Tedy myslím těm, které jsou ve fázi „vážně přemýšlím, že podnikat začnu“ a „živnosťák mám méně než jeden rok“.
Zvykněte si samostatně myslet
Veškeré informace, které k vám přiletí, si musíte umět samostatně přebrat. Nikdy není nic použitelné 100% pro všechny, vždy existují výjimky. Týká se to i tohoto textu. Než cokoli vezmete za dané a pokusíte se to aplikovat, prolustrujte to sérií otázek:
- Jak je tento zdroj informací starý? V onlinu jsou dva roky strašně moc, před pěti lety pravěk. Vždy se dívejte, kdy byl daný text publikován.
- Hodí se tato informace pro začátečníky? Tohle sebralo strašně moc času i mně. Na volnou nohu jsem přešla před šesti lety, takže jsem hltala veškeré texty týkající se marketingu – SEO, Google Ads, reklama na FB, komunikace s klientem, organizace práce. Problém byl, že to psali většinou profíci z daných oborů, se zkušenostmi z agentur. Jejich klienti byly velké firmy disponující statisícovými rozpočty na marketing. Pro začínající podnikatelku prakticky nepoužitelné.
- Hodí se to zrovna pro mě? Tedy konkrétně pro můj typ osobnosti, obor podnikání, přístup k práci, schopnostem, zkušenostem.
Držte se při zemi
Ano, jsem si vědoma, že tady obvykle házíme statisícovými příjmy z prodeje digi produktů. Prodáváme mastermindy za sto tisíc, koučování za vyšší desítky tisíc. Je to lákavé, že? Takže zpět do reality. Než začnete napodobovat byznys model jakékoli úspěšné podnikatelky, kriticky se nad tím zamyslete.
- Jak dlouho ona žena podniká?
- Co dělala před začátkem podnikání?
- Kolik času a peněz do svého byznysu v uplynulých letech investovala?
- Od koho se učí?
- Jaké měla zázemí pro rozjezd podnikání?
Nejspíš zjistíte, že už podniká řadu let, oboru se věnovala deset let předtím coby zaměstnanec, má vystudovaný obor související s jejím podnikáním, rodiče nebo muž podnikají, babičky žijí ve stejném městě a aktivně hlídají, rozumí anglicky, takže se učí ze zahraničí… Alespoň část z toho.
A pak jsou tam další věci, které podpořily její růst, ale vy nemáte možnost je zjistit. S kým se přátelí. S kým chodila na vysoký. Že zdědila byt a část z toho investovala do svého byznysu. Že její muž se aktivně podílí na jejím byznysu, byť není nikde vidět.
Znamená to, že musíte jít její cestou, abyste dosáhla stejných výsledků? Ne. Upřímně věřím, že v dnešní době se dá úspěchu dosáhnout snadněji a rychleji. Protože už jsou prošlapané cestičky. Už vidíte, že je možné prodat online program za sto tisíc. Konzultaci za deset. Pětidenní prográmek za tisícovku. Ale není možné tu startovací část přeskočit.
Vybodněte se na tvorbu digi produktů
Vážně a upřímně si myslím, že je dobré něco opravdu umět a mít zkušenosti s prací pro klienty, než se rozhodnete začít vytvářet digi produkty. Nejdříve se naučte řemeslo, poznejte sebe samu, ujasněte si, kdo je vaše cílovka a skutečně pochopte její potřeby. A teprve na základě toho dělejte magnet na kontakty a vytvářejte celý automatizovaný systém. Ano, jsou výjimky. Čest jim. Je jich fakt málo. Obvyklý scénář u začínající podnikatelky, která se vrhne na tvorbu digi produktů:
- Investovala jsem všechny peníze do tvorby webu a vytvoření systému na prodej digi produktů. Nejdřív jsem se to snažila všechno zvládnout sama, ale bralo mi to šíleně moc času a nebylo to dobře. Nakonec jsem delegovala. Bylo to dobré rozhodnutí, sama bych to nezvládla. Překvapilo mě, co všechno se muselo udělat a kolik to stálo.
- Půl roku jsem po nocích při rodičovské vytvářela svůj online program. Bylo to strašně těžké, jsem totálně vyčerpaná, úspory pryč, doma krize. Muž mě nepodporuje (upřímně – ani se mu nedivím).
- Oznámila jsem prodej. Na svém profilu, své mailové databázi (300 kontaktů), svým známým.
- Prodala jsem tři. Jeden si koupila sestřenice, druhý nejlepší kamarádka, třetí někdo cizí.
Pečlivě si vybírejte, do čeho investujete
Musím přiznat, že tady mi opravdu občas hlava nebere, co se děje. Podívejte, já chápu vaše nadšení. Chápu, že je těžké se v těch všech nabídkách vyznat. Ale prosím, než coby začínající podnikatelka investujete několik tisíc dolarů do nějakého programu, představte si:
1) Tu hromadu peněz před sebou. Pokud je to jenom trošičku možné, někde si je půjčte a opravdu si je před sebe položte na stůl. A položte si otázku: „kolik čeho budu muset prodat, aby se mi tato částka vrátila zpátky?“ Upozorňuji, že ty peníze na stole jsou „čisté“ – tedy to, co vám zůstane po zaplacení všech nákladů, daní, pojištění, výplaty. Pokud nevíte, kolik vám z prodeje vaší práce ve finále zbývá, nekupujte daný program. Nejste na té úrovni, abyste to dokázala využít.
