finanční). – Monika Boušková, správa webu a e-mailingu

5) Určitě nepotřebujete dokonalý web, barvy, hned velké on-line produkty a trávit u toho hromadu času. Vše postupně a jednoduše . – Petra Rybková, komunikace pro sebe-vědomé značky

6) Mluvte o sobě jako o podnikatelce, prezentovat se takhle všude, kudy chodím, mezi přáteli, na akcích, mluvit o to m, co dělám. Web úplně základní, jak píše Jana. Žádné loga, barvy brandu, profi look apod, to je až pak další level. – Kristina Škrabalová, koučka

7) Vyberte si jednu $oc. síť a tam to pořádně rozjedte, rozhodně ne všechny naráz, protože tady je opravdu méně více. A naprostý souhlas se zakládáním FB stránky a skupiny. Vykašlete se na to. Pokud nevíte, jak FB funguje jako celek, budete z toho nešťastní. Vystačíte si se skupinami, které už někdo založil a je tam vaše cilovka. Pozor na pravidla! Profil je základ. – Veronika Hronková

8) A ešte jedna dôležitá poznámka, všetko si kupujte na svoje meno/firmu, nikdy nie cez sprostredkovateľa. – Mária Erbenová

9) Ani logo a brand barvy zatím nepotřebujete. – Veronika Hronková

10) Založte si samostatný bankovní účet a snažte se všechny podnikatelské peníze prohánět přes něj. Ušetří to mraky práce vám i případné účetní.  – Lucie Krausová

11) Čím kratší budou texty, tím lépe, není to školní sloh. – Alžběta Vintrová, copywriterka

12) Rozhodně nejdříve netvořit kurz, který nemám komu prodat, ale nabídnout konzultace zdarma a začít konzultovat následně placeně. – Veronika Tomanová

13) Ujasněte si, co má být výsledkem vaším a výsledkem vašeho klienta. A slovo „posun“ je fakt málo. Pak popřemýšlejte, jak se to žije a podle toho volte efektivní kroky. – Alena El Bakr

14) Tak pro podnikatelské začátečnice je určitě důležité získat první klienty a a s tím související zkušenosti. To je základ pro nakopnutí a posunutí dál.  – Markéta Parýzková

15) Podepisuju! První web sice můžete mít krásný a dokonalý, ale vaše služby, ceny i cílovka jsou tak v mlze, že vám za dva roky může být úúúúplně k ničemu a naopak vás brzdit mylšenka typu „ale já do něj tolik investovala!“. – Bára Vlášková, webařka

16) Ukažte se na profilové fotce. – Dana Ostrovská, fotografka

 

Jak udělat první web?

 

Tak tohle je tedy otázka! Vzbuzuje velké emoce. Zkušené podnikatelky, markeťačky, byznys mentorky a webařky mají rozdílný názor. A každá má ten svůj podepřený vlastními argumenty.

Na čem se všechny shodly?

1) Web udělejte maximálně jednoduchý, budete jej brzy předělávat.

2) Web udělejte na vlastní doméně.
3) Všechno k webu pište na své vlastní jméno, zajistěte si všechny dokumenty.
4) Držte se jednoduché barevné škály, klidně použijte připravenou šablonu a jenom si ji vyplňte (důved je stejný – web zřejmě budete brzy předělávat).

5) Finální řešení by mělo být na WordPressu.

V čem se neshodly? Ve výběru řešení

Nakonec jsem ve skupině udělala anketu, výsledek je:

WordPress (udělat si sama) – 117 hlasů
Webnode (provizorní řešení) – 69 hlasů
WordPress (najmout si profesionálku) – 54 hlasů
NO web – využívat stránek aplikací – 40 hlasů

Zde vám vykopíruji některé z názorů, snad vám pomůžeme v tomto náročném rozhodování

 

Možná si tu někdo klade otázku, jak je možné, že se neshodnou ani webařky.

Na to mám celkem jednoduchou odpověď. Každá pracujeme dost pravděpodobně s jinou skupinou lidí, podnikatelek v jiné fázi (nejen podnikání, ale i podnikatelského myšlení), s jiným cílem. Podle toho stanovujeme potřeby a definujeme, jak je vyřešíme a jak jich dosáhneme.

Proto i pro tohle, je zcela zásadní KONTEXT. A to je to, co každá z nás nakonec individuálně porovnává a vám nabídne to pravé pro vás.

