Vyberte stránku

Obsahové plánování není žádná věda, i když se to na první pohled může zdát. Tedy, než pochopíte, o co jde. Ono totiž, hlavním účelem toho všeho je usnadnit vám práci, ne vám ji přidělat. Předejít zahlcení. Efektivněji pracovat s vlastním časem a energií. A tvořit si rezervy, které můžete v případě potřeby využít. Že vám to něco připomíná? Ano, dají se tu najít společné body třeba i s plánováním finančním. A pokud jsou součástí vašich obsahových aktivit i placené reklamy a třeba virtuální asistentky nebo tým lidí, který se na tom podílí, může vám to usnadnit vyhodnocování aktivit a pomoct třeba i přehledněji tvořit a hlídat rozpočet.

 

Můžu v online světě fungovat bez strategie a plánu?

V online světě najedete příklady úspěšných podnikatelek, které obsah neplánují a tvoří hodně intuitivně, a to i v souvislosti s náladou a rozpoložením, ve kterém se nacházejí. Zvenku to může vypadat lehce, ale i za tím je spousta práce a vnitřní jistoty. Takto to můžou dělat, pokud mají jasno v tom, co chtějí a kam jdou. Jejich příspěvky a články nebo i videa pak neskáčou z tématu na téma, mají hlavu a patu a často směřují k jednomu cíli, k jednomu hlavnímu cíli. Tedy, i když takové podnikatelky nemají někdy strategii sepsanou na papíře, vnitřně v ní mají jasno, takový způsob práce jim vyhovuje a funguje, vše frčí. A tak do chvíle, než pocítí, že je z nějakého důvodu na čase změna, protože už jim něco nevyhovuje, něco je zahlcuje nebo trápí, takto tvoří a prezentují svou práci.

 

Spolupráce a zadávání, to může být jedna hranice, kdy už takto nejde pokračovat

A hlavně, některé věci jdou takto snadno jen, dokud všechno děláte samy. Jenže ve chvíli, kdy máte kolem sebe tým nebo třeba jen jednoho spolupracovníka, jednu spolupracovnici, které potřebujete zadávat práci, vysvětlit co a jak, nějak vyhodnocovat, co dělá a co vám to přineslo, jestli se vám takové aktivity vyplatí, jestli vás to nestojí víc, než vám to přináší, to už si většinou nevystačíte „jen tak na punk“, byť krásně intuitivní a do té doby fungující. Spolupracovníci nejsou lidé, kteří by měli jako součást své práce číst myšlenky a přání zadavatele. A bez toho, abyste to srozumitelně a jasně předali a řekli, co chcete a jak, se to prostě, má-li to fungovat, ve většině případů prostě neobejde. Nebo myslíte, že je to jinak? Máte jiné zkušenosti?

To může potvrdit i Copyarcher Markéta Mrkvová, copywriterka a networkerka:

Aktuálně spravuju profily pro firmy přes agenturu. Používáme Google Docs, tabulky, kde je pro každý měsíc návrh témat na články, na to navazující newslettery a vypíchnuté myšlenky z článků pro sítě, včetně data zveřejnění. Na organizaci práce pak systém Caflou, kde se zadávají úkoly a termíny. Všichni tak mají přehled, ale nejsou zahlcení tím, co dělá někdo jiný. Dokážu si představit takto fungovat i ve vztahu VA (tým VA) – podnikatelka. (Copyarcher Markéta Mrkvová, copywriterka a networkerka)

 

Tvořím bez strategie a bez plánu, ale cítím se zahlcená a vyčerpaná. Co s tím?

Jenže, spolupráce a zadávání nemusí být jedinou hranicí, ne každému to takto funguje lehce a hladce, i když je u toho všeho jen on sám. Někteří lidé se dokážou zahltit otevřeným polem možností natolik, že nakonec nezveřejní vůbec nic. Tolik možností, jakou vybrat? A která je správná? Kladou si spousty otázek, cyklí se v myšlenkách, ale výsledky to nepřináší. Protože z toho nevzejdou ani žádné praktické kroky, které by výsledky přinést mohly. A když tak jsou třeba jen nárazové, ojedinělé nebo to nevydrží dlouho a je to spíš ve vlnách nahoru a dolů, ale tak nějak vyčerpávajícím způsobem – vybičovat se k výkonu, a pak odpadnout. Odpočinout. A pak dál… ale trochu bez výsledku. Něco takového může spíš vyčerpat, než aby více otevíralo cesty k tomu, aby se za vloženou energii vracela zpátky energie v podobě pozornosti, ohlasu, nákupu, peněz, realizace služby a finanční odměny, prodeje.

