Vyberte stránku

V práci vás chválili, při vašem odchodu skoro plakali a jste na slovo vzatá odbornice. Přešla jste do vlastního podnikání.

Kde jsou tedy klienti, kteří vás sami oslovují a oceňují vaše znalosti a zkušenosti v akci? Kde jsou objednávky? Kde je to dobrodružství, svoboda a z nuly vydělaný milion?

Pravděpodobně o vás vaši klienti ani netuší nebo nerozumí tomu, co děláte. Nebo oboje.

Ptáte se, jak je to možné? Vždyť jste si čtyři měsíce tvořila web! Nebude to pro vás (v teoretické rovině) překvapením, ale postavit fungující business je i po skvělých zkušenostech ze zaměstnání dlouhodobá záležitost a vyžaduje úplně odlišné osobní nastavení.

 

Ze spolujezdce řidičkou vlastního businessu

 

Pokud pociťujete nejistotu a pochybnosti ohledně budoucnosti svého podnikání, neházejte flintu do žita.

Možná jste si při přechodu ze zaměstnání do podnikání neuvědomila, že vstupujete do úplně jiné hry. Hry, která má zatraceně jiná pravidla.

Řídíte auto? Tak jste si právě přesedla ze sedadla pro spolujezdce, přímo k řízení. Určujete kam se jede, jakým autem, kterou cestou, jak rychle, kdo bude v autě sedět s vámi a jakou navigaci budete používat.

Pravděpodobně jste o takové povýšení ani nestála. Jen jste chtěla mít svobodu, pomáhat klientům ke šťastným zítřkům a dělat to, v čem jste dobrá…

První věc, kterou je nutné si uvědomit: Byla jste oceňovaný specialista a teď jste výkonná ředitelka se vším všudy.

 

Zaměstnanecké vs. podnikatelské nastavení mysli

 

Na co se zaměřit ve své hlavě, abyste tou změnou prošla úspěšně a postavila na nohy své udržitelné podnikání s předvídatelnými příjmy? Vyhněte se nejčastějším chybám, které pramení z úplně jiného způsobu přemýšlení!

Zásadní je váš vztah k těmto oblastem:

  • Práce
  • Čas
  • Peníze
  • Vaše osobnost

 

Níže uvádím dva krajní přístupy, jak lze na tyto oblasti nahlížet. Pravděpodobně jste někde mezi. Všimněte si, kde.

Blížíte se spíše k podnikatelce nebo se ještě držíte něčeho ze zaměstnaneckého nastavení?

Pojďme na to:

 

  • Co je vaše PRÁCE?

Vaše práce je postavit svůj business na nohy. Všechno, co tomu pomáhá je vaše práce.

Design produktů a služeb, cenotvorba, marketing, prodej, obchodní podmínky, realizace služeb klientům a vystavování faktur. Zjednodušování procesů, jasná vize, rozhodování o strategiích, vyhodnocování, jak se vašemu podnikání daří. To všechno je vaše práce.

Pohled zaměstnance: Jsem specialista. Dodávám skvěle svůj díl procesu. Víc po mně nechtějte. Jsem (například) z produktového oddělení, tak po mě nemůžete chtít, abych věděl, jak to prodat, dokonce ani jak zadat objednávku do systému a nedej bože, jak komunikovat s klientem. Mimochodem ty lidi z obchodu jsou stejně dost divný a nemám je rád.

Podnikatelka: Jsem CEO (výkonná ředitelka). Mám dlouhodobou vizi. Rozhoduji se pro krátkodobé strategie, jak této vize dosáhnout. Znám principy businessu (produkt – cena – trh) a deleguji specializované činnosti tak, jak to odpovídá vývojové fázi mého podnikání. Můj business je vyladěný organismus, který jsem postavila tak, aby se všechny části navzájem podporovaly a vytvářely společně nádherný a atraktivní obraz.

Jako zaměstnanec můžete poměrně úspěšně některé části procesů úplně ignorovat a záměrně si je držet od těla. Jako podnikatelka budete muset získat alespoň základní představu, jak tyto procesy fungují, abyste byla schopná úspěšně některé části delegovat.

Čím dříve je přestanete od sebe odstrkovat, tím lépe.

Konkrétní cíl: Postavte se ke své nové roli čelem. Narovnejte se, zhluboka se nadechněte a podívejte se na sebe do zrcadla s hrdostí a odhodláním. Jako žena umíte tvořit, pečovat, směřovat, vyhodnocovat i o(d)pouštět. Můžete si svůj byznys představit jako zahradu. Ani tu nevybudujete za pár dní. Její příprava i péče o ni má své zákonitosti a vyžaduje čas.