Bára Vlášková (webařka)

 

Živnost mám od r. 2016 (začala jsem při 1. MD/RD, teď jsem zase na RD). Reprezentativní web stále nemám, funguji primárně na osobní doporučení. Na to do listu ho už mám dlouho. Už nespočetně hodin jsem nad jeho tvorbou (na WordPressu) strávila a raději ho mám stále jen v režimu údržby. Je to už trapné, když se mě někdo na web zeptá. Myslím si, že je to znak určité profesionality. Některé klienty mi to určitě i odradí. Nemluvě o SEO atd. Snad někdy bude… Už jsem se za dobu podnikání tolikrát posunula, že si ho v první chvíli nechat udělat na zakázku, tak texty a vše kolem by už bylo několikrát předělávané… Takže souhlasím s Vašimi zkušenostmi.

Lucie Peričková (podnikatelka)

 

Jak jsem psala už v minulém vlákně, pokud má žena jen základní představu o svém podnikání a zatím se „to jen rýsuje“, web zatím nepotřebuje a doporučila bych, ať si otestuje svůj produkt jen na sociálních sítích.

Jakmile se ujistí v tom, že je o její službu zájem a její podnikání může být životaschopné, až pak bych doporučovala hledat řešení pro web. Byť jen webovou vizitku do úplného začátku, než si ujasní produkty/balíčky a celkovou nabídku . Wix a Webnode za mě nejsou spásou, stejně do toho žena dá energii a čas a musí vědět, co na web má dát, v jakém sledu atd..

Pokud žena nemá jasno „co na web dát“ a není ani technický typ, bude se trápit na každé šabloně a pak je lepší najít nějakého webaře, který pomůže nastavit základní vizitku na WordPressu a pomůže třeba i se základním obsahem.

Já mám třeba na WordPressu postavený pro začínající podnikatelky webový polotovar (fakt jednoduché řešení na hotovém webu, velmi snadno podle návodu vymění obrázky, upraví texty, přebarví do svých barev a může mít hotovo fakt i za pár hodin. Na vlastní doméně, bez závazků a „nájemného“ – 1x/rok platí jen doménu a hosting.

Může začít jednou stránkou a v budoucnu rozšiřovat vesele dál, což u Webnode, Wixu atd. už tak snadné není a stejně se tvoří jinde (a energie do prvního webu jde vniveč).

Setkávám se s tím často a je mi klientek fakt líto – nechaly na třeba na Wixu mraky času (a často v dopomoci VA, která to nedělala zadarmo) a pak zjistí, že jim je do budoucna takový web k ničemu a musí nanovo . Takže to je za mě hlavní důvod nesouhlasu s těmito platformami…

NO ALE – ať už padne výběr pro tvorbu webu na kterýkoliv systém – jen moc moc prosím a apeluji – KUPTE SI ASPOŇ SVOU VLASTNÍ DOMÉNU!!!

Takže, když už fakt člověk potřebuje hledat nejlevnější řešení z nejlevnějších – a já to chápu… pak FAKT DOPORUČUJI mít svou doménu, klidně jen se jménem v podobě www.alenkanovakova.cz …žádné ./webnode ani ./wix – to fakt pak v budoucnu budete začínat na úplné nule, a to nechcete…

Magda Malá Ottová (webařka)

 

Já začal s tvorbou na wedosu, protože to bylo rychlé a vypadalo to velmi dobře. Technicky jsem zkušená, i když nejsem žádný profík. Mnoho webarek mi ale doporučoval přejít na WordPress. A já se tím hrozně zasekla. Nejsem schopna vytvořit si kvalitně web a chci si ho tvořit sama. Nejaky rychlokurz jsem měla a přesto se cítím, že to nezvládám. Takže v tuto chvíli jsem tvorbu pozastavil a radši si doladíme stránky na wedosu. Kde jsem Teda byla nespokojená se servisem, ale tvorba byla rychlá a efektivní. Jasně, problém je, že to není klasický tvořené jako web, ale pouze webeditor. O to je to ale jednodušší. Aspoň pro mě, kdy si vše dělám sama.

Scarli Aisha Jelínková (podnikatelka)

 

Začít na WordPressu.