Někdy to s sebou může nést podobné myšlenky nebo výroky jako tyto.

Poznáváte se v některém?
Měla bych začít dělat ten marketing správně.
Všude se mluví o recyklaci obsahu, ale nikdo mi neřekl, co to vlastně znamená.
Měla bych asi dávat pravidelně příspěvky na sítě, ale nevím, co tam pořád dávat.
To bych asi taky měla dělat kampaně, když je dělají všichni ostatní, že?
Nebo je se mnou něco špatně, že je nedělám, když jiní ano?
Měla bych být konzistentní, ale jak to mám udělat?
Cítím se zahlcená, nemám kapacity, ani prostor něco plánovat.
A to můžu dávat věci ze sítí i na vlastní web, jo?

 

Jasný, obsahový plán zní jako možná cesta. Ale čím mám začít?

Obsahový plán by se neměl stát nějakým nedosažitelným seznamem nesplnitelných úkolů, které vás ve výsledku začnou a budou frustrovat. Obsahový plán je přehled, který usnadní publikování, ale vlastně už tvoření, příspěvků, článků, videí, podcastů, zasílání e-mailů, a to tak, aby vám usnadnil práci a zpřehlednil provázanost jednotlivých kroků a také ideálně umožnil smysluplně obsah recyklovat.
Začít je třeba strategií. Nebo tedy ujasněním si základních východisek a cílů pro vaši práci.
Jak se se strategií dá pracovat při psaní textů, vysvětluje i Copyarcher Markéta Mrkvová, copywriterka a networkerka:

Při plánování obsahu se vždycky dívám na celkovou strategii, kterou máme pro určité období. Když tohle děláme s klienty, tak jedeme podle sezónnosti (to pro firmy) nebo podle kampaní (firmy i podnikatelky). Témata navrhujeme podle toho, co je potřeba promovat, plus vždycky máme v záloze „obecnější“ věci nebo zajímavosti, FAQ atd., když se něco musí posouvat, tak aby na sítích nebyla mezera. Seznam těchto „záchranných“ témat je zvlášť, mimo plán. (Copyarcher Markéta Mrkvová, copywriterka a networkerka)

 

Se strategií a obsahovým plánem lze pracovat jak při běžné propagaci, tak i té intenzivnější v rámci kampaně, tak ho i doplňovat o obsah, který vyplyne z kontextu a komunikace s publikem, jak doplňuje a potvrzuje Ingrid Dach, lektorka copywritingu a marketingu:

Kampaň je specifická v tom, že potřebuju publikovat hodně obsahu během několika dnů, kdy mám i hodně jiné práce. Zatímco mimo kampaně mi vyhovuje tvořit příspěvky na sítě průběžně, v kampaních potřebuju mít dopředu nachystaný klíčový obsah – rozhovory s bývalými klientkami, prodejní e-maily a nejdůležitější příspěvky. Další obsah pak dodělávám za pochodu podle toho, jaká je atmosféra v kampaňové skupině, na co se mě během kampaně zájemci o kurz nejčastěji ptají nebo co cítím, že by jim teď v rozhodování nejvíc pomohlo.

 

Co si tedy potřebujete ujasnit, než se do toho pustíte?

  • Co děláte? (téma vlastní identity a značky/brandu)
  • Pro koho chcete tvořit obsah? (téma cílové skupiny)
  • O čem chcete psát nebo i natáčet a proč? (cíle komunikace a strategie)
  • Jakým stylem chcete obsah tvořit a publikovat? (téma brandu, cílové skupiny i cílů komunikace)
  • Jaké konkrétní kroky chcete dělat a kdy? Kdy chcete publikovat obsah? Jak chcete web provázat se sociálními sítěmi nebo třeba e-mailingem? (strategie a publikační plán)

💡 O obsahovém marketingu a jeho souvislosti se strategií si můžete víc přečíst v tomto článku, který jsem psala pro katalog v roce 2020.

 

Popsali jste si, co, jak, pro koho chcete tvořit a publikovat? Kde? V jaké formě? Jak často? S jakými tématy to má být spojené? A co s jejich pomocí chcete? Prodávat? Navazovat vztahy? Nebo i edukovat? Pobavit? Nebo všechno naráz? Skvělé! Pak přichází na řadu obsahový plán. To už je vlastně jen přehledný záznam toho, co jste rozhodli, rozmysleli a naplánovali.