2) Dobu, kterou vám účast v programu zabere. U kvalitních programů je to hodně času. Co by se stalo, kdybyste stejný čas věnovala práci pro klienty? Jakou hodnotu by takto získaná zkušenost pro vás měla?
Najděte si nějaký menší levnější program určený konkrétně začátečnicím v podnikání. Bude to pro vás mnohem přínosnější.
Uvědomte si, že podnikání je služba klientům
Úplně v každém kroku svého podnikání a marketingu myslete na své klienty. Tu práci děláte pro ně. V opačném případě vytvoříte službu, kterou nikdo nechce. Budete prodávat pomocí marketingu, který nikoho nezaujme.
Naučte se pracovat s cenou
Ano, jsem si vědoma, že součástí mé práce je povzbuzování podnikatelek, aby zvedaly cenu a nepracovaly za almužnu, která jim sotva pokryje nájem, povinné odvody a účetní. Zdražování je dobře.
Při své práci vycházím z toho, že už opravdu umíte to, co děláte. A že máte v pořádku svůj byznys (tedy komunikaci s klientem, texty, videa, objednávku, zpracování zakázky, že umíte řešit základní byznysové situace). Tady opravdu zásadně rozlišuji:
- Začínající podnikatelka, která sice podnikat začíná, ale je profík ve svém oboru. V tom případě se musí jenom naučit byznys věci a velmi rychle se může dostat na vysoké ceny (tady je na místě investice do marketingové konzultace, byznys koučink či kvalitní mentoringový program).
- Začínající podnikatelka, která se daný obor teprve učí – tak tady doporučuji být maximálně opatrná a pokorná, cenu nechat dole a jasně upozorňovat, že v oboru začínáte. Je jedno, jestli jste začínající koučka, VA nebo účetní. Samozřejmě můžete mít profi web, dokonalé fotky, napsat super textíky a nasadit vysokou cenu. Při troše šikovnosti to prodáte. Problém je, že to nejspíš koupí také začínající podnikatelky, které nepoznají, že jste začátečník. A že jim svými nedostatečnými zkušenostmi můžete skutečně vážně uškodit. Buďte fér, pokud jste začátečník, držte ceny dole, komunikujte své začátky, sbírejte zkušenosti a reference. Váš čas ještě přijde.
Keep it simple
Všechno v podnikání. Web, nabídku služeb, texty. Soustřeďte se na to základní, nelítejte po všech sociálních sítích. Berte to takhle – úplně všechno, co teď uděláte, je s největší pravděpodobností plné chyb, amatérské a špatně. To si neberte nijak osobně. V prvním roce nemá smysl investovat do dokonalého webu, brandu, grafiky, loga, vymýšlení dlouhodobých kvalitních strategií. Prostě dělejte všechno brutálně jednoduše, budete to předělávat.
Pro první rok je klidně správné řešení – Webnode s adresou a jasnou nabídkou + opravdu kvalitně udělaný profil na FB + kvalitní profilová fotka (nic brandového ani originálního, prostě fotka obličeje).
Neztrácejte čas mazlením webu, který nikdo neuvidí.
Dobře si rozmyslete, od koho si necháte radit a pomáhat
Ano, často se nabízejí začátečníkům koučky, mentorky, specialisté. Problém je, že v absolutním začátku podnikání nejste schopny vyhodnotit, co má a co nemá smysl. Budete mít tendenci se finančně vycinkat (v mnoha případech bohužel i zadlužit) a v každém případě brutálně časově přetížit (neznám nepřetíženou začínající podnikatelku).
Doporučuji, abyste si našla jednu úspěšnou ženu ze svého oboru, která tomu opravdu rozumí, a od té si nechala radit. I co se týče investic do byznysu a vzdělávání.
Já osobně považuji za více než férové, pokud zkušenější podnikatelky u svých prodejek naprosto zřetelně napíšou, pro jakou úroveň podnikání je jejich služba vhodná. Kdy to dává smysl. Mé konzultace jsou pro začátečníky nevhodné. Já to zvládnu, ale chytřejší krok je vzít si můj online program pro začátečníky za zlomek ceny.
Money mindset a traumata
Oblíbené a v naší komunitě velmi frekventované téma. Podívejte – je jasné, že máte problémy s money mindsetem a nezpracovaná traumata, která vám brání v tom, abyste si skutečně vydělávala velké peníze.
Jenomže kromě toho máte celou řadu dalších problémů, které jsou v prvním roce akutnější. Pokud neumíte řemeslo, jste začátečník a prakticky není možné se u vás objednat, soustřeďte se na něco jiného. Slibuji, že k léčení různých traumátek a traumat se zcela určitě dostanete v dalších letech.
Pokorně
Ideální klient, zóna génia, smysl života, naplnění, přinést změnu společnosti… tohle asi nechcete slyšet, ale k těmto tématům se budete muset dopracovat. Zasloužit si to. Je více než pravděpodobné, že v začátku podnikání budete muset prostě brát všechnu práci, která k vám přijde.
Učit se, zlepšovat, sbírat zkušenosti. Pracovat sama na sobě.
Podnikání není sprint, ale celoživotní cesta.
Otevřeně komunikujte s partnerem
První dva až tři roky podnikání obvykle vypadají tak, že makáte, učíte se, investujete a vyděláte pár tisíc. Pokud chcete začít podnikat, je více než fér s partnerem otevřeně komunikovat tento scénář. Nenechat ho věřit, že budete plnohodnotně přispívat do rodinného rozpočtu ode dne vystavení živnostňáku.
Autorka: Jana Svobodová, markeťačka a zakladatelka tohoto katalogu