 

  • ČAS je vaše nejcennější komodita

Pohled zaměstnance: Mám předem definovaný čas na práci. Za něj jsem hodnocený. Můj zaměstnavatel vyhodnocuje mou efektivitu. Na výsledek a mou odměnu to má prakticky minimální dopad.

Podnikatelka: Jak poznám čas strávený efektivně? Tak, že přináší reálnou hodnotu mým klientům, mému businessu, nebo mně. Čas, který věnuji čemukoliv jinému, mě připravuje o růst, prosperitu a blahobyt. Pravidelně se dívám, čemu svůj čas věnuji a nebojím se opouštět aktivity, které přinášejí jen minimální hodnotu. Poznámka pod čarou, respektive nad čarou – čas na obnovu energie a kvalitní čas strávený činnostmi, které pro mě v životě mají největší hodnotu, je čas strávený efektivně.

Konkrétní cíl: Získejte přehled a kontrolu nad svým časem.

 

  • VY a PENÍZE

Pohled zaměstnance: Vím přesně, k jakému datu mi dorazí peníze na účet a zpravidla i kolik. Nepotřebuji plánovat dlouhodobě. Je příjemné mít „jistotu“. Peníze jsou příjemné, když je mohu utratit za něco hezkého nebo za dovolenou. Jinak je to spíš nutné zlo, o kterém se musím dohadovat při nástupu do nového zaměstnání. Věci rozděluji na ty, které si mohu a nemohu „dovolit“.

Podnikatelka: Peníze mohu vydělat bez ohledu na určité datum v kalendáři. Řídím a směřuji jejich množství i načasování. Sama určuji své limity. Peníze jsou energie, život a svoboda. Otevírají nové možnosti. Pomáhají mi být tou nejlepší verzí pro mou rodinu i mé klienty. Nejsou smyslem mého života, ale prostředkem k němu. Když chci investovat, najdu cestu, jak si na to vydělat.

Konkrétní cíl: Podívejte se do hloubky na svůj vztah k penězům a zbavte se všech nánosů nefunkčních přesvědčení. Trénujte svůj pozitivní přístup k penězům opakovaně. Každý posun ve vašem podnikání přinese na světlo nové úrovně zátěže z minulosti a je potřeba je znovu pročistit.

 

  • VY a VY (vaše osobnost)

Jaký pán, takový krám. Vaše podnikání bude vždy naplno odrážet, kdo jste. A to i přes jakékoliv vaše pokusy to skrývat. Neexistuje jeden prototyp podnikatelky. Tím se vůbec netrapte.

Cokoliv o sobě prostřednictvím svého podnikání zjistíte, berte jako důležitou informaci, která vám pomůže růst.

Je to klišé, ale nikdy se neochodí: „Nikdo není dokonalý“.

Zároveň každá nedokonalost je do určité míry jedinečná, roztomilá a bude vás odlišovat od ostatních. Záměrně říkám „do určité míry“. Což znamená, že čím lépe pochopíte své nedokonalosti, tím lépe budete umět tu míru určovat a řídit.

Jinak se bude chovat jako neřízená střela. A to je ta chvíle, kdy se mnoho podnikatelek nevědomě střílí do vlastní nohy a jejich podnikání vypadá jako série jednoho kroku vpřed a pěti zpět.

Veškerou práci, kterou uděláte sami se sebou nebo na sobě, děláte zároveň pro své podnikání.

 

Bez čeho jste se jako zaměstnanec v podstatě obešly a teď je to alfa-omega

 

Jste stále ještě otevřené budování svého podnikatelského nastavení mysli? Mám pro vás 3 tipy na oblasti, jejichž uvědomění a posilování vám ve vlastním businessu udělá velkou službu.

 

  • ODVAHA

Odvaha není něco, s čím se rodíte, svou odvahu můžete kultivovat a aktivně podporovat.

Vychází z příběhů, kterým věříte. Z příběhů o vás, vašem životě a míře vašeho vlivu na to, co se kolem vás děje.

K čemu vám odvaha v podnikání slouží prakticky? Například když testujete nové nápady, přijímáte NE, jako běžnou součást života, učíte se zdravě riskovat, nastavovat hranice, umět si říct o pomoc.