 

➡️ Nevíte si rady s tím, jak strategii vytvořit? Ráda vám s tím pomůžu při individuální konzultaci nebo naživo či ze záznamu v některém z online programů, webinářů či video kurzů.

 

V jakých nástrojích můžu pracovat s obsahem a obsahovým plánem?

Nástrojů, ve kterých si můžete vytvořit obsahový plán, více či méně podrobný, je vícero. A vybírat je potřeba podle toho, co chcete a potřebujete, aby nástroj, který využíváte, uměl. Vytvořila jsem přehled několika z nich. Není to rozhodně přehled kompletní, tak pokud zjistíte, že vám nevyhovuje ani jeden, pátrejte dál. Řešení nemusí být nakonec nijak složité řešení, to potvrzuje i virtuální asistentka Andrea Vaňková:
Někdy je v jednoduchosti krása. Chce to určitě najít to, co konkrétně vyhovuje vám, protože u někoho jsou to excelové tabulky, u někoho Trello a další si vystačí s Google dokumentem, který se nám osvědčil i v praxi při předávání naplánovaní příspěvků VA. (Andrea Vaňková, virtuální asistentka)

 

✏️ Chci nástroj, který je zdarma

Existují nástroje a aplikace, které jsou zdarma, nebo mají i verzi zdarma mimo verze zpoplatněné, k nejčastěji využívaným nástrojům tohoto typu patří Google dokumenty, tedy i excelovská tabulka. Zdarma lze využívat také nástroj Trello nebo i aplikaci Notion, která podle některých inspirací a reakcí z tematického týdne ve skupině také patří k oblíbeným. K jednotlivým nástrojům jsem doplnila vyjádření Kristýny Vosykové, obsahové mentorky pro podnikatele, která se všemi třemi nástroji ve své praxi pracovala. A přidávám ještě její tip:

Hlídejte si, ať je daný nástroj dostupný z PC i z mobilu. Ušetří vám to kvanta času a můžete po příspěvku sáhnout odkudkoli. (Kristýna Vosyková, obsahová mentorka pro podnikatele)

  • Google dokumenty

    Nejjednodušší jsou Google Tabulky nebo Excel. Jsou jednoduché a úplně ideální startovací místo pro ukládání obsahu. Když hledáte vhodný nástroj, musíte nejprve pochopit svoje potřeby a není nic horšího než neustále přecházet z jednoho nástroje k druhému. U Tabulek si zapíšete příspěvek tak, jak potřebujete. Když vám něco chybí, doplníte. (Kristýna Vosyková, obsahová mentorka pro podnikatele)

    Google dokumenty využívá, a to dokonce i při kampaních, například i Ingrid Dach, lektorka copywritingu a marketingu:

    K recyklaci obsahu z předchozích kampaní nepoužívám žádné speciální aplikace, jen obyčejný Google disk. Pro každou kampaň mám složku, ve které mám v dokumentech a tabulkách přehledně uložené texty na sítě, do reklamy i do e-mailů i jejich vyhodnocení. Pro zadávání úkolů týmu využívám aplikaci Freelo, díky které mám pořád přehled o tom, jaký obsah už máme hotový.(Ingrid Dach, lektorka copywritingu a marketingu)
  • Trello

    Trello je nejpoužívanější nástroj v zahraničí, ale u příspěvků na sítě bývá nepřehledný. Na druhou stranu se mi osvědčil u sledování pokroku při psaní blogových článků, kde i díky checklistu se mi automaticky měnil stav vypracovanosti. (Kristýna Vosyková, obsahová mentorka pro podnikatele)

  • Notion

    Ve výsledku jsem skončila u nástroje Notion, který jsem si nastavila podle svých potřeb. Navíc můžu mít na jednom místě různé druhy obsahu (videa, blogové články, příspěvky na sítě…) a nemusím řešit, že pro sítě jsou důležité jiné věci než pro blog. Výhodou je, že v Notion si můžu udržovat přehled i o dalších věcech, např. financích nebo komunikaci s klienty. (Kristýna Vosyková, obsahová mentorka pro podnikatele)

    Nástroj Notion je pro vás možná z těch tří jmenovaných nejméně známý. Pro přiblížení možností, které nabízí, využiju 3 tipy od Lenky Šilhánové, obsahové markeťačky se zájmem o creator economy v zahraničí:

