Pokud také patříte k těm, pro které už se stává přirozeností pracovat s obsahem zdarma, ale jakmile dojde na jeho monetizaci či prodej, začnete tápat a mnohdy nevíte, jak k tomu máte přistoupit, i když vás to nejspíš láká, pak čtěte dál. Najdete tu totiž inspiraci na to, jak prodávat obsah.
Proč „prodávat“ obsah?
Třeba proto, abyste dostávali za svoji práci odměnu, díky které se vám bude dál tvořit snáz. A nebudete muset pracovat jinde, abyste pak mohli ve volném čase tvořit to, co vás těší a přináší hodnotu, užitek či inspiraci čtenářům, divákům, prostě vašemu publiku. Který tvůrce obsahu má v současnosti mecenáše, že? Obsah nemusí být jen marketingovým nástrojem, tedy to, díky čemu prodáváme, ale i cílem, tedy tím, co můžeme prodávat.
Proč někteří lidé ještě neprodávají obsah, i když je to láká a dává jim to smysl?
Někdy to může být nedostatek zkušeností nebo přehledu o možnostech. A někdy je problém v mindsetu nebo blocích, které v sobě máme. Sdílet s někým svoje know-how a práci a přijímat za to peníze, finance nebo obecněji řečeno zdroje, je ovšem přirozená cesta. Sdílíte nebo předáváte něco, co je užitečné pro druhé, to neznamená, že „na nich vyděláváte“ nebo „že byste se měli stydět, protože něco takového byste přeci měli dělat zdarma“, ale že probíhá nějaká vzájemná výměna. I peníze jsou energie. Stejně tak informace nebo zkušenosti. Umožněte jim přirozeně proudit, kudy je třeba. Nestavte jim hráze, ale otevřete cesty, kterými můžou proudit až k vám.
Pro své podnikání tak můžete vytvořit další cestu, kterou k vám budou přicházet zdroje potřebné pro vaši další práci a rozvoj, což pak jistě ocení i klienti a ti, kteří vás sledují nebo čtou a fandí vám. Všichni ti, se kterými to budete sdílet a které budete zase dál obohacovat.
Sdílím tu s vámi pár praktických cest a možností, která znám nebo sama využívám. Pokud byste se tomuto tématu chtěli věnovat intenzivněji, zvu vás na webinář, který na toto téma pořádám.
Kdy sdílet obsah zdarma a kdy ho zpoplatnit?
Než se rozepíšu o tom, jak na placený obsah, ráda bych se chvíli věnovala i tomu, k čemu je obsah zdarma. I proto, aby byl jasně patrný rozdíl. I toto je totiž velmi důležité si uvědomit a pojmenovat.
V zásadě se dá říct, že práce s obsahem zdarma je, mimo jiné, investicí do budoucnosti vašeho podnikání, protože s jeho pomocí budujete minimálně tři důležité „pilíře“ své prezentace. Což ve výsledku také vede k prodeji. A prodej je alfou a omegou podnikání. A i proto si k němu řada podnikatelů hledá vlastní cestu a leckdy řeší i bloky nebo předsudky, které mají s tímto tématem spojené.
Jaké „pilíře“ mám na mysli?
Co vám práce s obsahem publikovaným zdarma může přinést?
Budujete vztahy s cílovou skupinou
Obsah může pomoct tvořit a rozvíjet vztahy s cílovou skupinou, s vašimi klienty a zákazníky, s vaším publikem. A i díky tomuto vztahu pro vás pak může být snazší udělat krok ke zpoplatnění určitého obsahu.
Ten můžete sdílet na svém webu, sociálních sítích, v e-mailech, ale i na portálech třetích stran. Nebo to ideálně všechno propojit a využít na více kanálech, v určitých obměnách (jak užitečná může být obsahová recyklace, že?!).
Budujete svou pozici experta
Díky obsahu sdílenému zdarma můžete také budovat svoji pozici experta nebo expertky na určité téma. Což opět může podpořit to, jaký vztah si k vám vytvoří publikum, pro které je určený váš obsah a také vaše produkty či služby.