 

  • KOMUNIKACE

S klienty, s potenciálním klienty, s dodavateli, se spolupracovníky, s fanoušky, se svou fb skupinou… A to nejen s těmi, kterým dobře rozumíte, protože jste si podobní jako vejce vejci, ale i s těmi, kteří vám lezou na nervy, kdo vám připadá jako marťan a s kým byste na dovolenou určitě nejela.

V online světě je to ještě podstatnější – vaši komunikaci sledují i „neviditelní“ účastníci. Respektive ti, kteří už vědí o vás a sledují vaše působení v online světě, ale o kterých vy zatím nevíte. Vaši potenciální zákazníci. Ti na základě toho dělají na pozadí rozhodnutí pro vás (například objednání vašich služeb, navázání spolupráce…) nebo proti vám (negativní hodnocení, odrazování ostatních od nákupu od vás…). Nemusíte být paranoidní, stačí dobře komunikovat a mít namysli i toto.

 

  • EMOCE

Jsou emoce váš přítel, navigace, dobrý rádce?

Máte rozvinutou schopnost laskavé seberegulace?

Bez seberegulace se totiž těžko udrží konzistentnost a disciplína. (Fuj, chápu, o tom se moc na sociálních sítích nebásní. Přestože každý úspěšný člověk na tyto dvě ingredience nedá dopustit. Ale znáte to, není to úplně trhák do titulků.)

Jenže, když se vám každý záměr, rozhodnutí nebo plán zhroutí, protože do hry vstoupily vaše emoce (i ty, které nemají s podnikáním nic společného), jak chcete něco dlouhodobě vybudovat?

Bohužel ve škole se práce s emocemi neučí a naše dospělé vzory to v období, kdy jsme se to měli učit od nich my, často samy neuměly. Ale je tu i dobrá zpráva! Vědomá práce s emocemi je už dobře popsaná a zpracovaná disciplína. Najít si tedy zdroje a začít se učit už dnes není vůbec složité.

Konkrétní cíl: Poznat své hodnoty, své chování a neustále kultivovat svou akceschopnost, komunikaci a práci s emocemi. Vyhledávejte aktivně příležitosti dozvědět se kritickou zpětnou vazbu na své podnikání. Ptejte se i těch, kteří nekoupili, a kteří nejásají. (A už jsme zase u té odvahy).

Váš cíl ve vašem podnikání jsou totiž výsledky a spokojenost. Tak ať vás ani nenapadne je v dlouhodobém horizontu svému podnikání obětovat!

Ze zaměstnance sebevědomou podnikatelkou
 

Podnikejte vaší cestou, vaším tempem a v souladu s vašimi hodnotami

Často u svých klientů narážím na celou škálu přístupů k podnikání. Od extrémně zaměstnaneckého, kdy je pro ně stále obtížné přijmout za své podnikání plnou zodpovědnost (čemuž odpovídají i nekonzistentní výsledky), po extrémně obětující se ve prospěch svého businessu (které se časem projeví značnou nespokojeností a někdy i fyzickými neduhy na straně klientů).

Přitom podnikání je úžasné dobrodružství! Stále se vyvíjí a vy můžete s ním. Vaší cestou, vaším tempem a v souladu s vašimi hodnotami.

Jmenuji se Simona Šašková a jsem akreditovaná koučka (ACC) mezinárodní federace koučů (ICF), viceprezidentkou ICF ČR pro rozvoj a vzdělávání, dlouholetou mentorkou v programu Equilibrium, Femme Palette a Minerva21 a specialistkou na koučování s koňmi. Ano, čtete správně! S koňmi, kteří jsou člověku úžasnými průvodci při práci s jeho nastavením mysli.

Už od roku 2016 pomáhám motivovaným lidem, aby dosahovali skvělých výsledků a zároveň si udrželi zdravý odstup a nezničili se přitom. Čerpám ze své 12 let praxe ve velkých korporacích, kde jsem měla příležitost vést týmy během náročných projektů. Díky tomu se velmi dobře orientuji v oblasti byznysu, leadershipu a lidské psychologii. Moc dobře vím, kolik úspěch stojí a jak rychle dokáže člověk vyhořet, pokud zvolí nesprávnou strategii.

Pro 6 podnikatelek aktuálně otevírám Business laser koučink na celý rok – neomezené množství 15 minutových koučovacích setkání, kdykoliv je budete potřebovat. Klidně každý den.

Business laser coaching je geniální v tom, že neskončíte jen u „hezkých řečí”, ale podpořím vás v dělání malých akčních kroků, které se během roku zúročí ve vašem fungujícím podnikání.

Podnikání totiž roste na základě vašich akcí a ne slov.

Autorka: Simona Šašková

Shares