    Notion je všestranný a praktický nástroj, který můžete použít jako druhý mozek pro tvorbu obsahu. Klientky se mě ale často ptají – vypadá to dobře, umí to všechno, ale jak to mám prakticky používat? 1) KALENDÁŘ: Už ani nevíte, co kde máte naplánované? Použijte kalendář jako takový váš druhý mozek, kde si rozplánujete příspěvky na jednotlivé sítě, blog, newsletter, komunity, apod. 2) ČASOVÁ LINIE: Použijte tento vzhled k rozplánování kampaní během roku. Nebo pokud si chcete rozplánovat tematické měsíce či týdny. Jde to snadněji, když máte před sebou celý rok v časové linii. 3) KANBAN: Víte, jak vypadá Trello? Tak to je tzv. Kanban. Skvěle to slouží pro přehled stavu, v jakém obsah je, např. nápad, rozpracován, naplánován, vypublikován. (Lenka Šilhánová, obsahová markeťačka se zájmem o creator economy v zahraničí)

Pro plánování obsahu můžete využít zdarma na sociálních sítích Facebook a Instagram také nástroj Business Suite. Neslouží tedy jen placenou reklamu. Pokud využíváte ten, doporučuju obsah archivovat ještě jinde, a to třeba s využitím některého z výše zmíněných nástrojů.

 

✏️ Pokud mi ten nástroj skutečně pomůže, ráda za něj zaplatím

U placených nástrojů začnu praktickými informacemi z oblasti účetnictví. Je třeba hlídat zemi, ve které sídlí společnost, od které nástroj kupujete. Tyto nástroje využíváte pro podnikatelské účely, tudíž je třeba v rámci EU, ale i některých dalších zemí, řešit DPH v rámci přeshraničního plnění. V praxi to znamená, že když využijete službu ze zahraničí, jako podnikatelé byste ji měli zaplatit v té zemi bez daně (v rámci tzv. reverse charge) a danit ji v Česku, tedy tam, kde jste daňovými rezidenty. To se vás týká, i když nejste plátci DPH, pak je třeba vše řešit v rámci statutu osoby identifikované k DPH pro přeshraniční plnění (je třeba podat přiznání k DPH za měsíc plnění a daň zaplatit českému státu, a pokud ještě nejste jako IO registrovaní, tak se samozřejmě registrovat, neb vám tato povinnost vzniká už zakoupením této služby). Berte tyto informace prosím orientačně, nejsem účetní, ale i tak jsem na to chtěla upozornit. Pro přesnější a konkrétní informace se poraďte s odborníkem, účetním či daňovým poradcem.

Zahraniční nástroje pro vytváření obsahových plánů a správu obsahu

Sem patří PRO verze některých nástrojů, které jsou v základu zdarma, a to včetně Google dokumentů. Prostě a jasně, za některé funkce si musíte připlatit.

  • vyšší verze Google dokumentů v rámci Google Workspace, tady bych doporučovala se poradit s odborníkem, Google Partnerem, který poradí nejen s implementací a funkčností, ale hlavně, má rychlejší přístup k zákaznické podpoře, což může jinak být, jak jsem sama zjistila, u tohoto nástroje, trochu problém,
  • Trello Premium s rozšířenými funkcemi, včetně většího úložiště a prioritní podpory,
  • i Notion má své placené tarify, které umožňují například správu pro více uživatelů nebo větší úložiště,

 

České nástroje nástroje pro vytváření obsahových plánů a správu obsahu

Existují i české nástroje, které lze využívat. Za všechny budu jmenovat jednu aplikaci:
  • Contesaur
    Je to nástroj, který vytvořili lidé se zkušenostmi s agenturní prací tak, aby jim usnadnil správu a sdílení obsahu a obsahových plánů a také komunikaci v týmu. Takže, je to nástroj vhodný pro jednotlivce i celé týmy, pro spolupráce i delegování (části) práce s obsahem.V tomto nástroji můžete snadno u každého článku, příspěvku e-mailu nebo čehokoli dalšího označit, kterého segmentu, které fáze vaší cílové skupiny se týká, které cílové skupiny a které její fáze, a nejen díky tomu přehledně vyhledávat, ale také si prohlížet a dále zpracovávat statistiky, které vám tento nástroj nabízí a které se týkají třeba toho, pro kterou fázi své cílové skupiny podle frameworku STDC, segment svého publika tvoříte a publikujete obsah nejčastěji (studené publikum, zákazníci, věrní zákazníci či klienti a další).

💡 Contesaur mě zaujal natolik, že jsem tu navázala affiliate spolupráci – což v praxi znamená, že ode mě můžete dostat kód, který vám prodlouží zkušební období. Stačí, když mi napíšete přes tuto stránku a já Vám pošlu kód, který vám zkušební období zdarma prodlouží z jednoho týdne na jeden měsíc.