Na sama nebo s profíkem nemám jednoznačnou odpověď – záleží na tom, jestli máte nějaký cit pro design a jste alespoň trochu technicky zdatní. Viděla jsem krásné weby lidí, co si je dělali sami – a viděla jsem spoustu strašlivých webů (občas i od “profíků”).

Proč rovnou WordPress? Protože SEO. Pokud si to na WP jednou budete přetahovat samy, tak vás vůbec nenapadne řešit zachovávání URL a meta descriptions – a přijdete o pracně vybudovanou pozici ve vyhledávačích. Pokud se navíc rozjedete třeba při psaní blogových článků, tak si ten, kdo to bude přetahovat na nový systém, přenos opravdu užije (a vás to bude zbytečně stát spoustu peněz za hodiny práce navíc).

Web na wordpressu není výrazně složitější, než na webnode nebo wixu. Ale ušetří vám spoustu peněz a problémů do budoucna.

PS: pokud chcete jen 1-5 stránkovou vizitku, udělejte si ji, kde chcete. Tam je to skutečně v podstatě jedno.

Lucie Haberlová (byznys mentorka a webařka)

 

A potřebuje vůbec na začátku web? Já bych doporučila spíš aktivní FB profil, než se najde a než najde svoje klienty a potom rovnou jít do toho, že si web nechá udělat od webaře. Rozhodně nepodporuji dělat si web sama na WP, protože to zas tak easy není a viděla jsem dost děsivých webů zevnitř i zvenku, které si chtěly ženy udělat samy a doslova v tom zbytečně utopily desítky hodin. Pokud neosloví klienty na FB, tak klidně jinou síť (LinkedIn, IG, TikTok..)

Ája Kykal Csöszová

Byla jsem teď nekolika živých networkingových setkáních u nás na jihu a mezi začínajícími podnikatelkami se tam lámal názor Webnode/Wix a v jednom z 20ti případů jsem slyšela o Miowebu, bez ohledu na cenu, protože s ním žena měla zkušenost ze zaměstnání,a všechny ženy měly stejnou pachuť na jazyku – tlaku do WordPressu, což se shodly, že je nad jejich časové a v začátku i finanční možnosti. Nechat si to od někoho vytvořit.

Jinak kdyby to mělo být ideální – WordPress – Elementor nebo Divi a jednostránkový jednoduchý web. Ale k tomu se většinou dostanou ženy, které mají mezi svými kamarády/partnera v oboru a dají na doporučení nebo stráví moře času hledáním ideálního.

Jinak pro řadu začínajících podnikatelek jsou sociální sítě dobrým startem, znám i takové, které jedou přes linktr.ee, aby pokryli funkci webu, v tomhle případě rozcestníku k jejich kontaktům.

Andrea Honzová (technické nastavení a procesy)

Můj první web byl ve flashi, napsaný profíkem (psal se rok 2003 ). Pak jsem vyzkoušela pár dalších redakčních systémů a zakotvila u WordPressu. Klientům doporučuji WordPress a šablonu. Na ujasnění, co od webu chtějí, to podle mě poslouží stejně jako Webnode. A aspoň se pak nemusí učit s novým systémem (protože na tom WordPressu stejně časem skončí). Určitě bych si v začátcích nenechávala kódovat web na míru a moc bych se nepatlala ani v grafice a fontech. Prostě základní funkčnost.

Madla Čevelová (marketingová čarodějnice)

 

Jako webařka říkám nemít web na začátku – E-mailing a udělat si v e-mailové službě landing page. Klidně i LinkedIN a pokud je odvážná tak WordPress s nějakou základní předinstalovanou šablonou.

Anna Fink (webařka)

 

1) Webnode jsem zvládla sama a jedu na něm dodnes naprosto v poho, propojila jsem s Fapi a už napotřebuju nic víc ladit.

2) WordPress mám a koupenou Divi, ale s tou jsem si teda vůbec neporadila, ta je tak kreativní, že mi nedává žádný smysl a nepodařilo se mi s ní sama vytvořit nic a co mám hotové se mi ve WP nepovedlo rozsvítit + extra náklady na hosting. = musím si najmout webařku na druhý web, který plánuju

Kateřina Černá (koučka)

Chcete se toho dozvědět mnohem více? Hledáte podporu pro svůj byznys?

 

Přidejte se do naší podnikatelské FB komunity. Začaly jsem fungovat již v listopadu 2018. Skvělá energie, podpora, motivace.

 

Shares