Budujete databázi kontaktů či komunitu
Každý obsah zdarma nemusí být zcela zdarma, ale můžete za něj i „něco“ chtít. Tím něčím je často kontakt, e-mailová adresa, kterou vám dá člověk, který má o váš obsah „zdarma“ zájem a chce k němu získat přístup. A tak vymění svůj kontakt za vaše know-how nebo obsah, který sdílíte. A vy takového člověka můžete dál oslovovat se zajímavými informacemi nebo ho upozorňovat na to, že může využít nějaké vaší služby, že máte zajímavý produkt nebo pořádáte třeba kurz či webinář, který by pro něj mohl být užitečný.
Jednou z forem, díky které můžete být v kontaktu s lidmi, kterým je blízké vaše téma, je také komunita. To tu ovšem zmiňuju také jen okrajově. Protože toto téma by vydalo na samostatný článek, stejně tak jako budování databáze kontaktů nebo „magnety na kontakty“. Pokud vás zajímá, jak tato témata využít ve svém podnikání, můžeme to probrat při konzultaci.
Tím nejzásadnějším nemusí být cena, ale samotná platba
Dívali jste se v poslední době na nějaké zpravodajské nebo obecněji mediální portály, které nabízejí zpoplatněný obsah? Ať už v rámci nějakého členství nebo předplatného či prostě za „paywallem“? A zaujal vás obsah natolik, že byste si k němu přístup koupili?
Pokud jste se rozhodovali, zda to udělat, prošli jste nejspíš podobným procesem, jako vaši potenciální zákazníci. Ano, zákazníci. Placený obsah totiž udělá z vašich čtenářů a diváků vaše zákazníky.
Prodáváte totiž obsah.
A díky této zkušenosti si sami můžete klást otázky, které s monetizací obsahu pomůžou vám samotným:
- Co by mě motivovalo vstoupit? Koupit?
- Jak zásadní by pro mě byla cena?
- Díky čemu bych mohl(a) překonat fakt, co všechno mám zadávat, abych se k obsahu dostal(a)?
Při takovém nákupu už člověk totiž jen nekliká, nakupuje. A to už si leckdy rozmyslí, jestli mu to za to stojí, nebo ne. Jakými kroky tedy musí zákazník projít a co ho může zastavit či blokovat?
Registrace
Jakmile už je třeba někam zadávat své údaje, není to volně přístupné a zdarma (byť s inzercí, na kterou „musíme“ koukat), některé lidi to odradí od toho „jít“ dál. Ať už proto, že nechtějí nikam zadávat své údaje, nebo čistě proto, že je to obtěžuje a nechtějí se tím zabývat.
Platba
I když některá média nebo portály lákají předplatitele na symbolickou cenu, například 1 korunu – aby ze čtenářů a diváků udělali zákazníky – tento krok vnímám jako nejzásadnější a také ten, který lidi nejvíc zbrzdí. I kdyby byla cena nízká, už je třeba platit, což s sebou nese: zadávat platební údaje nebo realizovat kroky související s platbou. Pokud už mají lidé důvod nakoupit, může to být problém pro pro ty, kteří nemají důvěru v on-line platby a svoje údaje neradi zadávají kamkoli, a pak pro ty, kteří odejdou, pokud tento proces není jednoduchý a nebudí v nich důvěru. Myslete tedy i na to, jak vše co nejjednodušeji, funkčně a bezpečně nastavit.
Cena
Tu vnímám až jako poslední faktor, který dovede lidi od platby za obsah odvést, pokud překonali předchozí dva – nejsou ochotní zaplatit částku, kterou autor, tvůrce, realizátor nebo provozovatel služby, lektor nebo kdokoli další požaduje.
Mám za to, že nejzásadnější krok v případě přístupu k obsahu je stát se platícím zákazníkem (tedy to, že je obsah jakkoli zpoplatněn). A někdy může být ta „nejvyšší“ cena nebo ta, která člověka zbrzdí a už je příliš, i ta 1 koruna.
I proto je třeba mít jasno v tom, jak se zpoplatněným obsahem pracovat, jak ho propagovat, jak o něm informovat, pro koho ho tvořit, prostě mít nějakou cestu a strategii. Nikoli manipulaci, ale postup, díky kterému vybudujete okruh zákazníků. A to si připomínejte: Už to nejsou sledující a fanoušci nebo bezplatně registrovaní uživatelé, jakmile začnete se zpoplatněným obsahem, vaši čtenáři a diváci jsou zákazníky.