 

Nástroje, které umějí na sítě rovnou publikovat

To je kapitola sama pro sebe. Jedná se o (ve velké většině) zpoplatněné nástroje, které vám umožňují spravovat obsah na několika sociálních sítích naráz, a to z jednoho rozhraní. Neslouží tedy jen ke správě obsahu a jeho přehledu, nezahrnují obsah na webu webu v e-mailingu či na externích portálech, což ty přehledové nástroje zase umějí zohlednit, ale umějí pomoct naplánovat a zveřejnit obsah na několika sociálních sítích naráz. Obsah umějí nejen spravovat, ale i analyzovat, což se také hodí, nejen pro vyhodnocování dopadu vlastních aktivit.
Budu jmenovat tři nástroje tohoto typu vhodné pro české prostředí. Samozřejmě ale nejsou jediné, takže pokud vás nezaujme ani jeden z nich, pátrejte dál.
  • Zoomsphere, český nástroj,
  • Socialbakers, český nástroj,
  • Kontentino, slovenský nástroj,

U těchto nástrojů je ovšem velmi pravděpodobné, že jako sólopodnikatelky je nejspíš nevyužijete v rozsahu, který umožňují. Budete-li o nich tedy uvažovat, projděte si jejich funkcionality, porovnejte s cenou nebo i s vlastním subjektivním parametrem cena/výkon, a dle toho se rozhodujte, jestli pro vás mají smysl, nebo jestli je pro vás přijatelnější obsah publikovat v nástrojích a plánovačích sociálních sítí. A o to víc, jestli se toho týká i plánování reklam – protože, tyto nástroje nemusejí umět všechno, co potřebujete. Prostě, umějí, co umějí. A ještě dodávám, že všechny tyto nástroje pomáhají spravovat obsah na sociálních sítích pouze v rámci profesionálních profilů a stránek, netýká se to tedy například osobního profilu na Facebooku.

 

Doplnění: Obsahové plány a generativní AI

V současnosti v online světě asi neexistuje oblast, do které by nepronikly nástroje spojené s umělou inteligencí (AI). Doplním pro to na závěr to, jak může generativní AI pomoct s obsahovým plánem, a to dle Jitky Štádlerové, lektorky, mentorky a koučky, která se na AI zaměřuje, a to i na jeho využití v marketingu:

Generativní AI dokáže s obsahovým plánem pomoci více než dobře. Můžeme si díky ní stanovit přímo celý plán na sociální sítě. Například tento prompt: 💬 Vystupuj jako skvělý marketingový stratég, specialista na online marketing a vytvoř mi plán na 4 týdny na sociální sítě – FB a IG. Cílem je zvětšení prodeje na [vlož produkt/službu], cílová skupina jsou [vložit cílovou skupinu]. Výstup prosím v tabulce, příspěvky na každou síť 3x týdně, reels denně. Prosím přímo texty včetně hastagu a emotikonu, u reels i scénáře. (Jitka Štádlerová, lektorka, mentorka a koučka)

Dodám ještě, že generativní AI lze, dle Jitky, využít také při tvorbě textů nebo i recyklaci příspěvků.

 

Závěrečné poselství: Dělejte to tak, aby to těšilo vás samotné a měly jste z toho radost

Tak, tolik základní obecný přehled.
Snad pro vás byl, je nebo ještě bude užitečný.

 

A jako obvykle, ráda bych dodala jedno, to, co je podle mě na tom všem nejdůležitější, je toto: Tvořte obsah, strategie i plány tak, aby vás to těšilo, abyste z toho měly vy samy radost. Když se budete tlačit do něčeho, v čem vám není hezky, jen proto, že si myslíte, že se to tak třeba dělá nebo má dělat nebo že to funguje někomu jinému, většinou to zpravidla nedopadne dobře. Proto je nejdůležitější zůstat sví, autentičtí, najít si v tom všem takovou cestu, aby vás po ní těšilo jít. A to třeba i ve frekvenci publikování příspěvků. To, že někdo zveřejňuje příspěvek každý den, neznamená, že to musíte dělat taky, pokud na to nemáte čas, energii, kapacity. Pokud to zvládnete jen jednou týdně, tak si strategie a plány nastavte podle toho.

 

Chcete radu, pomoc či podporu v tématu obsahového marketingu, práce s texty a obsahem, strategiemi a plány?


Autorka článku:
 Kristýna Maková
Shares