Můžeme tu najít výjimku, a to případy, kdy jako tvůrci sice publikujete obsah zdarma, ale i tak vám můžou vaši sledující či čtenáři poslat peníze, jako vaši přispěvatelé či „patroni“, a to buď přímo na váš bankovní účet nebo přes nějakou platformu. Jako tvůrci o tom můžete informovat na webu i sociálních sítích, přímo u obsahu, který sdílíte, a je jen na vašem publiku či sledujících, jestli se rozhodnou vám nějaké peníze poslat nebo posílat, a to dokonce i pravidelně.
Příklady z praxe: Inspirujte se způsoby monetizace
Ukážu vám několik možností jak monetizovat obsah. Není to kompletní výčet, ale můžete se inspirovat tím, co je možné. Rozhodla jsem se vám to ve většině ukázat na příkladech, které využívám já sama. A v jednom případě jedna úžasná tvůrkyně, kterou znáte z komunity kolem Katalogu podnikatelek.
Pokud byste si chtěli udělat větší přehled o tom, jaké možnosti monetizace obsahu můžete využívat, zvu vás na webinář, na kterém si takový přehled uděláte, a díky praktické výzvě si budete moct i některé kroky sami a se zpětnou vazbou vyzkoušet.
Členská sekce na vlastním webu
CopyAkademie.NET: záznamy webinářů, on-line programy a kurzy
Na portálu CopyAkademie.NET můžete čerpat inspiraci a know-how z oblasti tvorby obsahu a obsahového marketingu. Kupujete si tu přístup k členské sekci na určité období, po které můžete dle libosti a vlastním tempem obsah „studovat“ a rozšiřovat si obzory v rámci témat, která vás zajímají.
On-line programy, záznamy a video kurzy si můžete prohlédnout tady.
Praha křížem krážem: členská sekce pro rubriku Pražské okénko Stanislavy Jarolímkové
Díky spolupráci se spisovatelkou Stanislavou Jarolímkovou a jejím týmem, ilustrátorem Jiřím Filípkem a fotografem Miloslavem Čechem, vznikají pro můj projekt Praha křížem krážem zajímavé články plné informací, které rozhodně nenajdete všude. Někdy jsou to skutečně vybrané perličky, po kterých byste museli spíš pátrat, než že byste se je dočetli v každé druhé knize. Pokud tedy nepočítám tu knihu, která podle těchto článku s doplněním vyšla. Můžete se jimi nechat inspirovat i pro své výlety či procházky Prahou, nebo jen tak. Díky přístupu do členské sekce po předplacenou dobu nebo i „neomezeně“, tedy dokud bude existovat web, na kterém jsou publikované, se do nich můžete začít nebo si je prohlížet každý den několikrát.
Archiv rubriky a přehled témat si můžete prohlédnout tady.
Předplatné
Pickey.cz: „Nechat si platit za kvalitní obsah je normální.“
Toto motto má na svém LinkedIn profilu Denisa Hrubešová, spoluzakladatelka portálu Pickey.cz, díky kterému můžou tvůrci obsahu vytvářet předplatné. Na tomto portálu si díky tomu můžete jako autoři nechat za obsah platit. A nezapomínejte na to, co i sama Denisa připomněla v rozhovoru, který najdete ve Facebook skupině patřící ke Katalogu podnikatelek, a to, že i zábava je hodnota.
Sama tento portál využívám a kombinuju možnosti předplatného na tomto portálu a členské sekce na vlastních webových stránkách. Jak vypadá profil a předplatné Prahy křížem krážem na portálu Pickey.cz si můžete prohlédnout tady. Co na portálu plánuju ve spojení s obsahovým marketingem, obsahem a jeho monetizací si můžete prohlédnout tady.
Klub
Klub drátování s MonsterAnce
MonsterAnce, Anna Benešová, je velmi inspirativní tvůrkyně. A v mnoha ohledech nejen pro další rukodělce, ale i on-line podnikatele a podnikatelky, otevírá cesty, které by je nenapadly nebo by k nim možná o dost náročněji hledali sebedůvěru. Založila také klub drátování, ve kterém každý měsíc živě se členy tvoří dle vlastních návrhů nejrůznější drátované předměty a šperky.
Informace o klubu drátování si můžete prohlédnout tady.
Konzultace, které vás nasměrují: Jak prodávat obsah?
Pokud vás tyto příklady zaujaly a chtěli byste zjistit, jak monetizovat svůj obsah, můžeme to společně probrat nebo i prakticky nastavit při konzultaci.
Konzultace monetizace obsahu můžete objednat tady.